Telegramstijl

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
metteke

Telegramstijl

Bericht door metteke » 18-05-2018 13:09

Een leerling geeft bij vraag 8 (waarbij in hele zinnen moet worden geantwoord) het volgende antwoord:

1. Deugden als vriendelijkheid en gastvrijheid zijn volledig geëconomiseerd.
2. Minder privacy.
3. Het systeem van reviews waarmee veel deelinitiatieven werken. (Beoordelingen kunnen vals zijn.)
4. Risico op monopolievorming.

In het CV staat dat 'voor een antwoord dat geheel in telegramstijl is weergegeven' geen scorepunten mogen worden toegediend.

Dit antwoord is niet geheel in telegramstijl, want achter punt 1 staat een volledige zin. Wat zouden jullie hier doen qua puntentoekenning en qua taalfouten?

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 13:16

Misschien kan hier bij de examenbespreking iets over gezegd worden?
En misschien ook over sommige taalfouten?
Bijvoorbeeld: een financiële voordeel -> grammaticale fout of spelfout?

Arjan Domhof

Re: Telegramstijl

Bericht door Arjan Domhof » 18-05-2018 13:49

metteke schreef:Een leerling geeft bij vraag 8 (waarbij in hele zinnen moet worden geantwoord) het volgende antwoord:

2. Minder privacy.
3. Het systeem van reviews waarmee veel deelinitiatieven werken. (Beoordelingen kunnen vals zijn.)

In het CV staat dat 'voor een antwoord dat geheel in telegramstijl is weergegeven' geen scorepunten mogen worden toegediend.

Dit antwoord is niet geheel in telegramstijl, want achter punt 1 staat een volledige zin. Wat zouden jullie hier doen qua puntentoekenning en qua taalfouten?
Ik heb bij mijn leerlingen in dit soort gevallen 2 tot en met 4 fout gerekend, omdat het geen volledige zinnen zijn. 1 vind ik wel goed.

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 18-05-2018 13:50

AnnetteNED schreef:Misschien kan hier bij de examenbespreking iets over gezegd worden?
En misschien ook over sommige taalfouten?
Bijvoorbeeld: een financiële voordeel -> grammaticale fout of spelfout?
Ik vind het een grammaticale fout.

D.G.

Bericht door D.G. » 18-05-2018 15:07

Arjan Domhof schreef:
metteke schreef:Een leerling geeft bij vraag 8 (waarbij in hele zinnen moet worden geantwoord) het volgende antwoord

2. Minder privacy.

Ik heb bij mijn leerlingen in dit soort gevallen 2 tot en met 4 fout gerekend, omdat het geen volledige zinnen zijn. 1 vind ik wel goed.
Ik vind dat wel heel streng, de antwoorden zijn goed, je kunt ook taalfouten rekenen.

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 19-05-2018 07:01

Ik vind dat wel heel streng, de antwoorden zijn goed, je kunt ook taalfouten rekenen.[/quote]

Is dit een breed gedragen opvatting? Inhoudelijk zijn de antwoorden juist, maar de vorm is wel erg ver verwijderd van 'een volledige zin'. Ik kan dat voor mezelf niet rechtvaardigen door het als taalfouten weg te zetten en alle punten toe te kennen.

metteke

Bericht door metteke » 19-05-2018 09:55

Arjan Domhof schreef:Is dit een breed gedragen opvatting? Inhoudelijk zijn de antwoorden juist, maar de vorm is wel erg ver verwijderd van 'een volledige zin'. Ik kan dat voor mezelf niet rechtvaardigen door het als taalfouten weg te zetten en alle punten toe te kennen.

Ik vind het ook 'streng', of in elk geval pijnlijk. Het gaat om het verschil tussen 4 punten en een aantal taalfouten, of maar 1 punt. Het CV is hier mijns inziens ook niet duidelijk genoeg. In vakspecifieke regel 2 staat toch echt dat je geen scorepunten mag toekennen als het gehele antwoord in telegramstijl is. Nu, het is hier niet zo dat het geheleantwoord telegramstijl is. Tenzij je de vier onderdelen uit het antwoord als vier aparte gehele antwoorden ziet... :roll:

Maar goed, Arjan, ik vroeg me hetzelfde af als jij. Wat is de breed gedragen opvatting hierover? Ik ga het in elk geval aandragen tijdens de examenbespreking van woensdag!

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 19-05-2018 10:04

metteke schreef:
Arjan Domhof schreef:Is dit een breed gedragen opvatting? Inhoudelijk zijn de antwoorden juist, maar de vorm is wel erg ver verwijderd van 'een volledige zin'. Ik kan dat voor mezelf niet rechtvaardigen door het als taalfouten weg te zetten en alle punten toe te kennen.

Ik vind het ook 'streng', of in elk geval pijnlijk. Het gaat om het verschil tussen 4 punten en een aantal taalfouten, of maar 1 punt. Het CV is hier mijns inziens ook niet duidelijk genoeg. In vakspecifieke regel 2 staat toch echt dat je geen scorepunten mag toekennen als het gehele antwoord in telegramstijl is. Nu, het is hier niet zo dat het geheleantwoord telegramstijl is. Tenzij je de vier onderdelen uit het antwoord als vier aparte gehele antwoorden ziet... :roll:

Maar goed, Arjan, ik vroeg me hetzelfde af als jij. Wat is de breed gedragen opvatting hierover? Ik ga het in elk geval aandragen tijdens de examenbespreking van woensdag!
Fijn als dit besproken kan worden! Zelf zou ik in zo'n geval graag alleen de grammatica fout rekenen, en de inhoud wel goed. De tekst is immers begrepen.

metteke

Bericht door metteke » 19-05-2018 10:06

Matthijs603 schreef:De tekst is immers begrepen.
Precies!

Miracolo

Bericht door Miracolo » 19-05-2018 13:43

Toch vind ik het wel jammer dat ik bij veel leerlingen die vier scorepunten moet aftrekken. Ik zie dat ze op hun taalgebruik hebben gelet, maar na drie uur lukt dat niet meer zo goed. De foutjes komen aan het einde :cry:

Plaats reactie