Vraag over aanrekenen van fouten in de spelling

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Willy

Vraag over aanrekenen van fouten in de spelling

Bericht door Willy » 19-05-2018 21:14

Bij de algemene regels voor de beoordeling staat bij punt 5 en 6:
5 Een fout mag in de uitwerking van een vraag maar één keer worden aangerekend, tenzij daardoor de vraag aanzienlijk vereenvoudigd wordt en/of tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld.
6 Een zelfde fout in de beantwoording van verschillende vragen moet steeds opnieuw worden aangerekend, tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld.

Bij de vakspecifieke regels staat over correct taalgebruik:
1. […] 'Herhaalde fouten dienen als afzonderlijke fouten te worden geteld.'

Ik ging bij fouten in de spelling altijd uit van de vakspecifieke regel. Ik werd gisteren gewezen op 'algemene regel 5 en 6'.
Kan/mag ik uit de algemene regel opmaken dat ik spelfouten die in een antwoord bij een specifieke vraag worden herhaald (bijvoorbeeld binnen een antwoord op een vraag steeds zinnen met een kleine letter laten beginnen in plaats van met een hoofdletter) maar één keer hoef aan te rekenen? Ik heb dit in het verleden nooit zo gedaan. In het laatste gedeelte van 'algemene regel 5' staat wel 'tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld'. Is de vakspecifieke regel dan de 'tenzij'?

Aniek

Bericht door Aniek » 19-05-2018 21:27

Daarmee samenhangend: hoeveel grammaticale fouten kun je in één zin maken? Bijvoorbeeld:
Het afbetalingstermijn en het rentepercentage is schappelijk.

Reken je bij zo'n zin twee grammaticale fouten? Maar bij een zin die zo gek/fout loopt dat geen aparte grammatica fouten aan te wijzen zijn, reken ik er maar één. Dat lijkt niet helemaal eerlijk.

Jaryde

Re: Vraag over aanrekenen van fouten in de spelling

Bericht door Jaryde » 20-05-2018 13:23

Willy schreef:Bij de algemene regels voor de beoordeling staat bij punt 5 en 6:
5 Een fout mag in de uitwerking van een vraag maar één keer worden aangerekend, tenzij daardoor de vraag aanzienlijk vereenvoudigd wordt en/of tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld.
6 Een zelfde fout in de beantwoording van verschillende vragen moet steeds opnieuw worden aangerekend, tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld.

Ik ging bij fouten in de spelling altijd uit van de vakspecifieke regel. Ik werd gisteren gewezen op 'algemene regel 5 en 6'.
Kan/mag ik uit de algemene regel opmaken dat ik spelfouten die in een antwoord bij een specifieke vraag worden herhaald (bijvoorbeeld binnen een antwoord op een vraag steeds zinnen met een kleine letter laten beginnen in plaats van met een hoofdletter) maar één keer hoef aan te rekenen? Ik heb dit in het verleden nooit zo gedaan. In het laatste gedeelte van 'algemene regel 5' staat wel 'tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld'. Is de vakspecifieke regel dan de 'tenzij'?
Ik kan het niet meer terugvinden, maar deze discussie wordt regelmatig gevoerd en de conclusie is volgens mij dat je ze toch als afzonderlijke fouten moet rekenen.

Ik vind "steeds zinnen zonder hoofdletter laten beginnen" overigens niet dezelfde fout. Het zijn spelfouten en het gaat steeds om andere woorden. Zou het de spelling van een naam zijn die consequent zonder hoofdletter wordt geschreven dan vind ik het wel dezelfde fout, maar volgens mij moet je die dan toch afzonderlijk rekenen. Volgens jouw interpretatie zou je dan ook als de leerling twee keer concurrentie foutief spelt binnen één antwoord maar één fout aanrekenen?

Wie heeft het verlossende antwoord?

Jaryde

Bericht door Jaryde » 20-05-2018 13:27

Aniek schreef:Daarmee samenhangend: hoeveel grammaticale fouten kun je in één zin maken? Bijvoorbeeld:

Reken je bij zo'n zin twee grammaticale fouten? Maar bij een zin die zo gek/fout loopt dat geen aparte grammatica fouten aan te wijzen zijn, reken ik er maar één. Dat lijkt niet helemaal eerlijk.
Dat zijn inderdaad twee grammaticale fouten die nog wel een punt op kunnen leveren als het antwoord juist is. Indien de leerling in telegramstijl antwoordt terwijl het volledige zinnen moeten zijn, krijgt de leerling geen punten voor die vraag en moet er evengoed ook nog op spelling beoordeeld worden.

