Pagina 1 van 1

Spelling of grammatica?

Geplaatst: 21-05-2018 09:52
door Loïs
Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?

Re: Spelling of grammatica?

Geplaatst: 21-05-2018 10:25
door sarah
Loïs schreef:Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?
Ik zou het goed rekenen, omdat je het ook op kunt vatten als een formuleringsfout.
Bij vraag 1 heb ik deze fout wel weer aangerekend, omdat daar om een citaat gevraagd wordt.

Re: Spelling of grammatica?

Geplaatst: 21-05-2018 10:27
door jkool
Loïs schreef:Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?
Lastig. Als je dit goedkeurt, wat moet je dan met 'jij word'?

Geplaatst: 21-05-2018 10:51
door Loïs
Daarom twijfel ik zo. In eerste instantie rekende ik het fout, omdat dit onderwerp bij Op Niveau én bij Nieuw Nederlands in de spellingparagrafen wordt behandeld. Vervolgens ging ik twijfelen omdat beide vormen (sommige én sommigen) in het Groene Boekje staan en daarmee afhankelijk van de context een bepaalde spelling krijgen en op grond daarvan zou het geen spelfout maar een formuleerfout zijn (lijkt me).
Werkwoordspelling is dan wéér een ander verhaal. Lijkt me wel een spellingsissue, al is ook dat contextafhankelijk, maar ik reken dat wel als een spelfout.

Re: Spelling of grammatica?

Geplaatst: 25-05-2018 09:19
door Ivar Gierveld
Loïs schreef:Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?
Dit lijkt me geen issue. Dat is een formuleringsfout en valt onder vakspecifieke regel 3.1