Vraag 12

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Miracolo

Vraag 12

Bericht door Miracolo » 19-05-2018 13:49

Heeft iemand leerlingen die deze vraag goed maken?
Ik heb er eentje die de vraag volledig goed heeft.
Niemand noemt bolletje 1 en bij bolletje 2 noemen ze alleen het waarschuwen en niet het bevorderen.

[/b]

AnnetteNED

Re: Vraag 12

Bericht door AnnetteNED » 19-05-2018 14:26

Miracolo schreef:Heeft iemand leerlingen die deze vraag goed maken?
Ik heb er eentje die de vraag volledig goed heeft.
Niemand noemt bolletje 1 en bij bolletje 2 noemen ze alleen het waarschuwen en niet het bevorderen.

[/b]
Bij mij heeft ook niemand bolletje 1.

Manouk

Bericht door Manouk » 19-05-2018 18:25

Ik heb een leerling die schrijft dat de overheid dubbelzinnig is, met de uitleg van bolletje 2.
Goed? Het is wel een oordeel m.i.

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 18:32

Manouk schreef:Ik heb een leerling die schrijft dat de overheid dubbelzinnig is, met de uitleg van bolletje 2.
Lijkt mij goed. Ik gaf zelf als antwoord dat de overheid tegenstrijdige signalen afgeeft; "dubbelzinnig" is, dus.

Robbert

Bericht door Robbert » 19-05-2018 19:33

Naar mijn idee geeft het correctiemodel geen antwoord op het tweede deel van de vraag (of de vraag is verkeerd geformuleerd). De vraag luidt waaruit het oordeel blijkt, het antwoordmodel geeft aan wat de onderbouwing is voor het oordeel. Hoe zien jullie dit?

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 21:12

Manouk schreef:Ik heb een leerling die schrijft dat de overheid dubbelzinnig is, met de uitleg van bolletje 2.
(Ik was nog niet klaar met mijn eerdere reactie, want werd geroepen om te komen eten.)

Dit lijkt mij een goed antwoord, omdat het een variant is van: de overheid is hypocriet (pas in alinea 6 zo genoemd). Hypocriet zijn is namelijk het ene zeggen en het andere doen; dubbelzinnig zijn dus. Bovendien past dit woord uitstekend bij de uitleg (bolletje 2).

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 21:14

Deze vraag is bij mij ook heel slecht gemaakt.
Een leerling schrijft: "De tekst zegt dat de overheid misbruik maakt van jonge mensen en ervoor zorgt dat deze zich al op jonge leeftijd in de schulden steken." Is dat een acceptabele alternatieve formulering van hetgeen bij het eerste bolletje staat?

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 21:16

Ben Salemans schreef:Deze vraag is bij mij ook heel slecht gemaakt.
Een leerling schrijft: "De tekst zegt dat de overheid misbruik maakt van jonge mensen en ervoor zorgt dat deze zich al op jonge leeftijd in de schulden steken." Is dat een acceptabele alternatieve formulering van hetgeen bij het eerste bolletje staat?
Lijkt me inderdaad verzaken van de zorgplicht.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 21:23

Een andere leerling X schrijft: "De overheid doet er niet genoeg aan om de mensen ervan te weerhouden dat ze zichzelf in de schulden steken." Hier staat toch wel zo ongeveer dat de overheid haar zorgplicht verzaakt (= bolletje 1).

Weer een andere leerling Y schrijft: "Lenen is gevaarlijk, vindt de overheid. Door het sociaal leenstelsel (impliciet: van de overheid; BS) moet je toch vroeg beginnen met lenen". Dit lijkt op wat bij bolletje 2 staat: de tegenstelling dat de overheid lenen afraadt én stimuleert, zit er wat mij betreft wel in.

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 21:37

Ben Salemans schreef:Een andere leerling X schrijft: "De overheid doet er niet genoeg aan om de mensen ervan te weerhouden dat ze zichzelf in de schulden steken." Hier staat toch wel zo ongeveer dat de overheid haar zorgplicht verzaakt (= bolletje 1).

Weer een andere leerling Y schrijft: "Lenen is gevaarlijk, vindt de overheid. Door het sociaal leenstelsel (impliciet: van de overheid; BS) moet je toch vroeg beginnen met lenen". Dit lijkt op wat bij bolletje 2 staat: de tegenstelling dat de overheid lenen afraadt én stimuleert, zit er wat mij betreft wel in.
Al deze antwoorden komen uit alinea 3 en 4. Dat was ook de opdracht. Het correctiemodel geeft bij bolletje 1 antwoorden die uit alinea 6, 7 en 8 komen. De vraag is dus niet zuiver en misleidend. Ik stel voor om beschrijvingen van 'hypocriet', 'asociaal' en 'zorgplicht verzaken' hier goed te keuren.

Plaats reactie