vraag 13: postcode ontbreekt door armoede in Afrika?

Plaats reactie
KosterPJ

vraag 13: postcode ontbreekt door armoede in Afrika?

Bericht door KosterPJ » 11-05-2019 08:40

Correctievoorschrift geeft als juist antwoord:

'De kinderen zijn nomaden/hebben geen huis/hebben geen vaste verblijfplaats en hebben (dus) geen postcode.'

Antwoorden van leerlingen bevat (bij mijn correctiewerk) zelden het woord nomaden. Kinderen worden omschreven als afrikaanse kinderen. Hierbij wordt het verband gelegd tussen de armoede in dat land en doet een aantal kandidaten de aanname dat ze in Afrika bijna geen huizen met postcode hebben.

Waar ligt de grens om het goed te keuren? Het zijn afrikaanse kinderen zonder huis is in mijn ogen goed. Aanname dat ze in Afrika geen postcode hebben reken ik niet goed.

mus

Vraag 13 Geen vaste woonplaats ontbreekt

Bericht door mus » 11-05-2019 10:43

Leerlingen geven in hun antwoord aan dat UNICEF ook komt op plaatsen zonder postcode.
Dat staat in het correctiemodel wel genoemd, maar dan in verband gebracht met geen vaste verblijfplaats. In de tekst staat: "UNICEF biedt in afgelegen gebieden aangepast onderwijs." Het is zeer wel mogelijk dat op die afgelegen plekken geen postcodes gehanteerd worden. Dat hoeft nog niet te betekenen dat daar alleen maar mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats leven.
Ik heb er moeite mee om 0 punten toe te kennen als leerlingen antwoorden dat UNICEF ook komt (onderwijs biedt) op plaatsen zonder postcode.
Wat moet ik hiermee?

Arianne

Bericht door Arianne » 11-05-2019 23:28

Als leerlingen het begrip nomaden omschrijven reken ik dat goed. Mensen die trekken van plaats naar plaats omdat het eten en water opraakt, bijvoorbeeld.

Rebecca

Bericht door Rebecca » 12-05-2019 10:04

Leerlingen schrijven een heel verhaal.
En er staat ook bij kinderen hebben geen postcode.

Is niet conform het correctiemodel maar ...... goed of fout?

fredschut

postcode

Bericht door fredschut » 12-05-2019 11:21

Ethiopië kent in het geheel geen postcode! Ik vind het een non-vraag, draagt niet bij aan het begrip van de tekst.

Plaats reactie