Telegramstijl

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Miracolo

Bericht door Miracolo » 19-05-2018 14:11

Matthijs603 schreef:
Miracolo schreef:Toch vind ik het wel jammer dat ik bij veel leerlingen die vier scorepunten moet aftrekken. Ik zie dat ze op hun taalgebruik hebben gelet, maar na drie uur lukt dat niet meer zo goed. De foutjes komen aan het einde :cry:
Ja, het lijken er meer dan vorig jaar jaar te zijn die aan de -4 komen. Zijn er dit jaar meer open vragen? En mogelijk speelt hier het grotendeels ontbreken van een maximaal aantal woorden ook een rol..
De vwo'ers hebben minder vragen en meer meerkeuzevragen. De taalaftrek vind ik dan een nadeel voor de havisten.

Nienke1858

telegramstijl

Bericht door Nienke1858 » 20-05-2018 11:54

Ik heb dit als grammaticale fout gerekend. De leerling laat zien dat hij de tekst heeft begrepen.

Jaryde

Re: Telegramstijl

Bericht door Jaryde » 20-05-2018 15:22

D.G. schreef:
Arjan Domhof schreef:
metteke schreef:Een leerling geeft bij vraag 8 (waarbij in hele zinnen moet worden geantwoord) het volgende antwoord:

1. Deugden als vriendelijkheid en gastvrijheid zijn volledig geëconomiseerd.
2. Minder privacy.
3. Het systeem van reviews waarmee veel deelinitiatieven werken. (Beoordelingen kunnen vals zijn.)
4. Risico op monopolievorming.

In het CV staat dat 'voor een antwoord dat geheel in telegramstijl is weergegeven' geen scorepunten mogen worden toegediend.

Dit antwoord is niet geheel in telegramstijl, want achter punt 1 staat een volledige zin. Wat zouden jullie hier doen qua puntentoekenning en qua taalfouten?
Ik heb bij mijn leerlingen in dit soort gevallen 2 tot en met 4 fout gerekend, omdat het geen volledige zinnen zijn. 1 vind ik wel goed.
Ik vind dat wel heel streng, de antwoorden zijn goed, je kunt ook taalfouten rekenen.
Ik heb alleen de onderdelen goed gerekend die in volledige zinnen zijn geformuleerd en de rest vanwege telegramstijl fout gerekend... Het gaat hier om de definitie van antwoord. Is een antwoord de hele uitwerking van de vraag of kan een antwoord ook een deel zijn zoals bij de opdrachten voor meerdere punten? Lijkt mij ook een vraag die bij CVTE gesteld moet worden. Ik zal dat doen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 20-05-2018 15:46

Jaryde, laat je ons weten wat het antwoord van het CvTE is? Dan kunnen we dat meenemen in de examenbespreking woensdag.

Jaryde

Bericht door Jaryde » 20-05-2018 17:58

Christine Brackmann schreef:Jaryde, laat je ons weten wat het antwoord van het CvTE is? Dan kunnen we dat meenemen in de examenbespreking woensdag.
Ik heb zojuist het contactformulier ingevuld. Zodra ik bericht terug heb laat ik het weten. Ik ben overigens ook bij de bespreking van LT woensdag.

Miracolo

Bericht door Miracolo » 21-05-2018 19:48

Jaryde schreef:
Christine Brackmann schreef:Jaryde, laat je ons weten wat het antwoord van het CvTE is? Dan kunnen we dat meenemen in de examenbespreking woensdag.
Ik heb zojuist het contactformulier ingevuld. Zodra ik bericht terug heb laat ik het weten. Ik ben overigens ook bij de bespreking van LT woensdag.
Ik heb een soortgelijk probleem bij vraag 9. Hier antwoord een leerling inhoudelijk goed, maar bij nummer 4 en 5 niet in hele zinnen.

Marente

Bericht door Marente » 23-05-2018 10:29

Wat mij betreft illustreert deze discussie wat er mis is met het examen. Waar gaat het nu om? Leesvaardigheid of toetsvaardigheid? Het voelt zo verkeerd om leerlingen die het duidelijk hebben begrepen op deze manier af te straffen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik wens bijna dat de samenvatting terugkomt :cry:

Plaats reactie