vraag 26

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Margreeth
Berichten: 38
Lid geworden op: 18-05-2018 16:41

vraag 26

Bericht door Margreeth » 18-05-2018 21:47

Wanneer is iets wel of niet citeren? Één leerling blijft wel heel dicht bij de tekst:
1. Een keuze om te gaan studeren is een keuze om in jezelf te investeren. De financiële verantwoordelijkheid voor deze keuze kan ervoor zorgen dat een student een grotere inzet gaat tonen en een grotere prioriteit geeft aan zijn opleiding.
2. Een tweede argument is dat het ervoor zorgt dat er meer geld beschikbaar komt. Dit zou ten goede kunnen zijn aan de kwaliteit van onderwijs.
(de taalfouten heb ik gezien :wink: )

AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

Re: vraag 26

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 21:52

Margreeth schreef:Wanneer is iets wel of niet citeren? Één leerling blijft wel heel dicht bij de tekst:
1. Een keuze om te gaan studeren is een keuze om in jezelf te investeren. De financiële verantwoordelijkheid voor deze keuze kan ervoor zorgen dat een student een grotere inzet gaat tonen en een grotere prioriteit geeft aan zijn opleiding.
2. Een tweede argument is dat het ervoor zorgt dat er meer geld beschikbaar komt. Dit zou ten goede kunnen zijn aan de kwaliteit van onderwijs.
(de taalfouten heb ik gezien :wink: )
Volgens mij stond daar vorig jaar iets over in het verslag van LT. Ik dacht dat het zo was dat leerlingen heel dicht bij de tekst konden blijven. Ik kan straks wel even kijken of ik het kan vinden.

AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 21:56

Ik heb het maar meteen even opgezocht.

‘In eigen woorden’
Wanneer een kandidaat een antwoord ‘in eigen woorden’ moet formuleren, mag het
antwoord geen letterlijk citaat zijn uit de tekst. Maar wanneer een zinsnede/zin/fragment
door de leerling is aangepast en genoteerd, mag het gezien worden als ‘in eigen woorden’.
De kleinste wijziging in een zin kan (al) gezien worden als een parafrase.

Margreeth
Berichten: 38
Lid geworden op: 18-05-2018 16:41

Bericht door Margreeth » 18-05-2018 22:09

ah, dank je wel. Ik dacht het al wel, maar ik vind het wat raar dat er expliciet gezegd wordt dat er geen citaten mogen worden gegeven, terwijl je heel dicht bij de tekst mag blijven :roll:

AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

Bericht door AnnetteNED » 19-05-2018 00:04

Veel leerlingen noemen bij het tweede bolletje:
- Elke euro die je uitgeeft aan onderwijs moet zo goed mogelijk worden besteed.

Niet goed, toch?



Bolletje 1: De student toont een grotere inzet voor de studie.

Goed, toch?

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 19-05-2018 08:28

Margreeth schreef:ah, dank je wel. Ik dacht het al wel, maar ik vind het wat raar dat er expliciet gezegd wordt dat er geen citaten mogen worden gegeven, terwijl je heel dicht bij de tekst mag blijven :roll:
Maar voor de praktische uitvoering van het nakijken is het ook wel weer logisch. Anders krijg je hele discussies over of iets wel genoeg in eigen woorden is weergegeven of niet.

moniekvis
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-05-2016 12:54

Bericht door moniekvis » 19-05-2018 11:03

AnnetteNED schreef:Veel leerlingen noemen bij het tweede bolletje:
- Elke euro die je uitgeeft aan onderwijs moet zo goed mogelijk worden besteed.

Niet goed, toch?



Bolletje 1: De student toont een grotere inzet voor de studie.

Goed, toch?
Eens met beide.

Ben Salemans
Berichten: 218
Lid geworden op: 24-04-2016 23:46

Bericht door Ben Salemans » 21-05-2018 00:55

Bolletje 2: "Het niveau van het onderwijs wordt door het vrijgekomen geld een stuk hoger." 0 of 1 punt?

Lotte
Berichten: 27
Lid geworden op: 12-05-2017 22:47

Bericht door Lotte » 21-05-2018 11:04

Veel leerlingen vermelden bij het tweede bolletje alleen dat er veel geld vrij komt. In principe lijkt me dit het ‘hoofdargument’ waar om gevraagd wordt. De onderbouwing is dat het geïnvesteerd kan worden in het onderwijs.

Wil ik te graag?

ZDG
Berichten: 8
Lid geworden op: 20-05-2018 08:59

Bericht door ZDG » 21-05-2018 11:39

Ben Salemans schreef:Bolletje 2: "Het niveau van het onderwijs wordt door het vrijgekomen geld een stuk hoger." 0 of 1 punt?
Ik denk 0 punten. Volgens mij draait het erom dat het geld dat vrijkomt kan worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. Het staat nergens dat dit ook écht gebeurt.

Plaats reactie