Vraag 22

Ron Zeijger

Bericht door Ron Zeijger » 15-05-2019 11:46

Eens met mus!

Brintabeer

Bericht door Brintabeer » 15-05-2019 12:18

Ik zit toch wel een klein beetje in mijn maag met deze vraag. Op sommige plekken in dit examen en ook in die van de afgelopen jaren krijg je al corrector een extra aanwijzing over wat niet goed te rekenen. Een mooi voorbeeld is dat de laatste jaren steeds expliciet genoemd staat dat je de autoriteit/naam in een samenvatting moet noemen. Er kan dan geen twijfel over bestaan.

Bij vraag 6 staat ook zo'n, bijna overbodige toevoeging, dat een voorbeeld alleen niet genoeg is.

Bij vraag 22 staat slechts dat de kern van een goed antwoord de onderstaande bullets moet bevatten. Als de makers van de examens echt hadden willen testen of leerlingen in staat zouden zijn om dat niet uit de formulering te halen, dan had ik daar verwacht, dat hij/zij in het correctiemodel ook nadrukkelijk had aangegeven dat formuleringen met een ontkenning erin fout gerekend zouden moeten worden.

Er staat nu niets. In mijn optiek hebben de makers van het examen deze discussie helemaal niet zien aankomen. Anders hadden ze de tekst wel aangepast (zonder ontkenningen) of ons gericht gewezen op het belang van het weglaten van niet. De vraag is nu per ongeluk veel ingewikkelder geworden dan bedoeld. Ga je dan soepeler nakijken (gegarandeerd recht aan jouw leerling) of geloof je in het systeem van de opgehoogde N-term?

Inhoudelijk ben ik zeker met Mus eens hoor. Natuurlijk betekent de zin met niet iets anders dan zonder. Maar het kan volgens mij niet zo zijn op dit niveau dat het goed gebruiken van een dubbele punt maakt of de leerling wel of niet heeft begrepen wat het ene uiterste is en wat het andere uiterste is.

Ik heb inmiddels een van mijn twee klassen op dit punt volgens de 'Musmethode' nagekeken en geaccordeerd. Ik voel me daar toch niet helemaal goed bij. Ik vind het ook jammer dat bij de toevoeging op het correctiemodel deze vraag niet even meegenomen is. Nu krijgen we toch weer een wildgroei aan beoordelingen. Volgens mij had dat niet gehoeven....

Anke

Bericht door Anke » 19-05-2019 16:07

Ik ben het ook eens met Mus en ik heb ook heel veel antwoorden fout moeten rekenen. Dat is vervelend, maar ik vind het vervelender dat er naar mijn idee best veel docenten zijn die dit wel goed gerekend hebben en dat er bij deze vraag een grote ongelijkheid is in de beoordeling.

Plaats reactie