Spelling of grammatica?

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
Loïs

Spelling of grammatica?

Bericht door Loïs » 21-05-2018 09:52

Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?

sarah

Re: Spelling of grammatica?

Bericht door sarah » 21-05-2018 10:25

Loïs schreef:Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?
Ik zou het goed rekenen, omdat je het ook op kunt vatten als een formuleringsfout.
Bij vraag 1 heb ik deze fout wel weer aangerekend, omdat daar om een citaat gevraagd wordt.

jkool

Bericht door jkool » 21-05-2018 10:27

Loïs schreef:Als een leerling 'sommige' schrijft waar 'sommigen' moet staan, en het antwoord wordt alleen beoordeeld op spelling, mag ik het dan goed rekenen?
Lastig. Als je dit goedkeurt, wat moet je dan met 'jij word'?
Jacquelien

Loïs

Bericht door Loïs » 21-05-2018 10:51

Daarom twijfel ik zo. In eerste instantie rekende ik het fout, omdat dit onderwerp bij Op Niveau én bij Nieuw Nederlands in de spellingparagrafen wordt behandeld. Vervolgens ging ik twijfelen omdat beide vormen (sommige én sommigen) in het Groene Boekje staan en daarmee afhankelijk van de context een bepaalde spelling krijgen en op grond daarvan zou het geen spelfout maar een formuleerfout zijn (lijkt me).
Werkwoordspelling is dan wéér een ander verhaal. Lijkt me wel een spellingsissue, al is ook dat contextafhankelijk, maar ik reken dat wel als een spelfout.

Ivar Gierveld

Bericht door Ivar Gierveld » 25-05-2018 09:19

Dit lijkt me geen issue. Dat is een formuleringsfout en valt onder vakspecifieke regel 3.1

Plaats reactie