Vraag 20 (hoofdgedachte)

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
Peter van Klinken

Vraag 20 (hoofdgedachte)

Bericht door Peter van Klinken » 23-05-2018 07:32

Collega's, ben ik de enige die het antwoord op vraag 20 in het correctievoorschrift discutabel vindt? Volgens het juiste antwoord (B) zouden jongeren door een maatregel van de overheid worden "gedwongen" om geld te lenen om te kunnen studeren.
Twee citaten:
"Bovendien zul je wel moeten als je straks nog enige kans wilt maken op de arbeidsmarkt, maar toch." (r. 74-76).
"Dan wordt het zelfs aangemoedigd. En voor wie uit een niet al te bevoordeeld milieu komt: min of meer verplicht gesteld."

In beide citaten maakt de auteur zelf al een voorbehoud: "maar toch" en "min of meer". In mijn ogen kun je niet stellen dat de overheid jongeren verplicht te lenen, zelfs niet op basis van Wijnbergs redenering.

Op basis van bovenstaande afweging had ik zelf bij het maken antwoord B afgekeurd. (Ik kwam vervolgens bij antwoord A uit.)

Plaats reactie