Samenvatting

Plaats reactie
J.Beintema

Samenvatting

Bericht door J.Beintema » 12-05-2019 09:50

Is het jullie ook opgevallen dat de opdracht bij de samenvatting luidt: Vat de tekst ... samen in 200 woorden en niet in maximaal 200 woorden. Ik kreeg tijdens het examen hier van leerlingen al vragen over. In voorgaande examen stond altijd nadrukkelijk maximaal + het aantal woorden. Ik houd dus maar aan maximaal 200 woorden. Het zal geen problemen opleveren onder collega's, denk ik.

Inmiddels heb ik een melding hierover bij het CvTE gedaan.

fredschut

Re: Samenvatting

Bericht door fredschut » 12-05-2019 11:39

J.Beintema schreef:Is het jullie ook opgevallen dat de opdracht bij de samenvatting luidt: Vat de tekst ... samen in 200 woorden en niet in maximaal 200 woorden. Ik kreeg tijdens het examen hier van leerlingen al vragen over. In voorgaande examen stond altijd nadrukkelijk maximaal + het aantal woorden. Ik houd dus maar aan maximaal 200 woorden. Het zal geen problemen opleveren onder collega's, denk ik.
Nee, maar het leverde wel paniek bij leerlingen op, die niet wisten wat te doen. Ik heb geantwoord 'doe wat je geleerd is'. Ik vind dit niet zozeer storend maar een grove fout van de kant van de opstellers. Is blijkbaar niet opgevallen bij de screening.

S.Janson

Re: Samenvatting

Bericht door S.Janson » 12-05-2019 14:06

fredschut schreef:
J.Beintema schreef:Is het jullie ook opgevallen dat de opdracht bij de samenvatting luidt: Vat de tekst ... samen in 200 woorden en niet in maximaal 200 woorden. Ik kreeg tijdens het examen hier van leerlingen al vragen over. In voorgaande examen stond altijd nadrukkelijk maximaal + het aantal woorden. Ik houd dus maar aan maximaal 200 woorden. Het zal geen problemen opleveren onder collega's, denk ik.
Nee, maar het leverde wel paniek bij leerlingen op, die niet wisten wat te doen. Ik heb geantwoord 'doe wat je geleerd is'. Ik vind dit niet zozeer storend maar een grove fout van de kant van de opstellers. Is blijkbaar niet opgevallen bij de screening.
Wij mogen niet surveilleren bij het eigen vak en we mogen tijdens het surveilleren geen vragen beantwoorden over het examen. Ik begreep van mijn leerlingen na afloop dat een aantal inderdaad niet goed wist wat ze moesten doen. Er zijn leerlingen bij die echt hebben zitten tellen en aanvullen om precies op 200 woorden uit te komen. Dat leverde extra stress op.

Plaats reactie