Herma

Bericht door Herma » 20-05-2018 18:12

Jaryde schreef:
Willy schreef:Bij de algemene regels voor de beoordeling staat bij punt 5 en 6:

Ik kan het niet meer terugvinden, maar deze discussie wordt regelmatig gevoerd en de conclusie is volgens mij dat je ze toch als afzonderlijke fouten moet rekenen.

Ik vind "steeds zinnen zonder hoofdletter laten beginnen" overigens niet dezelfde fout. Het zijn spelfouten en het gaat steeds om andere woorden. Zou het de spelling van een naam zijn die consequent zonder hoofdletter wordt geschreven dan vind ik het wel dezelfde fout, maar volgens mij moet je die dan toch afzonderlijk rekenen. Volgens jouw interpretatie zou je dan ook als de leerling twee keer concurrentie foutief spelt binnen één antwoord maar één fout aanrekenen?

Wie heeft het verlossende antwoord?
Ik misschien?
De vakspecifieke regel is hier inderdaad het 'tenzij'; gaat dus boven de algemene regel die over de inhoud gaat. Dit betekent dat elke herhaalde taalfout als afzonderlijke taalfout gerekend moet worden. Deze regel is indertijd ingevoerd om discussies over wat een herhaalde fout was (hoofdletter aan het begin van de zin, verkeerd verwijswoord e.d.) te vermijden.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 20-05-2018 21:40

Jaryde schreef:
Aniek schreef:Daarmee samenhangend: hoeveel grammaticale fouten kun je in één zin maken? Bijvoorbeeld:

Dat zijn inderdaad twee grammaticale fouten die nog wel een punt op kunnen leveren als het antwoord juist is. Indien de leerling in telegramstijl antwoordt terwijl het volledige zinnen moeten zijn, krijgt de leerling geen punten voor die vraag en moet er evengoed ook nog op spelling beoordeeld worden.
Dat laatste klopt niet.

Hoe moet correct taalgebruik worden beoordeeld bij geheel in telegramstijl opgestelde
antwoorden in plaats van in hele zinnen?

Voor geheel in telegramstijl opgestelde antwoorden op vragen die in hele zinnen moeten worden
beantwoord, dienen in lijn met de vakspecifieke correctieregel 2 geen scorepunten te worden toegekend.
Deze antwoorden vallen dus buiten de inhoudelijke beoordeling en kunnen feitelijk als niet geschreven
worden beschouwd. Er volgt daarom geen aftrek voor fouten op het gebied van correct taalgebruik op
ander vlak.

Jaryde

Bericht door Jaryde » 21-05-2018 08:33

AnnetteNED schreef:
Jaryde schreef:

Dat laatste klopt niet.
Hoe moet correct taalgebruik worden beoordeeld bij geheel in telegramstijl opgestelde

Voor geheel in telegramstijl opgestelde antwoorden op vragen die in hele zinnen moeten worden
beantwoord, dienen in lijn met de vakspecifieke correctieregel 2 geen scorepunten te worden toegekend.
Deze antwoorden vallen dus buiten de inhoudelijke beoordeling en kunnen feitelijk als niet geschreven
worden beschouwd. Er volgt daarom geen aftrek voor fouten op het gebied van correct taalgebruik op
ander vlak.
Fijn dat je dat meldt. Dat scheelt weer. En excuses voor mijn foute opmerking. :( Waar is dit terug te vinden? Het staat niet in het correctievoorschrift.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 21-05-2018 11:47

Jaryde schreef:
AnnetteNED schreef:
Jaryde schreef: Dat zijn inderdaad twee grammaticale fouten die nog wel een punt op kunnen leveren als het antwoord juist is. Indien de leerling in telegramstijl antwoordt terwijl het volledige zinnen moeten zijn, krijgt de leerling geen punten voor die vraag en moet er evengoed ook nog op spelling beoordeeld worden.

Dat laatste klopt niet.

ander vlak.
Fijn dat je dat meldt. Dat scheelt weer. En excuses voor mijn foute opmerking. :( Waar is dit terug te vinden? Het staat niet in het correctievoorschrift.
In de bijlage van de Septembermededeling.

vrw

Bericht door vrw » 22-05-2018 21:22

In hoeverre rekenen jullie fouten in interpunctie aan? Is bijvoorbeeld het vergeten van een punt aan het einde van een zin een spelfout?

Herma

Bericht door Herma » 22-05-2018 21:27

vrw schreef:In hoeverre rekenen jullie fouten in interpunctie aan? Is bijvoorbeeld het vergeten van een punt aan het einde van een zin een spelfout?
Interpunctie is geen onderdeel van de taalaftrek. Zie punt 1 van de vakspecifieke regels in het cv.

Plaats reactie