samenvatting vraag 12.2

Anke

Bericht door Anke » 19-05-2019 16:04

Iemand heeft het CvtE gemaild hierover en de reactie geplaatst op Facebook. In de reactie staat dat over de maand van de lijstjes wordt gezegd dat we terugblikken én een streep trekken tussen winnaars en verliezers. In de reactie staat ook dat ‘een ‘streep trekken tussen winnaars en verliezers’ hetzelfde is als een lijstje maken. De toelichting daarbij is dat het vaststellen van wie of wat het ‘slechtste, mooiste, leukste, bizarste’, etc. is, in feite het opstellen is van een lijstje. Volgens het CvTE is ook deze activiteit, het maken van een lijst, een vorm van ‘doen’. Naar het oordeel van de examenmakers verwijst ‘dat’ in de vraag aan het slot van alinea 1 dan ook terug naar het maken van lijstjes in december en niet (alleen) naar het terugblikken op het voorbije jaar. In reactie staat dat ‘In december blikken we traditiegetrouw terug op het voorbije jaar’ niet in het CV wordt opgenomen. Er wordt niets gezegd over het opnemen van ‘een streep trekken tussen winnaars en verliezers=lijstje maken’ in het CV.

Dit is heel interessant, want hier staat dus dat een streep trekken tussen winnaars en verliezers hetzelfde is als een lijstje maken en hier staat dat ‘ dat’ daarnaar verwijst.

Op basis van deze reactie heb ik het goedgekeurd als mijn leerlingen zin 2 en 3 van de tekst (regel 3-9) hebben overgeschreven.

Loïs

Bericht door Loïs » 24-05-2019 17:32

Ik vind dit dus onbegrijpelijk. Dus 'een streep trekken tussen winnaars en verliezers' (wat leidt tot een tweedeling) is nu opeens via onofficiële weg, namelijk via Facebook, door het CvtE gelijkgesteld aan het 'maken van een lijstje' (wat het aanbrengen van een rangorde impliceert)? Zelf heb ik me aan het correctievoorschrift gehouden en aan het antwoord '[...] waarin we terugblikken op het voorbije jaar en een onverbiddelijke streep trekken tussen winnaars en verliezers. Waarom doe we dat toch zo graag? geen punten toegekend. De collega van wie ik nu het werk als tweede corrector bekijk, heeft wél een punt gegeven.

Plaats reactie