Hoofdletters

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
Marieke Jonkers

Hoofdletters

Bericht door Marieke Jonkers » 18-05-2018 23:48

Ik heb moeite te bepalen hoe om te gaan met het aanrekenen van het niet gebruiken van hoofdletters aan het begin van de zin. Bijvoorbeeld bij vraag 5. Sommige leerlingen antwoorden in zinnen, wat op zich natuurlijk goed is, maar gebruiken dan aan het begin geen hoofdletter. Ik reken nu elke keer een taalfout, maar ik voel me daar niet lekker bij...Zeker niet omdat andere leerlingen in zinsdelen antwoorden en het bij hen dus geen rol speelt.

Ben Salemans

Re: Hoofdletters

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 00:04

Marieke Jonkers schreef:Ik heb moeite te bepalen hoe om te gaan met het aanrekenen van het niet gebruiken van hoofdletters aan het begin van de zin. Bijvoorbeeld bij vraag 5. Sommige leerlingen antwoorden in zinnen, wat op zich natuurlijk goed is, maar gebruiken dan aan het begin geen hoofdletter. Ik reken nu elke keer een taalfout, maar ik voel me daar niet lekker bij...Zeker niet omdat andere leerlingen in zinsdelen antwoorden en het bij hen dus geen rol speelt.
Tja, in het correctievoorschrift staat bij vraag 5 duidelijk vermeld dat je de spelling moet beoordelen. Als leerlingen dus een zin schrijven die niet met een hoofdletter begint, is dat een spelfout. Vervelend, zucht, maar het is niet anders.

Maar bij vraag 5 (en bij veel andere vragen) is wel een trucje of uitvlucht te bedenken. Er wordt bij vraag 5 namelijk geen complete zinnen gevraagd maar naar een (opsomming van) positieve kanten van de deeleconomie. Achter het voorgedrukte "positieve kanten" mag je een opsomming verwachten en de vijf onderdelen van die opsomming hoeven niet met een hoofdletter te beginnen.

Maar wat nu als de leerlingen in die opsomming zinnen plaatsen en die zinnen laten eindigen met een punt? Dan moeten daarna toch zinnen met hoofdletters beginnen? Nou, dan kun je stellen dat de leerling een interpunctiefout heeft gemaakt (wat blijkt uit het gegeven dat er op de punt geen hoofdletter volgt, maar een kleine letter): de interpunctiefout is dat de punt moet worden vervangen door een puntkomma (en een woord achter een puntkomma mag/hoort met een kleine letter te beginnen). Interpunctiefouten worden - ik meen sinds vorig jaar - niet als spelfout gezien en beoordeeld. Dat is ook wel logisch omdat interpunctie niet in het Groene Boekje wordt behandeld. (Dus als een leerling vergeet een punt te zetten aan het einde van een zin/regel, hoef je dat ook niet als spelfout te tellen.)

De truc in een notendop: zeg dat de kleine letter correct is en dat de punt die ervoor staat een interpunctiefout is en een puntkomma moet zijn.

Als mijn uitleg onduidelijk is, moet je me dat maar laten weten.

Marieke Jonkers

Bericht door Marieke Jonkers » 19-05-2018 00:21

Ik snap goed wat je bedoelt...Maar ze schrijven ook geen punten ;) Meestal beginnen ze met 1., 2., etc. Heb nu besloten het maar fout te rekenen, zoals het correctievoorschrift inderdaad voorschrijft. Het is ook net zo irritant dat ze niet gewoon een hoofdletter schrijven.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 00:48

Marieke Jonkers schreef:Ik snap goed wat je bedoelt...Maar ze schrijven ook geen punten ;) Meestal beginnen ze met 1., 2., etc. Heb nu besloten het maar fout te rekenen, zoals het correctievoorschrift inderdaad voorschrijft. Het is ook net zo irritant dat ze niet gewoon een hoofdletter schrijven.
Maar waarom zou na 1. (of: 1), 2. (of: 2), etc. per se een hoofdletter moeten komen? Zie het correctievoorschrift bij vraag 25. Bij punt 4 volgt een kleine letter. En als je die punt na 1 ('1.') lastig vindt, omdat je voelt dat na een punt een hoofdletter hoort, dan moet je die punt maar wegdenken en zien als een interpunctiefout. Maak gewoon gebruik van die interpunctie-ontsnappingsroute, zou ik zeggen. Niet de kleine letters of hoofdletters zijn fout, maar de daaraan voorafgaande interpunctie deugt niet, maar die mag niet als fout worden geteld!

Astrid

Ik vind het eerlijker als we de hoofdletters niet meetellen!

Bericht door Astrid » 19-05-2018 18:44

Zojuist schreef ik er ook een bericht over. Ik haalde het weg omdat er al over geschreven is.

Ik zie het bij bijvoorbeeld vraag 5 zo: je hoeft alleen na te kijken op inhoud en op spelling.
De leerlingen schrijven vaker 'Financiële voordelen', of 'Duurzaamheid'. Er zou geen hoofdletter moeten staan. Maar we beoordelen niet op grammatica. Er zou anders gestaan hebben: 'Er zijn financiële voordelen', of 'Het zorgt voor duurzaamheid'. Ook dat laatste antwoord zie je vaker. Dan heb je een volledige zin en dan zouden de leerlingen wel een hoofdletter moeten schrijven. Op die manier kun je het ook als een grammatica-fout zien? Het is dubbel om naar een opsomming te vragen en dan niet te letten op grammatica, maar wel op spelling! Dat vind ik. Ik reken het ook fout, maar ik vind dat er iets dubbels in zit; het klopt niet.

Plaats reactie