Vraag 22

mus

Vraag 22

Bericht door mus » 11-05-2019 10:17

Als leerlingen hier bij de beantwoording 'niet' en 'ook niet' uit de oorspronkelijke zinsneden in hun antwoord meenemen, dan zijn het geen uitersten meer. In dat geval ken ik voor geen van beide uitersten een scorepunt toe.

KosterPJ

Re: Vraag 22

Bericht door KosterPJ » 11-05-2019 11:30

mus schreef:Als leerlingen hier bij de beantwoording 'niet' en 'ook niet' uit de oorspronkelijke zinsneden in hun antwoord meenemen, dan zijn het geen uitersten meer. In dat geval ken ik voor geen van beide uitersten een scorepunt toe.
Dit vind ik vrij streng, maar ik begrijp uw standpunt. Ik ben van mening dat de leerling met het antwoord : 'niet de leerling van 9 tot 5 naar een scherm laten turen en de digitalisering niet buiten de klas houden' in de kern wel goed hebben., dus 2 punten verdienen. Ben benieuwd wat de mening van anderen hierover is.

KosterPJ

Bericht door KosterPJ » 11-05-2019 11:33

Hoe om te gaan met het volgende?

in plaats van: de digitalisering (van de samenleving) buiten de klas houden --> het onderwijs moet geen museum worden.

In de kern hetzelfde, dus 1 punt?

Rebecca

Bericht door Rebecca » 12-05-2019 10:01

mus ik ben het met je eens en reken dit ook fout.
Behalve als leerlingen : achter niet hebben gezet.

Dan heeft het wel de goede betekenis.

fredschut

Bericht door fredschut » 12-05-2019 11:37

KosterPJ schreef:
mus schreef:Als leerlingen hier bij de beantwoording 'niet' en 'ook niet' uit de oorspronkelijke zinsneden in hun antwoord meenemen, dan zijn het geen uitersten meer. In dat geval ken ik voor geen van beide uitersten een scorepunt toe.
Dit vind ik vrij streng, maar ik begrijp uw standpunt. Ik ben van mening dat de leerling met het antwoord : 'niet de leerling van 9 tot 5 naar een scherm laten turen en de digitalisering niet buiten de klas houden' in de kern wel goed hebben., dus 2 punten verdienen. Ben benieuwd wat de mening van anderen hierover is.
Ik ben het met je eens. Een aantal leerlingen schrijft niet het een en ook niet het ander dan laten ze zien begrepen te hebben dat het er ergens tussenin ligt. Ik ken beide punten toe.

Gelvort

Bericht door Gelvort » 12-05-2019 12:20

KosterPJ schreef:
Ik ben het eens met "KosterPJ" en vind dat de leerlingen in dit geval twee punten verdienen. Naar mijn mening geven "niet" en "ook niet" uit de oorspronkelijke zinsneden nog steeds twee uitersten aan.

De zin: 'leerlingen niet van 9 tot 5 de hele schooldag naar een scherm laten turen' impliceert dat de digitalisering buiten de klas gehouden moet worden.
De zin: 'de digitalisering ook niet buiten de klas houden' impliceert het tegenovergestelde en laat zien dat leerlingen wel met digitalisering in aanraking komen.

Dit zijn volgens mij ook twee uitersten en dus 2 punten. In dit geval moet wel in beide zinnen het woordje 'niet' voorkomen. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

mus

Vraag 22

Bericht door mus » 12-05-2019 15:56

Absoluut niet eens met Gelvort. Als je zegt: 'leerlingen niet van 9 tot 5 de hele schooldag naar een scherm laten turen' wil dat alleen maar zeggen, dat je ze niet de hele dag naar die schermen moet laten turen; een uurtje gedurende de lesdag kan dan toch gewoon, dat is toch niet storend/vervelend ....

Michele67

Bericht door Michele67 » 13-05-2019 08:53

Ik ben het absoluut met Mus eens. Als je de woorden ‘niet’ laat staan, zijn het geen uitersten meer. Er wordt hier bovendien ook niet om een citaat gevraagd, maar om 2 uitersten. Met de woorden ‘niet’ nog in de zinnen, zijn het zelfs zinnen die bijna hetzelfde kunnen betekenen, namelijk dat je een deel van de dag wel de leerlingen wel digitaal bezig laat zijn. Dat is toch geen uiterste? ‘Niet’ goed rekenen, is dus een inhoudelijk fout antwoord goed rekenen.

Ik snap de commotie over deze vraag (ook of de fb-site) niet. Is er een keer een vraag die onderscheidend is qua begripsniveau, dan moet opeens alles maar goed gerekend worden, omdat niet alle leerlingen het juiste antwoord hebben en het dus te moeilijk zou zijn? Zo houden we ongelijkheid in correctie en een lage n-norm. Het is toch juist de bedoeling dat in een toets/examen de vragen ook onderscheidend op niveau zijn?

Bea v.d. Werff

Bericht door Bea v.d. Werff » 13-05-2019 22:13

Als de ll. laat zien dat hij/zij begrepen heeft om wèlke 2 uitersten het gaat, heb ik het goed gerekend. Onze lln. zijn de sterksten niet in het formuleren en het gaat er volgens mij om dat zij beide genoemde uitersten uit de tekst konen deduceren.
En of daar nu wel of niet ‘niet’ bij staat....ik zou dat op havo/vwo-niveau mee laten rekenen, maar niet bij onze lln.

mus

Bericht door mus » 13-05-2019 22:42

Laten we hier a.u.b. volgens het correctieavoorschrift corrigeren.

In het verslag van de landelijke eindexamenbespreking staat:
Deze vraag is te moeilijk voor het niveau vmbo-gl/tl. De kandidaten moeten van twee zinnen die niet als uitersten worden geformuleerd zinnen maken die dat wel doen. De leerlingen nemen nu de zinnen uit de tekst over en laten daarbij de woorden ‘niet’ (r.125 en r.129) staan. Dat levert onjuiste antwoorden op.
Het zetten van deze extra denkstap is te veel gevraagd voor leerlingen van dit niveau. Het woord ‘uitersten’ in de vraagstelling is ook al een struikelblok.
Het CvTE wordt verzocht rekening te houden met de moeilijkheidsgraad van deze vraag bij het bepalen van de n-term.

Als docenten hier buiten het correctiemodel om te werk gaan, dan krijgt het CvTE via Wolf een totaal verkeerd beeld; bij de vaststelling van de n-term wordt dan uitgegaan van verkeerd beeld. En uiteindelijk zouden leerlingen die foutieve antwoorden gegeven hebben zelfs dubbel bevoordeeld kunnen worden (punten die hun niet toekomen en een opgewaardeerde n-term); dat kan niet de bedoeling van Centraal Examen (!!) zijn.

Plaats reactie