vraag 25

Gert Rijlaarsdam

Bericht door Gert Rijlaarsdam » 18-05-2019 21:07

Zie het LT_Nederlandespanelverslag

We leggen aan het CvTe voor om ‘BV Nederland’ als losse woordgroep (dus zonder eindbaas) op te nemen in het cv.

metteke

Bericht door metteke » 19-05-2019 10:41

Matthijs603 schreef:Voor de volledigheid: dit zei het LT-verslag vorig jaar over een vergelijkbare vraag in het vwo-examen:

Vraag 19
• Het is niet helemaal helder wat een woordgroep is. Bij streepje 1 staat een lange aaneengesloten reeks woorden. Het laatste antwoord in het cv is een hoofdzin. Iets ruimere citaten zijn dus goed te rechtvaardigen.
• Te krappe citaten missen soms de ironische toon, maar sommige antwoorden kunnen ook net weer wat krapper dan in het cv.
• Twee aan elkaar geplakte citaten tellen als 1 antwoord.
Moest ik ook meteen aan denken, Matthijs! Maar ook hier: optie 5 in het CV zou ik in zijn totaliteit geen woordgroep meer willen noemen, dus lijken wat ruimere citaten bij andere opties uit het CV me verdedigbaar.

Astrid2108

Vraag 25: vrinden zonder de

Bericht door Astrid2108 » 20-05-2019 00:29

Meerdere leerlingen schrijven dit op:

Vrinden

Toen nog niet de eindbaas van BV Nederland

Ik vind het zo jammer om ‘vrinden’ niet goed te keuren.

Ook vind ik dat de puntenverdeling anders had moeten zijn: 1 punt voor twee goede antwoorden was geen luxe geweest. Dat kan niet meer teruggedraaid worden.

Nikkyschipper

Re: Vraag 25: vrinden zonder de

Bericht door Nikkyschipper » 20-05-2019 12:09

Astrid2108 schreef:Meerdere leerlingen schrijven dit op:

Vrinden

Toen nog niet de eindbaas van BV Nederland

Ik vind het zo jammer om ‘vrinden’ niet goed te keuren.

Ook vind ik dat de puntenverdeling anders had moeten zijn: 1 punt voor twee goede antwoorden was geen luxe geweest. Dat kan niet meer teruggedraaid worden.
Bij mij hetzelfde. Voor alsnog reken ik het wel fout. Jammer, dit weer...

Nikkyschipper

Bericht door Nikkyschipper » 20-05-2019 12:10

tommyhopstaken schreef:Ik worstel met precies hetzelfde probleem Jeanne... Waar ligt de grens?

is 'vaak wat kwalitatief uitgedaagd' dan niet goed en 'wat kwalitatief uitgedaagd' wel? Is 'het idee dat dubbeltjes (...)' niet goed en 'dat dubbeltjes (...)' wel? Is 'nog niet de eindbaas' niet goed en 'de eindbaas' wel? Erg lastig. Benieuwd of LT hier nog iets over zegt.
Het valt me op dat mijn leerlingen prima de goede zin hebben gepakt, alleen dan niet de goede woordgroep...
Jammer, dit weer...

Nikkyschipper

Re: vraag 25

Bericht door Nikkyschipper » 20-05-2019 12:12

Olandesina schreef:
Marjavanderwel schreef:Mijn leerling neemt de goede quotes, maar ze gebruikt meer woorden, bijvoorbeeld: "toen nog niet eindbaas van BV Nederland,"
Ja heb ook aantal leerlingen die te lange citaten geven. Reken ik vooralsnog fout.
Doe ik ook, volgens het Correctie model, maar ik blijf het wel krom vinden dat het Cito zelf ook een lange 'woordgroep' aanhaalt.

Jelmer

Bericht door Jelmer » 20-05-2019 15:35

Jeanne schreef:Het probleem van net iets te lange citaten en net iets te korte citaten. Ik kan niet echt en lijn ontdekken in antwoorden CITO, want bolletje 4 heeft in mijn ogen best veel woorden erbij die geen spottende toon hebben

Vaak te weinig:
- 'vrinden' zonder [de] (heb ik goedgekeurd)

Ik weet soms niet waar ik de grens moet trekken...
Vrinden alleen lijkt me prima te verdedigen. Zonder 'de' is het even spottend. Er wordt gevraagd om voorbeelden van woorden / woordgroepen.

HannekeL

Bericht door HannekeL » 20-05-2019 22:15

Moeten we hierbij helaas niet concluderen dat veel leerlingen de mist ingaan omdat ze de vraag niet goed genoeg lezen? Ik heb er steeds op gehamerd dat ze goed moeten lezen WAT ze moeten citeren, een woord/woordgroep/zin/zinnen. Als leerlingen hier hele zinnen citeren, moeten we dat ben ik bang fout rekenen omdat dat niet is wat gevraagd wordt.
Wat denken jullie?

Jelmer

Bericht door Jelmer » 21-05-2019 08:40

Voor hele zinnen heb ik geen punten gegeven

kabo265

Bericht door kabo265 » 21-05-2019 08:57

HannekeL schreef:Moeten we hierbij helaas niet concluderen dat veel leerlingen de mist ingaan omdat ze de vraag niet goed genoeg lezen? Ik heb er steeds op gehamerd dat ze goed moeten lezen WAT ze moeten citeren, een woord/woordgroep/zin/zinnen. Als leerlingen hier hele zinnen citeren, moeten we dat ben ik bang fout rekenen omdat dat niet is wat gevraagd wordt.
Wat denken jullie?
Hele zinnen kunnen echt niet goed gerekend worden. Ik vind het ook jammer, hoe vaak ik het niet over woorden en woordgroepen gehad heb .... ik zie het niet terug in de antwoorden, heel spijtig.

Plaats reactie