Vraag 6

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
Ben Salemans

Vraag 6

Bericht door Ben Salemans » 18-05-2018 22:56

Enkele leerlingen geven het volgende antwoord, dat niet in het correctiemodel staat: "Uiteindelijk leidde die entree tot economische groei" (regels 163-164). Zoals we weten leidt economische groei automatisch tot meer werkgelegenheid (toch?).

Ik vind de geciteerde zin dus helemaal geen gek antwoord. De geciteerde zin is een uitspraak van Van de Glind. De zin die daaraan voorafgaat is: "Toen verdween er ook allerlei werkgelegenheid." Dat "Toen" slaat op entree/komst van de stoommachine.

Herma

Re: Vraag 6

Bericht door Herma » 18-05-2018 23:13

Ben Salemans schreef:Enkele leerlingen geven het volgende antwoord, dat niet in het correctiemodel staat: "Uiteindelijk leidde die entree tot economische groei" (regels 163-164). Zoals we weten leidt economische groei automatisch tot meer werkgelegenheid (toch?).

Ik vind de geciteerde zin dus helemaal geen gek antwoord. De geciteerde zin is een uitspraak van Van de Glind. De zin die daaraan voorafgaat is: "Toen verdween er ook allerlei werkgelegenheid." Dat "Toen" slaat op entree/komst van de stoommachine.
Maar in dit citaat wordt niets uitgelegd en de vraag was om een zin te citeren die uitlegt.

Margreeth

Bericht door Margreeth » 21-05-2018 11:09

Een leerling citeert de juiste zin maar in plaats van ondernemerschap schrijft hij ondernemen op. Ik heb het antwoord nu fout gerekend, maar dat voelt eigenlijk niet goed. Kan ik het als spelfout afdoen?

Herma

Bericht door Herma » 21-05-2018 12:56

Margreeth schreef:Een leerling citeert de juiste zin maar in plaats van ondernemerschap schrijft hij ondernemen op. Ik heb het antwoord nu fout gerekend, maar dat voelt eigenlijk niet goed. Kan ik het als spelfout afdoen?
Lijkt me een goede oplossing van dit probleem. De leerling heeft zich verschreven, wat vaak het geval is bij spelfouten.
Als hij alleen de eerste twee en de laatste twee woorden van de zin genoteerd had, was er helemaal geen probleem geweest.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 21-05-2018 23:15

Margreeth schreef:Een leerling citeert de juiste zin maar in plaats van ondernemerschap schrijft hij ondernemen op. Ik heb het antwoord nu fout gerekend, maar dat voelt eigenlijk niet goed. Kan ik het als spelfout afdoen?
Misschien geldt hier dan deze regel? (Uit het verslag van LT 2016 vwo, opmerkingen over de beoordeling van spelling):

Wanneer een leerling een te citeren zin volledig overneemt, maar één woord vergeet over te
schrijven of omdraait en volstrekt helder is welke zin binnen de tekst wordt bedoeld, dan is dat
niet fout.

Harrie Hollandicus

Bericht door Harrie Hollandicus » 22-05-2018 08:58

AnnetteNED schreef:
Misschien geldt hier dan deze regel? (Uit het verslag van LT 2016 vwo, opmerkingen over de beoordeling van spelling):

Wanneer een leerling een te citeren zin volledig overneemt, maar één woord vergeet over te
schrijven of omdraait en volstrekt helder is welke zin binnen de tekst wordt bedoeld, dan is dat
niet fout.
Dat is wel een heel bijzondere opvatting, met name vanwege die laatste opmerking: "(...) en volstrekt helder is welke zin binnen de tekst wordt bedoeld (...)." Dat laatste levert toch nooit discussie op?

Zin uit een tekst:
"Over de toestand van het slachtoffer of de aanleiding van de aanrijding is nog niets bekend."

Citaat van leerling X:
"Over de toestant van de slachtoffer of de aanleiding van de aanreiding is nog niets bekent."

Citaat van leerling Y:
"Over de toestand van slachtoffer of de aanleiding van de aanrijding is nog niets bekend."

Zou leerling X vier taalfouten krijgen aangerekend en leerling Y nul? Dat lijkt me niet eerlijk. Wat mij betreft wordt elke fout en/of afwijking van het eigenlijke citaat de leerling gewoon aangerekend, anders is het meten met twee maten. Ik zou graag zien dat op het examen expliciet komt te staan: "Noteer alleen de eerste en laatste twee woorden van het citaat." We mogen leerlingen wel een beetje helpen...

Marente

Bericht door Marente » 23-05-2018 10:15

Harrie Hollandicus schreef:
AnnetteNED schreef:

niet fout.
Dat is wel een heel bijzondere opvatting, met name vanwege die laatste opmerking: "(...) en volstrekt helder is welke zin binnen de tekst wordt bedoeld (...)." Dat laatste levert toch nooit discussie op?

Zin uit een tekst:
"Over de toestand van het slachtoffer of de aanleiding van de aanrijding is nog niets bekend."

Citaat van leerling X:
"Over de toestant van de slachtoffer of de aanleiding van de aanreiding is nog niets bekent."

Citaat van leerling Y:
"Over de toestand van slachtoffer of de aanleiding van de aanrijding is nog niets bekend."

Zou leerling X vier taalfouten krijgen aangerekend en leerling Y nul? Dat lijkt me niet eerlijk. Wat mij betreft wordt elke fout en/of afwijking van het eigenlijke citaat de leerling gewoon aangerekend, anders is het meten met twee maten. Ik zou graag zien dat op het examen expliciet komt te staan: "Noteer alleen de eerste en laatste twee woorden van het citaat." We mogen leerlingen wel een beetje helpen...
Ik begrijp wat je bedoelt. Vooralsnog reken ik verschrijvingen als taalfout, maar op deze manier met leesvaardigheid omgaan kan toch niet de bedoeling zijn? Laat het inderdaad maar expliciet op het examen komen te staan. Dan hoeven wij geen kruideniertje te spelen.

Plaats reactie