vraag 29

AnnetteNED

vraag 29

Bericht door AnnetteNED » 16-05-2019 19:42

Moet dit gedeelte per se genoemd worden: 'de zelfcontrole/strijd die nodig is voor opwaartse mobiliteit zorgt ervoor'?
Dit lijkt me toch een prima antwoord:
Je moet er een prijs voor betalen, namelijk het verouderen van je cellen.

kabo265

Re: vraag 29

Bericht door kabo265 » 16-05-2019 19:51

AnnetteNED schreef:Moet dit gedeelte per se genoemd worden: 'de zelfcontrole/strijd die nodig is voor opwaartse mobiliteit zorgt ervoor'?
Dit lijkt me toch een prima antwoord:
Je moet er een prijs voor betalen, namelijk het verouderen van je cellen.
Lijkt me goed, staat ook bij de opmerking in het cv: 'je betaalt met je gezondheid'. Dit kun je volgens mij zien als het verouderen van je cellen.

Gert Rijlaarsdam

Bericht door Gert Rijlaarsdam » 17-05-2019 09:51

Misschien niet fijn dat in de vraag alleen staat 'gratis' en niet zoals in de tekst 'gratis en gezond'. Dan was de vraag wel een stuk eenvoudiger geworden. nu moet de leerling ook nog interpreteren dat de auteur gratis en gezond kennelijk als synomiemen gebruikt.

Gert Rijlaarsdam

Bericht door Gert Rijlaarsdam » 18-05-2019 21:14

LT_Docentenpanel letg deze vraag voor aan het CvTE:

Dit is een problematische vraag. De vraag gaat eigenlijk om de betekenis van ‘gratis’ in de tekst. De vraag bevat het woord ’gratis’, de auteur spreekt van gratis of gezond, meteen aangevend dat 'gratis' metaforisch is gebruikt voor 'gezond': opwaartse mobiliteit kost wat, namelijk gezondheid. Als de vraag was gesteld ”leg uit waarom opwaartse mobiliteit niet gratis of gezond is, was de vraag behoorlijk makkelijk geweest. Nu de vraag alleen het woord ‘gratis’ bevat, moet de leerling eigenlijk bedenken dat het word gratis hier niet gratis betekent. Dat is een beetje instinkerig. Leerlingen die op de proppen komen met allerlei financiële kosten/geld, kunnen de tekst begrepen hebben, maar door de vraag p een verkeerd spoor gezet zijn. De vraag had moeten luiden: Leg uit dat dit niet gratis/gezond is, of er had een directe vraag gesteld moeten worden over het woordgebruik ‘gratis’.

Het cv is onevenwichtig. Antwoordmogelijkheid twee (‘ook goed’) is in feite het beste antwoord.: Je betaalt met je gezondheid. Als dat inderdaad een goed antwoord is, dan mogen leerlingen ook antwoorden: opwaartse mobiliteit zorgt ervoor dat cellen sneller verouderen, o.i.d. Het deel ‘De zelfcontrole/strijd die nodig is voor’ uit het eerste deel van het correctiemodel, is niet strikt nodig voor een blijk van begrip.

We leggen dit voor aan het CvTE.

Astrid2108

Leerlingen geven antwoord vanuit het onderzoek

Bericht door Astrid2108 » 20-05-2019 02:52

Het antwoord op deze vraag wordt benaderd door de leerlingen vanuit het onderzoek. De meesten hebben het over de kansarme kinderen en dat hun cellen snel verouderen.

Een correct antwoord (volgens het correctiemodel) is algemener...’Cellen die sneller verouderen’ of ‘Je betaalt met je gezondheid’.

In alinea 7 gaat het vrijwel alleen over het onderzoek en de kansarme kinderen en daarom stel ik de vraag of het fout is als de leerlingen zich beperken tot die kansarme kinderen.

kabo265

Re: Leerlingen geven antwoord vanuit het onderzoek

Bericht door kabo265 » 20-05-2019 16:11

Astrid2108 schreef:Het antwoord op deze vraag wordt benaderd door de leerlingen vanuit het onderzoek. De meesten hebben het over de kansarme kinderen en dat hun cellen snel verouderen.

Een correct antwoord (volgens het correctiemodel) is algemener...’Cellen die sneller verouderen’ of ‘Je betaalt met je gezondheid’.

In alinea 7 gaat het vrijwel alleen over het onderzoek en de kansarme kinderen en daarom stel ik de vraag of het fout is als de leerlingen zich beperken tot die kansarme kinderen.
Daar sluit ik me graag bij aan, ik zie het ook heel veel voorbij komen.

Vd Veen

Bericht door Vd Veen » 21-05-2019 19:12

"Je hersencellen worden sneller ouder."

Ik zou graag 1 punt willen geven, maar dat mag niet. Ik ben benieuwd of jullie dan voor 0 punten of voor 2 punten kiezen?
Ik ben halverwege het nakijken van deze vraag en heb nu de tweede leerling die dit antwoordt.

Geertje Otten

Bericht door Geertje Otten » 21-05-2019 21:20

Vd Veen schreef:"Je hersencellen worden sneller ouder."

Ik zou graag 1 punt willen geven, maar dat mag niet. Ik ben benieuwd of jullie dan voor 0 punten of voor 2 punten kiezen?
Ik ben halverwege het nakijken van deze vraag en heb nu de tweede leerling die dit antwoordt.
Je kunt max 1 punt geven voor deze vraag.

Margreeth

Bericht door Margreeth » 21-05-2019 21:45

Geertje Otten schreef:

Ik vind het antwoord te specifiek. Het gaat in de tekst om cellen in het algemeen.

Olandesina

Bericht door Olandesina » 21-05-2019 22:03

Margreeth schreef:
Geertje Otten schreef:

Ik vind het antwoord te specifiek. Het gaat in de tekst om cellen in het algemeen.
Ik heb ook een leerling die dit opschrijft. Ik heb het fout gerekend.

Plaats reactie