vraag 15

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
AnnetteNED

vraag 15

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 19:37

In beide gevallen word je gedwongen om iets aan een ander te geven?

In beide gevallen word je gedwongen om te werken?

yvanzon

Re: vraag 15

Bericht door yvanzon » 18-05-2018 20:02

AnnetteNED schreef:In beide gevallen word je gedwongen om iets aan een ander te geven?

In beide gevallen word je gedwongen om te werken?
Zou ik goed willen rekenen. Heb ik ook heel vaak langs zien komen bij mijn leerlingen.

Bente

Bericht door Bente » 19-05-2018 16:32

Ik zou dit ook goed willen rekenen, maar vind het wel twijfelachtig...

Mijn leerlingen zeggen veelal: 'Bij beide moet je iets doen.'
Is dat dan dat je niet vrij bent? Toch staat het er niet..

Ik ben benieuwd naar de reacties en ook naar het verslag. Misschien dat er daar iets kan worden opgenomen over de mogelijke goede en foute antwoorden?

Geertje Otten

Bericht door Geertje Otten » 19-05-2018 17:52

'Bij beide moet je iets doen' vind ik te vaag. Dat 'iets' zegt niets.

In beide gevallen moet je werken vind ik ook erg ruim. De toevoeging 'voor een ander' levert al iets meer op, maar ik blijf twijfelen. Ik reken het nu nog fout.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 22:51

Ik vind een antwoord als "In beide gevallen moet je werken" of "In beide gevallen ben je verplicht te werken" een correct alternatief voor "In beide gevallen ben je niet vrij". In het 'moeten' of 'verplicht zijn' zit het element 'niet vrij zijn'.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 19-05-2018 23:08

Mee eens.

Aniek

Bericht door Aniek » 20-05-2018 11:17

Ik heb ook antwoorden als:
- Het is beide niet echt een keuze. Als slaaf word je gedwongen om te werken, dat is niet vrijwillig. Als mens in de maatschappij word je eigenlijk gedwongen om te gaan lenen voor je toekomst.
- In beide gevallen kiest een mens er niet voor. Een mens kiest er niet voor om slaaf te zijn, maar ook niet om schulden te hebben.

Het is een ander antwoord dan in het correctiemodel, maar het gedwongen karakter van schulden maken blijkt mijns inziens wel voldoende uit de tekst om dit goed te rekenen. Wat vinden jullie?

Ook antwoorden leerlingen dat je door de opgebouwde schulden veel uren moet werken zonder dat je daadwerkelijk geld verdient, net als bij slavernij. Ook daar lijkt me wat in te zitten.

metteke

Bericht door metteke » 20-05-2018 11:51

Aniek schreef:Ik heb ook antwoorden als:
- Het is beide niet echt een keuze. Als slaaf word je gedwongen om te werken, dat is niet vrijwillig. Als mens in de maatschappij word je eigenlijk gedwongen om te gaan lenen voor je toekomst.
- In beide gevallen kiest een mens er niet voor. Een mens kiest er niet voor om slaaf te zijn, maar ook niet om schulden te hebben.

Het is een ander antwoord dan in het correctiemodel, maar het gedwongen karakter van schulden maken blijkt mijns inziens wel voldoende uit de tekst om dit goed te rekenen. Wat vinden jullie?
Eens! Ergens toe gedwongen worden, is m.i. een prima equivalent van 'niet vrij zijn'.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 21-05-2018 17:06

Ik heb dit goed gerekend:

Als je schulden hebt dan zit ja daar aan vast en dat beperkt je economische vrijheid. Een slaaf heeft geen tot beperkte vrijheid, maar dan levensvrijheid.

Wat vinden jullie?

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 21-05-2018 17:12

Ben Salemans schreef:Ik vind een antwoord als "In beide gevallen moet je werken" of "In beide gevallen ben je verplicht te werken" een correct alternatief voor "In beide gevallen ben je niet vrij". In het 'moeten' of 'verplicht zijn' zit het element 'niet vrij zijn'.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... wLiFEiFPIU

Volgens mij zit je er aan vast als iets verplicht is. Ik reken dergelijke antwoorden goed.

Plaats reactie