vraag 24

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
ioo

vraag 24

Bericht door ioo » 18-05-2018 19:57

Moet het stukje gaat veel meer verdienen dan iemand die niet gestudeerd heeft per se in het antwoord staan?

Je zou bij het eerste bolletje toch kunnen volstaan met: Iemand die gestudeerd heeft gaat later veel geld verdienen?[/i]

AnnetteNED

Re: vraag 24

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 22:54

ioo schreef:Moet het stukje gaat veel meer verdienen dan iemand die niet gestudeerd heeft per se in het antwoord staan?

Je zou bij het eerste bolletje toch kunnen volstaan met: Iemand die gestudeerd heeft gaat later veel geld verdienen?[/i]
Lijkt mij ook. Bij mij noemt geen enkele leerling dat gedeelte.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 23:01

Opvallend veel leerlingen noemen:
Studenten die later te weinig verdienen, hoeven de schuld niet af te lossen.

Dit komt echter wel voor in tekst 2.

Bente

Bericht door Bente » 19-05-2018 19:15

ioo schreef:Moet het stukje gaat veel meer verdienen dan iemand die niet gestudeerd heeft per se in het antwoord staan?

Dat vind ik ook, maar wat vinden jullie van dit antwoord:

'Het toekomstperspectief houdt in dat studenten later veel geld gaan verdienen en makkelijk in staat zijn om hun schuld af te lossen.'

Miracolo

Bericht door Miracolo » 19-05-2018 19:21

AnnetteNED schreef:Opvallend veel leerlingen noemen:

Bij mij noemen veel leerlingen dit ook.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 20-05-2018 22:48

Ik vind dit een beetje een strikvraag. De leerling leest in de vraag dat er in tekstfragment een toekomstperspectief voor de student en diens studieschuld wordt vermeld dat niet voorkomt in tekst 2. De leerling moet vervolgens in een of meer volledige zinnen een antwoord geven op de vraag wat dat toekomstperspectief inhoudt. De meeste leerlingen geven een kort antwoord en niet een tweeledig antwoord, zoals in het correctievoorschrift staat. De leerlingen geven een enkel toekomstperspectief en denken dan klaar te zijn. Dat vind ik geen onbegrijpelijke houding, omdat ze door de vraag een beetje op het verkeerde been zijn gezet. Ach ja.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 20-05-2018 22:54

Miracolo schreef:
AnnetteNED schreef:Opvallend veel leerlingen noemen:

Bij mij noemen veel leerlingen dit ook.
Bij mij ook.
Alinea 4 van tekstfragment 1 begint met de volgende opmerking van Webbink: "Wat het leenstelsel bovendien sociaal maakt, is dat afgestudeerden die later toch te weinig verdienen, niet hoeven af te lossen".
Tekst 2 meldt in regels 81-82: "als je te weinig verdient, hoef je niets af te betalen".

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 20-05-2018 23:04

AnnetteNED schreef:

Lijkt mij ook. Bij mij noemt geen enkele leerling dat gedeelte.
Helemaal mee eens; waar het in de vraag en het antwoord om draait, is het toekomstperspectief voor de student en diens studieschuld. Een geheel correct antwoord is naar mijn smaak: "Iemand die gestudeerd heeft, gaat veel geld verdienen en kan dus gemakkelijk de studieschuld/lening terugbetalen."

Bij mij antwoorden ook veel leerlingen met: "Studenten moeten de lening zien als een investering in zichzelf". Misschien toch 1 puntje waard?

Geertje Otten

Bericht door Geertje Otten » 21-05-2018 11:25

'Studenten moeten de lening zien als een investering in zichzelf' vind ik geen toekomstperspectief. Ik vind het eerder een zienswijze, een perspectief. Maar geen toekomstperspectief. Ik ken dus geen punt toe aan dit antwoord.

metteke

Bericht door metteke » 21-05-2018 11:34

"Dat studenten eenmaal afgestudeerd veel geld gaan verdienen. De schuld moet worden gezien als een investering in de toekomst, niet als barrière."

1 punt, en geen 2 punten waard, denk ik? (Hoewel die toevoeging 'niet als een barrière' wel raakt aan het tweede bolletje, vind ik...)

Plaats reactie