Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21-05-2018 13:28
door metteke
Is 'kwaliteit' bij het tweede bolletje noodzakelijk?

Een antwoord als 'Het door het leenstelsel vrijgekomen geld kan geïnvesteerd worden in het onderwijs." lijkt mij goed...

Geplaatst: 21-05-2018 13:41
door Margreeth
metteke schreef:Is 'kwaliteit' bij het tweede bolletje noodzakelijk?

Een antwoord als 'Het door het leenstelsel vrijgekomen geld kan geïnvesteerd worden in het onderwijs." lijkt mij goed...
Lijkt mij ook goed, omdat investeren toch voor kwaliteitsverbetering zorgt. Buiten het onderwijs zou je nog kunnen zeggen dat investeren gedaan wordt om winst te krijgen, maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Anders gezegd: Is er een ander doel bij het investeren in onderwijs dan kwaliteitsverbetering?

Geplaatst: 21-05-2018 14:27
door MarliesK
AnnetteNED schreef:
Bolletje 1: De student toont een grotere inzet voor de studie.

Goed, toch?
Lijkt me wel! Ik heb een leerling die alleen heeft opgeschreven: "Een student zal beter zijn best doen." Te weinig voor een punt?

Een andere blik op vraag 26

Geplaatst: 21-05-2018 20:46
door jkool
Dit is een ingewikkelde klus voor havoleerlingen / niveau 3F. Ik heb een poging tot verheldering van de argumentatie gedaan, die overigens openstaat voor discussie. Zie ook het fotootje.

Er is volgens mij sprake van een verzwegen hoofdargument, namelijk: '…, want je besteedt de uitgaven aan onderwijs dan beter.' Daaronder: '…, want er komt dan 800 miljoen euro vrij en die kan en moet worden uitgegeven aan de kwaliteit van het onderwijs.' De rechtvaardiging daarvan luidt: 'Elke euro die je aan onderwijs uitgeeft moet zo goed mogelijk worden besteed' (tweede zin alinea 6). Nogmaals: er zijn ongetwijfeld andere zienswijzen mogelijk.

Dit is wat mij betreft niet meer argumenteren op 3F-niveau. De vraag is dan wat je moet met antwoorden waarin de rechtvaardiging als hoofdargument wordt gegeven. Ik neig naar goedkeuren.
Afbeelding

Geplaatst: 22-05-2018 17:46
door RobP
MarliesK schreef: Ik heb een leerling die alleen heeft opgeschreven: "Een student zal beter zijn best doen." Te weinig voor een punt?
Lijkt me hetzelfde als een grotere inzet tonen.

Re: Een andere blik op vraag 26

Geplaatst: 24-05-2018 11:18
door D.G.
jkool schreef:Dit is een ingewikkelde klus voor havoleerlingen / niveau 3F. Ik heb een poging tot verheldering van de argumentatie gedaan, die overigens openstaat voor discussie. Zie ook het fotootje.

Er is volgens mij sprake van een verzwegen hoofdargument, namelijk: '…, want je besteedt de uitgaven aan onderwijs dan beter.' Daaronder: '…, want er komt dan 800 miljoen euro vrij en die kan en moet worden uitgegeven aan de kwaliteit van het onderwijs.' De rechtvaardiging daarvan luidt: 'Elke euro die je aan onderwijs uitgeeft moet zo goed mogelijk worden besteed' (tweede zin alinea 6). Nogmaals: er zijn ongetwijfeld andere zienswijzen mogelijk.

Dit is wat mij betreft niet meer argumenteren op 3F-niveau. De vraag is dan wat je moet met antwoorden waarin de rechtvaardiging als hoofdargument wordt gegeven. Ik neig naar goedkeuren.


Afbeelding
ik ben het hiermee eens, er wordt gevraagd naar HOOFDargumenten en niet naar de onderbouwing daarvan!

Geplaatst: 25-05-2018 22:32
door Miracolo
RobP schreef:
MarliesK schreef: Ik heb een leerling die alleen heeft opgeschreven: "Een student zal beter zijn best doen." Te weinig voor een punt?
Lijkt me hetzelfde als een grotere inzet tonen.
Je hebt meer motivatie om de studie te halen. Kan ik wel puntje voor geven toch?