Vraag 25

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 25

Bericht door Christine Brackmann » 18-05-2018 19:43

Yara, ik hoop dat je via een antwoord wat kan plaatsen. Echt vervelend dat er dit jaar gedoe is met de technische functionaliteit van het forum.

yvanzon

Vraag 25

Bericht door yvanzon » 18-05-2018 20:00

Argument 1 van vraag 25 is: de lening wordt terugbetaald naar draagkracht.
In de tekst staat dit letterlijk. Maar verwijzen ze ook naar de zin ervoor met 'dat'. Namelijk dat de toegankelijkheid van studeren in het geding komt. Sommige leerlingen geven dit als argument 1.
Is dit ook correct? Ik denk zelf van wel.

Aleid

Re: Vraag 25

Bericht door Aleid » 19-05-2018 11:11

yvanzon schreef:Argument 1 van vraag 25 is: de lening wordt terugbetaald naar draagkracht.
In de tekst staat dit letterlijk. Maar verwijzen ze ook naar de zin ervoor met 'dat'. Namelijk dat de toegankelijkheid van studeren in het geding komt. Sommige leerlingen geven dit als argument 1.
Ik reken dat fout. Als er bij vermeld wordt dat studenten geld lenen in plaats van dat ze het zomaar krijgen, maar dan op een sociale manier die voorkomt dat de toegankelijkheid van het studeren in het geding komt, zou ik het wel goed rekenen.

Het nieuwe leenstelsel heeft een sociaal karakter want 'de toegankelijkheid van het studeren komt in het geding' verdient volgens mij geen punten.

Margreeth

Bericht door Margreeth » 19-05-2018 16:43

Ik vind het raar dat bij deze vraag in volledige zinnen beantwoord moet worden, terwijl het cv dat eigenlijk niet doet. Nummer (2) 3 en 4 zijn samen een volledige zin. Als een leerling precies het antwoord van het cv heeft zou je volgens mij taalfouten hebben :?

Suzanh2

Bericht door Suzanh2 » 19-05-2018 17:32

punt 1: Wanneer een studie een minder hoog economisch rendement heeft, mag iemand er langer over doen om de lening terug te betalen. Mag dit ook goed gerekend worden?
Punt 2: Moeten zowel particulier als bank worden genoemd?
Punt 3: Moeten zowel afbetalingstermijn als rentepercentage worden genoemd bij punt 3?
Punt 4: Moeten ‘problemen’ per se worden genoemd of is het antwoord: 'je kunt wat betreft de aflossing sneller tot een oplossing komen met de financier' ook voldoende?
En is voldoende: In geval van problemen is er veel makkelijker tot een oplossing te komen? Of moet 'met de aflossing' genoemd worden?

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 17:40

Suzanh2 schreef:punt 1: Wanneer een studie een minder hoog economisch rendement heeft, mag iemand er langer over doen om de lening terug te betalen. Mag dit ook goed gerekend worden?
Punt 2: Moeten zowel particulier als bank worden genoemd?
Punt 3: Moeten zowel afbetalingstermijn als rentepercentage worden genoemd bij punt 3?
Punt 4: Moeten ‘problemen’ per se worden genoemd of is het antwoord: 'je kunt wat betreft de aflossing sneller tot een oplossing komen met de financier' ook voldoende?
Punt 1: goed, want dit gaat over draagkracht.
Punt 2: hoeft niet, want staat in antwoordmodel tussen haakjes.
Punt 3: ik denk van wel. ???
Punt 4: ik zou voor dit antwoord wel het punt geven.

Aniek

Bericht door Aniek » 19-05-2018 20:23

Suzanh2 schreef: Punt 3: Moeten zowel afbetalingstermijn als rentepercentage worden genoemd bij punt 3?
Ik denk dat beide wel genoemd moeten worden. Sommige leerlingen hebben:
punt 3: de afbetalingstermijn is schappelijker
punt 4: het rentepercentage is schappelijker

In die gevallen heb ik punt 3 toch goed gerekend (en punt 4 uiteraard niet). Mee eens?

ioo

Bericht door ioo » 20-05-2018 10:41

yvanzon schreef:
Argument 1 van vraag 25 is: de lening wordt terugbetaald naar draagkracht.

Aleid schreef:
Ik reken dat fout. Als er bij vermeld wordt dat studenten geld lenen in plaats van dat ze het zomaar krijgen, maar dan op een sociale manier die voorkomt dat de toegankelijkheid van het studeren in het geding komt, zou ik het wel goed rekenen.

Ik reken het fout, omdat niet aangegeven wordt wat die sociale manier is. Een sociale manier kan ook iets anders zijn dan betalen naar draagkracht.

Hiske

Bericht door Hiske » 20-05-2018 11:05

In de tekst staat Staat geschreven met hoofdletter, in het correctiemodel staat een kleine letter. Ik reken beide goed.

N. Lagendijk

Vraag 25

Bericht door N. Lagendijk » 20-05-2018 15:00

Wanneer antwoord 3 en 4 zijn omgedraaid (nevengeschikte subargumenten), maar inhoudelijk beide juist, reken ik dit goed. Doen jullie dat ook?

Plaats reactie