vraag 34

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Aniek

Bericht door Aniek » 19-05-2018 20:34

Nog iets anders: in de alinea staat twee keer het woord 'echt' (r. 45 en r. 47). Wat als leerlingen het woord 'echt' hebben opgeschreven, maar geen regelnummer hebben vermeld? Goed rekenen? Maar wat doe ik dan met de leerling die als antwoord 'echt (r. 45) heeft gegeven ...

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 21:57

Aniek schreef:Nog iets anders: in de alinea staat twee keer het woord 'echt' (r. 45 en r. 47). Wat als leerlingen het woord 'echt' hebben opgeschreven, maar geen regelnummer hebben vermeld? Goed rekenen? Maar wat doe ik dan met de leerling die als antwoord 'echt (r. 45) heeft gegeven ...
'echt' in regel 45 is in ieder geval op z'n minst sarcastisch bedoeld...

Rutger

Bericht door Rutger » 21-05-2018 12:35

Matthijs603 schreef:volgens mij zijn er nog een paar woorden (zogenaamd r. 49, verwarren r. 52) die even sarcastisch zijn, maar die al zo duidelijk sarcastisch zijn dat ze geen aanhalingstekens meer nodig hebben. Zouden die woorden niet aan de lijst met goede antwoorden kunnen worden toegevoegd?
Scherpe observatie, Matthijs.

Ik reken 'zogenaamd' goed: dit woord heeft de functie van de haakjes in die andere modelantwoorden. Het schept dezelfde kritische distantie: de auteur vindt de ('zogenaamd giftige') E-nummers niet per se giftig of hij vindt het niet van belang.

Het woord 'verwarren' vind ik weinig beladen, zeker in vergelijking met andere modelantwoorden als 'geobsedeerd' en 'waanzin'. Het kan neutraal een misverstand beschrijven: biologisch wordt met gezond en duurzaam verward. Het is hoogstens door de context dat je er sarcasme gaat vermoeden. Ik reken dit niet goed.

Plaats reactie