Vraag 21

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
Ben Salemans

Vraag 21

Bericht door Ben Salemans » 20-05-2018 17:49

De vraag luidt met welk argument Dinand Webbink zijn stelling (in alinea 2 van tekstfragment 1) onderbouwt dat het onterecht is om te stellen dat het sociaal leenstelsel (in Nederland) veel studenten zal afschrikken om te gaan studeren.
Het correctievoorschrift geeft als correct antwoord na de '/': "Op basis van de ervaringen in het buitenland is de verwachting dat ook hier maar weinig studenten zullen afzien van studeren" Ik heb in dit antwoord de woorden onderstreept die in de vraag staan en dus niet per se in het antwoord moeten worden opgenomen (omdat ze voorspelbaar zijn). Als een leerling antwoordt dat Dinant Webbink dat doet op basis van ervaringen in het buitenland, reken ik dat antwoord goed.

Harrie Hollandicus

Re: Vraag 21

Bericht door Harrie Hollandicus » 20-05-2018 23:05

Ben Salemans schreef:De vraag luidt met welk argument Dinand Webbink zijn stelling (in alinea 2 van tekstfragment 1) onderbouwt dat het onterecht is om te stellen dat het sociaal leenstelsel (in Nederland) veel studenten zal afschrikken om te gaan studeren.
Het correctievoorschrift geeft als correct antwoord na de '/': "Op basis van de ervaringen in het buitenland is de verwachting dat ook hier maar weinig studenten zullen afzien van studeren" Ik heb in dit antwoord de woorden onderstreept die in de vraag staan en dus niet per se in het antwoord moeten worden opgenomen (omdat ze voorspelbaar zijn). Als een leerling antwoordt dat Dinant Webbink dat doet op basis van ervaringen in het buitenland, reken ik dat antwoord goed.
Ik begrijp je punt, maar zo'n antwoord is mijns inziens onvolledig. Wat betekenen die ervaringen dan? De toevoeging van het woord verwachting vind ik wel noodzakelijk, eerlijk gezegd.

Ben Salemans

Re: Vraag 21

Bericht door Ben Salemans » 20-05-2018 23:17

Harrie Hollandicus schreef:
Ben Salemans schreef:De vraag luidt met welk argument Dinand Webbink zijn stelling (in alinea 2 van tekstfragment 1) onderbouwt dat het onterecht is om te stellen dat het sociaal leenstelsel (in Nederland) veel studenten zal afschrikken om te gaan studeren.
Ik begrijp je punt, maar zo'n antwoord is mijns inziens onvolledig. Wat betekenen die ervaringen dan? De toevoeging van het woord verwachting vind ik wel noodzakelijk, eerlijk gezegd.
Die toekomstverwachting wordt uitgedrukt in de vraag waarin gesteld wordt dat het sociaal leenstelsel niet veel studenten zal afschrikken om te gaan studeren. Onderdelen van de vraag mogen in het antwoord erbij gedacht worden of bekend worden verondersteld.

Geertje Otten

Bericht door Geertje Otten » 21-05-2018 09:34

Op basis van ervaringen in Australië is te verwachten dat (...). Vinden jullie dit antwoord te weinig algemeen? Moet het abstracter gemaakt worden, omdat de V.S. Ook genoemd worden?

ZDG

Bericht door ZDG » 21-05-2018 09:56

Geertje Otten schreef:Op basis van ervaringen in Australië is te verwachten dat (...). Vinden jullie dit antwoord te weinig algemeen? Moet het abstracter gemaakt worden, omdat de V.S. Ook genoemd worden?
Daar twijfelde ik ook al over. Hoewel inhoudelijk correct, is het denk ik te weinig abstract.

Hoe denken anderen hierover? Ik reken het voorlopig fout.

metteke

Bericht door metteke » 21-05-2018 11:17

Geertje Otten schreef:Op basis van ervaringen in Australië is te verwachten dat (...). Vinden jullie dit antwoord te weinig algemeen? Moet het abstracter gemaakt worden, omdat de V.S. Ook genoemd worden?
Ik zou dit niet fout rekenen...
Ben Saleman schreef:De vraag luidt met welk argument Dinand Webbink zijn stelling (in alinea 2 van tekstfragment 1) onderbouwt dat het onterecht is om te stellen dat het sociaal leenstelsel (in Nederland) veel studenten zal afschrikken om te gaan studeren.
Precies om deze reden zocht ik het forum zojuist weer op. Ik neig er ook naar het wel goed te vinden. Punt voor de examenbespreking?!

Miracolo

Bericht door Miracolo » 21-05-2018 17:44

ZDG schreef:
Daar twijfelde ik ook al over. Hoewel inhoudelijk correct, is het denk ik te weinig abstract.

Hoe denken anderen hierover? Ik reken het voorlopig fout.
Ik heb het voorlopig ook fout gerekend, omdat alleen Australie genoemd wordt. Ik heb er ook een die Australie en de VS noemt.

Miracolo

Bericht door Miracolo » 21-05-2018 17:45

Hij beargumenteert met voorbeelden van andere landen.

Is dat dan goed?

D.G.

Bericht door D.G. » 25-05-2018 12:35

Ik vind het nog steeds vreemd dat de vraag kennelijk herhaald moet worden, ook volgens het verslag. Ik ben het met Ben eens dat de leerling die de vraag niet herhaalt ook punten verdient als hij antwoord op de vraag geeft (met in geachte de vraag erbij)
Zoals:

'Hij onderbouwt deze stelling (deze verwijst naar de vraag - het zal niet veel studenten afschrikken) doordat hij het vergelijkt met de ervaringen met een soortgelijk stelsel van het buitenland.'

beetje krom, maar toch

Plaats reactie