vraag 6

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 17-05-2019 15:02

Jaryde schreef:Is de toevoeging 'zonder versieringen' uit het beoordelingsmodel noodzakelijk? Dat gedeelte staat niet tussen ( ) maar ik vind het niet noodzakelijk. Mee eens?
Ik lees het zo:
Een kale kerstboom staat symbool
- voor wie we echt/ in de kern zijn /
- voor wie we zijn zonder versieringen.

Bij de eerste optie kan 'zonder versieringen' dus ontbreken.

Jeanne

Re: Reactie

Bericht door Jeanne » 17-05-2019 15:20

Geertje Otten schreef:Wat vinden jullie van antwoorden als:

(1) "de kale kerstboom staat symbool voor de leegte in ons werkelijke bestaan."

(2) "De kale kerstboom staat symbool voor het relativistische en geïndividualiseerde bestaan."

Ik heb beide antwoorden fout gerekend. Het gaat niet om ons bestaan, maar om onze eigen kern. Wie we zijn zonder de versiering.
Ons bestaan versus wie we zijn. Nu belanden we denk ik in een filosofische discussie die mij eerlijk gezegd zelf al boven het hoofd gaat, laat staan mijn leerlingen. [Ik besta / ik ben] en [mijn bestaan / mijn identiteit/ mijn kern], is dat niet hetzelfde?

Ik weet echt niet wat ik zou doen met 'leegte' als equivalent voor 'kale'. In zeker zin vind ik het beter dat 'echte/ware' want het woord kaal heeft een negatieve connotatie zoals 'armoedig'. In combinatie met kerstboom vind ik het dus wel te verdedigen dat we een 'lege' identiteit hebben, of een 'leeg' bestaan. Maar relativistisch en geïndividualiseerd vind ik niet meteen goede synoniemen voor 'kale', daar missen toch wel een paar denkstappen. Maar ik laat me graag overtuigen!

Ik ga deze antwoorden GOED rekenen:
- Staat symbool voor iemand die geen goederen, informatie en opinies consumeert.
- onze offline identiteit / voor hoe we als mens zonder social media zijn. (als ik me in het hoofd van een leerling verplaats, bedoelen ze hiermee /in real life/ en ik vind dat ze hiermee blijk hebben gegeven van begrip van de metafoor. Online is het 'nep' leven en offline is het 'echte' leven en daarmee onze 'echte' identiteit. )

Ik TWIJFEL maar neig naar GOED (hierboven beredeneerd)
- .. staat symbool voor een persoon die de leegte wil vullen door het consumeren van goederen, informatie en opinies,
-..staat symbool voor een ‘lege’ identiteit.

In mijn ogen FOUT:
- staat symbool voor het relativistische en geïndividualiseerde bestaan dat we leiden en dat we wel pogingen doen om iets te ervaren, maar dat we de leegte alleen maar vergroten.
- de kale kerstboom staat symbool voor ons (de mensen). Iedereen is een kale kerstboom, maar tuigt zijn kerstboom op door het consumeren van goederen, informatie en opinies. (ik kan zeggen dat door het laatste deel deze leerling impliciet zegt dat de 'kale' kerstboom niet is opgetuigd met consumptie van.... maar dat vind ik echt te ver gaan want dan kan ik ieder onvolledig antwoord wel aanvullen totdat het goed is.)

Jos Scheurink

Bericht door Jos Scheurink » 17-05-2019 16:00

Wat vinden jullie van deze:
....staat symbool voor ons, de mensheid, die alles consumeert om leuk gevonden te worden en hierdoor 'opgetuigd' wordt.
Volgens mij zit de essentie van het goede antwoord hier wel in, maar ik twijfel erg.

moniquevankruining

Re: Reactie

Bericht door moniquevankruining » 17-05-2019 20:38

Jeanne schreef:
Geertje Otten schreef:
Ik ga deze antwoorden GOED rekenen:
- Staat symbool voor iemand die geen goederen, informatie en opinies consumeert.
- onze offline identiteit / voor hoe we als mens zonder social media zijn. (als ik me in het hoofd van een leerling verplaats, bedoelen ze hiermee /in real life/ en ik vind dat ze hiermee blijk hebben gegeven van begrip van de metafoor. Online is het 'nep' leven en offline is het 'echte' leven en daarmee onze 'echte' identiteit. )

Ik TWIJFEL maar neig naar GOED (hierboven beredeneerd)
- .. staat symbool voor een persoon die de leegte wil vullen door het consumeren van goederen, informatie en opinies,
-..staat symbool voor een ‘lege’ identiteit.
Jouw goede antwoorden:
- ik vind dit antwoord niet goed. Die ‘kale kerstboom’ consumeert uiteindelijk ook. Het gaat erom wie je bent zonder die consumptie/versiering.
- Over het 2e antwoord twijfel ik.

Twijfel:
- 1e antwoord lijkt me niet goed. ‘Een persoon die de leegte probeert te vullen’ vind ik iets anders dan ‘wie je echt bent’. De kale kerstboom is daarmee niet uitgelegd, maar vooral het versieren ervan (of de reden daarvoor).
- 2e: zelfde verhaal.

Anneke91

Bericht door Anneke91 » 18-05-2019 11:07

Een kale kerstboom staat symbool voor de identiteit van mensen, die we optuigen met dingen die je hebt gezien, gedaan of gelezen en of je het aan anderen aanbeveelt.

Ik zou dit antwoord fout willen rekenen, maar twijfel door het woord 'identiteit'.

Joost

Bericht door Joost » 18-05-2019 12:32

"Een kale kerstboom staat symbool voor ons zelf."

Door die spatie denk ik dat ik 'm moet goedkeuren, want volgens Van Dale (1995) is 'het zelf' de eigen persoon of het eigen wezen.

Jelmer

Bericht door Jelmer » 18-05-2019 16:56

Anneke91 schreef:Een kale kerstboom staat symbool voor de identiteit van mensen, die we optuigen met dingen die je hebt gezien, gedaan of gelezen en of je het aan anderen aanbeveelt.

Ik zou dit antwoord fout willen rekenen, maar twijfel door het woord 'identiteit'.
In metteke's post legt ze uit waarom ze dit (vooralsnog) goed zou rekenen, ik quote even zo, omdat ik niet weet hoe dat werkt met naam erbij:
Van Dale geeft als tweede betekenis van het woord identiteit 'eigen karakter'. M.i. is dat synoniem aan 'wie we echt zijn / wie we in de kern zijn', dus ik reken het (vooralsnog) goed.

Astrid2108

Vraag 6

Bericht door Astrid2108 » 18-05-2019 19:40

Wat als een leerling alleen ‘Jezelf’ schrijft?

Dat antwoord impliceert toch het jezelf zijn, je echte zelf zijn?

Astrid2108

Vraag 6

Bericht door Astrid2108 » 18-05-2019 20:16

Wat als een leerling alleen ‘Jezelf’ schrijft?

Dat antwoord impliceert toch het jezelf zijn, je echte zelf zijn?

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 19-05-2019 14:42

Ik snap niet zo goed waarom in het verslag staat dat moet blijken dat het gaat om je onversierde zelf. Bij de eerste antwoordmogelijkheid van het cv staat onversierd er toch ook niet bij?

Plaats reactie