vraag 18

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Margreeth

Bericht door Margreeth » 23-05-2018 17:19

Manouk schreef:Bij mij schrijft een aantal leerlingen "ze noemen het sociaal, maar / terwijl " ik ben geneigd deze tegenstellende signaalwoorden te lezen als 'maar dat is het niet'. Is dat te soepel?
Ik zou dat wel goed rekenen, omdat in de signaalwoorden de omdraaiing verwoord wordt.

ioo

Bericht door ioo » 25-05-2018 19:35

Reactie op D.G.

Jammer dat er niets in het verslag staat over honorering van punten bij het herhalen van de vraag. Mijn leerlingen doen dat ook en noemen daarom ook niet nog eens de tem sociaal is misplaatst

Dat is heel logisch, omdat het besloten zit in de herhaling van de vraag. Ik ben dus van plan de lijn van het vwo te volgen en hier een punt voor toe te kennen.

Herma

Bericht door Herma » 25-05-2018 21:52

ioo schreef:Reactie op D.G.

Jammer dat er niets in het verslag staat over honorering van punten bij het herhalen van de vraag. Mijn leerlingen doen dat ook en noemen daarom ook niet nog eens de tem sociaal is misplaatst

Dat is heel logisch, omdat het besloten zit in de herhaling van de vraag. Ik ben dus van plan de lijn van het vwo te volgen en hier een punt voor toe te kennen.
Daar denk ik bij deze vraag/dit antwoord iets anders over:
Ten eerste is dit een uitlegvraag. Dan mag je verwachten dat ze dat duidelijk, expliciet en stapsgewijs doen en dus ook vermelden dat het hier gaat om het woord 'sociaal' en niet over 'leenstelsel'.
Ten tweede krijg je bij vraagherhaling als antwoord: "De term 'sociaal leenstelsel' is een meesterlijke omdraaiing van betekenissen, omdat ...." Als vervolgens een fout antwoord gegeven wordt waaruit niet duidelijk blijkt dat het om 'sociaal' gaat, kun je niet alsnog 1 punt geven voor de vraagherhaling. Als een goede uitleg volgt, zou je met je tweede corrector kunnen bespreken of 'niet sociaal' wel voldoende aanwezig is.

Plaats reactie