vraag 28

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

vraag 28

Bericht door AnnetteNED » 19-05-2018 00:32

Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 19-05-2018 08:33

En dat is helaas, ondanks alle waarschuwingen vooraf, precies wat mijn leerlingen hier toch hebben gedaan. Een schamele score van 15% bij deze vraag... :(

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Re: vraag 28

Bericht door Herma » 19-05-2018 18:07

AnnetteNED schreef:Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.

N. Lagendijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 19-05-2018 14:02

Re: vraag 28

Bericht door N. Lagendijk » 20-05-2018 11:14

Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.
Ben ik met je eens!

Harrie Hollandicus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-05-2016 19:28

Re: vraag 28

Bericht door Harrie Hollandicus » 20-05-2018 17:12

Herma schreef:
AnnetteNED schreef:Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.
Ik vind dat een erg dubieus antwoord. Omdat je uitgaat van een zinsgedeelte, begint het citaat dientengevolge bij de tweede 'het gaat', waardoor het antwoord niet correspondeert met het cv. Mijns inziens gewoon fout.

MarliesK
Berichten: 3
Lid geworden op: 20-05-2018 19:55

Re: vraag 28

Bericht door MarliesK » 21-05-2018 14:26

Zouden jullie punten toekennen als een leerlingen alleen 'het gaat hier om het principe' heeft opgeschreven?

Margreeth
Berichten: 38
Lid geworden op: 18-05-2018 16:41

Re: vraag 28

Bericht door Margreeth » 24-05-2018 14:04

MarliesK schreef:Zouden jullie punten toekennen als een leerlingen alleen 'het gaat hier om het principe' heeft opgeschreven?
Volgens mij moet je iets over de voorwaarden/ details in je antwoord hebben. Ik zou geen punt geven.

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Re: vraag 28

Bericht door Herma » 24-05-2018 15:54

Harrie Hollandicus schreef:
Herma schreef:
AnnetteNED schreef:Let op: er wordt een zinsgedeelte gevraagd. Als leerlingen de hele zin geven, is het antwoord dus fout.
Maar ook goed is dan: "het gaat ... een schuld." Omdat dit een gedeelte van de zin is en de kern van het antwoord ook goed weergeeft.
Ik vind dat een erg dubieus antwoord. Omdat je uitgaat van een zinsgedeelte, begint het citaat dientengevolge bij de tweede 'het gaat', waardoor het antwoord niet correspondeert met het cv. Mijns inziens gewoon fout.
Dat het antwoord dan niet overeenkomt met het cv is geen inhoudelijk argument. Deze vraag is naar de letter geen gesloten vraag, dus mag je 3.3 toepassen als daar inhoudelijk goede redenen voor zijn. Waarom is dit citaat niet goed?

mcouzijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 13-05-2016 12:44

Bericht door mcouzijn » 01-06-2018 07:23

Matthijs603 schreef:En dat is helaas, ondanks alle waarschuwingen vooraf, precies wat mijn leerlingen hier toch hebben gedaan. Een schamele score van 15% bij deze vraag... :(
Het is dan ook bijzonder onverstandig om van examenkandidaten op hetzelfde moment drie dingen tegelijk te verlangen:

1. hun aandacht voor de eigenlijke leestaak (de reactie opsporen van de schrijver op de 'vergelijkbare uitspraak');

2. hun aandacht voor spelling, interpunctie en grammatica;

3. hun aandacht voor nodeloze 'instinkers' in de vraagstelling, zoals het onderscheid tussen zinnen en zinsgedeelten, die op geen enkele manier de leestaak of de examenvraag een grotere validiteit verlenen.

Ik voel dat ik als examinator nu mijn leerlingen onrecht aandoe, door het correct citeren van "Toch is … the details" fout te rekenen. Ik doe het louter omdat ik vind dat we leerlingen gelijk moeten behandelen, maar ik zou graag zien dat zulke, eh, 'spitsvondigheden' uit het examen verdwijnen.

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 01-06-2018 07:48

Helemaal mee eens.

Plaats reactie