Pagina 1 van 2

vraag 28

Geplaatst: 19-05-2018 00:32
door AnnetteNED
Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.

Geplaatst: 19-05-2018 08:33
door Matthijs603
En dat is helaas, ondanks alle waarschuwingen vooraf, precies wat mijn leerlingen hier toch hebben gedaan. Een schamele score van 15% bij deze vraag... :(

Re: vraag 28

Geplaatst: 19-05-2018 18:07
door Herma
AnnetteNED schreef:Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.

Re: vraag 28

Geplaatst: 20-05-2018 11:14
door N. Lagendijk
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.
Ben ik met je eens!

Re: vraag 28

Geplaatst: 20-05-2018 17:12
door Harrie Hollandicus
Herma schreef:
AnnetteNED schreef:Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.
Ik vind dat een erg dubieus antwoord. Omdat je uitgaat van een zinsgedeelte, begint het citaat dientengevolge bij de tweede 'het gaat', waardoor het antwoord niet correspondeert met het cv. Mijns inziens gewoon fout.

Re: vraag 28

Geplaatst: 21-05-2018 14:26
door MarliesK
Zouden jullie punten toekennen als een leerlingen alleen 'het gaat hier om het principe' heeft opgeschreven?

Re: vraag 28

Geplaatst: 24-05-2018 14:04
door Margreeth
MarliesK schreef:Zouden jullie punten toekennen als een leerlingen alleen 'het gaat hier om het principe' heeft opgeschreven?
Volgens mij moet je iets over de voorwaarden/ details in je antwoord hebben. Ik zou geen punt geven.

Re: vraag 28

Geplaatst: 24-05-2018 15:54
door Herma
Harrie Hollandicus schreef:
Herma schreef:
AnnetteNED schreef:Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.
Ik vind dat een erg dubieus antwoord. Omdat je uitgaat van een zinsgedeelte, begint het citaat dientengevolge bij de tweede 'het gaat', waardoor het antwoord niet correspondeert met het cv. Mijns inziens gewoon fout.
Dat het antwoord dan niet overeenkomt met het cv is geen inhoudelijk argument. Deze vraag is naar de letter geen gesloten vraag, dus mag je 3.3 toepassen als daar inhoudelijk goede redenen voor zijn. Waarom is dit citaat niet goed?

Geplaatst: 01-06-2018 07:23
door mcouzijn
Matthijs603 schreef:En dat is helaas, ondanks alle waarschuwingen vooraf, precies wat mijn leerlingen hier toch hebben gedaan. Een schamele score van 15% bij deze vraag... :(
Het is dan ook bijzonder onverstandig om van examenkandidaten op hetzelfde moment drie dingen tegelijk te verlangen:

1. hun aandacht voor de eigenlijke leestaak (de reactie opsporen van de schrijver op de 'vergelijkbare uitspraak');

2. hun aandacht voor spelling, interpunctie en grammatica;

3. hun aandacht voor nodeloze 'instinkers' in de vraagstelling, zoals het onderscheid tussen zinnen en zinsgedeelten, die op geen enkele manier de leestaak of de examenvraag een grotere validiteit verlenen.

Ik voel dat ik als examinator nu mijn leerlingen onrecht aandoe, door het correct citeren van "Toch is … the details" fout te rekenen. Ik doe het louter omdat ik vind dat we leerlingen gelijk moeten behandelen, maar ik zou graag zien dat zulke, eh, 'spitsvondigheden' uit het examen verdwijnen.

Geplaatst: 01-06-2018 07:48
door Matthijs603
Helemaal mee eens.