Pagina 1 van 3

vraag 25

Geplaatst: 16-05-2019 19:37
door AnnetteNED
BV Nederland

Ook goed?

Geplaatst: 16-05-2019 23:00
door Olandesina
Paar bekeken. Doen ze slecht bij mij zeg.

Re: vraag 25

Geplaatst: 17-05-2019 00:30
door Herma
AnnetteNED schreef:BV Nederland

Ook goed?
Vind ik wel.

Geplaatst: 17-05-2019 00:33
door Herma
Olandesina schreef:Paar bekeken. Doen ze slecht bij mij zeg.
Mijn leerlingen vonden dit een leuke vraag. Maken ze ook goed!

vraag 25

Geplaatst: 17-05-2019 11:59
door Marjavanderwel
Mijn leerling neemt de goede quotes, maar ze gebruikt meer woorden, bijvoorbeeld: "toen nog niet eindbaas van BV Nederland,"

Re: vraag 25

Geplaatst: 17-05-2019 14:20
door Olandesina
Marjavanderwel schreef:Mijn leerling neemt de goede quotes, maar ze gebruikt meer woorden, bijvoorbeeld: "toen nog niet eindbaas van BV Nederland,"
Ja heb ook aantal leerlingen die te lange citaten geven. Reken ik vooralsnog fout.

Geplaatst: 18-05-2019 11:56
door Jeanne
Het probleem van net iets te lange citaten en net iets te korte citaten. Ik kan niet echt en lijn ontdekken in antwoorden CITO, want bolletje 4 heeft in mijn ogen best veel woorden erbij die geen spottende toon hebben

Vaak teveel:
- [NOS vaak] (wat) kwalitatief uitgedaagd
[waar] de vrinden (van het Journaal)
− keurig (regel 29)
− (dat klinkt wederom) uiterst puik
[Het idee] (dat dubbeltjes) met een beetje goede onderwijswil (op grote schaal kwartjes kunnen worden)
[toen nog niet] eindbaas (van BV Nederland) (regels 50-51)

Vaak te weinig:
-Leerlingen splitsen 'dubbeltjes' en 'kwartjes' en benoemen dat als spottende toon. Het zijn wel woorden die qua toon spottend zijn.
- 'vrinden' zonder [de] (heb ik goedgekeurd)
- 'puik' zonder uiterst (twijfel)
- 'BV Nederland' zonder eindbaas (ook twijfel, want om over Nederland als een BV te spreken, kan ook spottend zijn)

Ik weet soms niet waar ik de grens moet trekken...

Geplaatst: 18-05-2019 12:02
door tommyhopstaken
Ik worstel met precies hetzelfde probleem Jeanne... Waar ligt de grens?

is 'vaak wat kwalitatief uitgedaagd' dan niet goed en 'wat kwalitatief uitgedaagd' wel? Is 'het idee dat dubbeltjes (...)' niet goed en 'dat dubbeltjes (...)' wel? Is 'nog niet de eindbaas' niet goed en 'de eindbaas' wel? Erg lastig. Benieuwd of LT hier nog iets over zegt.

Geplaatst: 18-05-2019 12:04
door Matthijs603
Vorig jaar werd bij een vergelijkbare vraag (vwo, vraag 19) een wat langer citaat niet erg gevonden. Zelfs een hele zin kon toen goed zijn (ook omdat, net als nu, een van de antwoordmogelijkheden ook beduidend langer dan 'een woordgroep' was).

Ik heb ook wat leerlingen die '(waar) de vrinden van het Journaal zich overigens keurig aan hadden gehouden' opschrijven als 1 van de 4 antwoorden. Daar zitten zowel 'vrinden' als 'keurig' in. Zo'n zinsdeel(/woordgroep) dan zien als 1 antwoord waarvoor 1 punt wordt gegeven?

Geplaatst: 18-05-2019 12:07
door Matthijs603
Voor de volledigheid: dit zei het LT-verslag vorig jaar over een vergelijkbare vraag in het vwo-examen:


Vraag 19
• Het is niet helemaal helder wat een woordgroep is. Bij streepje 1 staat een lange aaneengesloten reeks woorden. Het laatste antwoord in het cv is een hoofdzin. Iets ruimere citaten zijn dus goed te rechtvaardigen.
• Te krappe citaten missen soms de ironische toon, maar sommige antwoorden kunnen ook net weer wat krapper dan in het cv.
• Twee aan elkaar geplakte citaten tellen als 1 antwoord.