Vraag 1

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
Christine Brackmann

Vraag 1

Bericht door Christine Brackmann » 19-05-2018 20:23

Ineke Hurkmans, ik hoop dat je nu via 'nieuw antwoord' een bericht kunt plaatsen. Browser Edge lijkt het minst gedoe op te leveren.

inekehurkmans

Re: Vraag 1

Bericht door inekehurkmans » 20-05-2018 21:59

Christine Brackmann schreef:Ineke Hurkmans, ik hoop dat je nu via 'nieuw antwoord' een bericht kunt plaatsen. Browser Edge lijkt het minst gedoe op te leveren.
Dank je, Christine.

Vraag 1 luidt: citeer de twee opeenvolgende zinnen ...... waaruit blijkt.......
Ik heb mijn leerlingen geleerd dat ze mogen citeren met de eerste twee en laatste twee woorden met ..... ertussen. Veel leerlingen passen deze regel toe, meestal ook nog met " ", een enkeling heeft de twee zinnen overgeschreven. Nu staat er in het antwoordmodel 'beoordeel de spelling' maar dat is niet eerlijk ten opzichte van de leerlingen die de twee zinnen hebben overgeschreven en de 'n' achter andere. missen. Bij de citaatregels missen de leerlingen deze 'n' niet. In de instructie van het nakijkmodel zie ik niets over citeren staan.

Herma

Bericht door Herma » 20-05-2018 22:37

Inderdaad, hier zit dus een gevaar van ongelijke beoordeling in.
Ik heb deze kwestie daarom ook aan de orde gesteld bij vraag 9.
Het CvTE zou er goed aan doen hierover regels op te stellen.

Harrie Hollandicus

Re: Vraag 1

Bericht door Harrie Hollandicus » 20-05-2018 22:48

inekehurkmans schreef:
Christine Brackmann schreef:Ineke Hurkmans, ik hoop dat je nu via 'nieuw antwoord' een bericht kunt plaatsen. Browser Edge lijkt het minst gedoe op te leveren.
Dank je, Christine.

Vraag 1 luidt: citeer de twee opeenvolgende zinnen ...... waaruit blijkt.......
Ik heb mijn leerlingen geleerd dat ze mogen citeren met de eerste twee en laatste twee woorden met ..... ertussen. Veel leerlingen passen deze regel toe, meestal ook nog met " ", een enkeling heeft de twee zinnen overgeschreven. Nu staat er in het antwoordmodel 'beoordeel de spelling' maar dat is niet eerlijk ten opzichte van de leerlingen die de twee zinnen hebben overgeschreven en de 'n' achter andere. missen. Bij de citaatregels missen de leerlingen deze 'n' niet. In de instructie van het nakijkmodel zie ik niets over citeren staan.
Tja, ik heb ook leerlingen die ervoor kiezen om het volledige citaat over te nemen, terwijl ze weten dat dat 1) niet hoeft, 2) zonde van de tijd is en 3) de kans op fouten toeneemt.

Ik vind het niet zozeer niet eerlijk, ik vind het vooral ondoordacht. Het is toch idioot dat leerlingen (inclusief leerlingen van mijzelf) niet twee zinnen correct gespeld kunnen overschrijven?

Daarnaast kun je de term eerlijk ook wel toepassen op andere vragen. Doordat de woordlimiet bij veel vragen is verdwenen, zijn veel leerlingen geneigd om meer woorden te gebruiken dan nodig is voor een goed antwoord. Ook dan neemt de kans op fouten toe. Dat is, met alle respect, hun eigen keuze...

Plaats reactie