vraag 9

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 19-05-2018 14:23

Marieke Jonkers schreef:Er staat niet in de vraag dat de zinnen een samenvatting moeten zijn. Het schema vormt een samenvatting van de redenering.
Conclusie is inderdaad dat je mag citeren. Bij vraag 26 staat expliciet 'geen citaten'. Bij deze vraag staat dat niet, dus op basis van de bijlage bij de Septembermededeling is citeren toegestaan. Dank, Annette, voor het opzoeken.

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 15:06

Marieke Jonkers schreef:
Er staat niet in de vraag dat de zinnen een samenvatting moeten zijn. Het schema vormt een samenvatting van de redenering.

Conclusie is inderdaad dat je mag citeren. Bij vraag 26 staat expliciet 'geen citaten'. Bij deze vraag staat dat niet, dus op basis van de bijlage bij de Septembermededeling is citeren toegestaan. Dank, Annette, voor het opzoeken.
Ik denk daar toch anders over:
In de Septembermededeling staat: "Citeren mag, tenzij de vraag anders aangeeft."
In de vraag staat dat je de redenering moet samenvatten, niet dat je die moet weergeven. Het antwoordmodel geeft dan ook een samenvatting: sommige passages uit de oorspronkelijke tekst zijn weggelaten of geparafraseerd. Als een leerling de hele redenering van regel 291 t/m 306 letterlijk en volledig weergeeft in citaatvorm (eerste twee...laatste twee woorden) zou je daarvoor niet het volledige aantal punten mogen geven. Het is ook niet eerlijk omdat leerlingen die wel de moeite namen om de tekst uit te schrijven en daardoor dus veel meer woorden opschrijven dan die 20 in citaatvorm veel meer kans lopen op taalfouten.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 15:24

Ik ben het met Annette en Christine eens: citeren mag in een samenvatting, behalve als expliciet is aangegeven dat dat niet mag.

Op blz. 5 van https://www.examenblad.nl/vakspecifiek/ ... 18_def.pdf lezen we (zoals Annette al aangaf):

"Mag citeren (door middel van slechts de eerste twee woorden en laatste twee woorden) in een argumentatieschema?
Citeren mag, tenzij de vraag anders aangeeft."

Dus als een citaat wordt weergegeven met de eerste twee woorden en de laatste twee woorden is dat toegestaan. Zo heb ik het mijn leerlingen ook geleerd (op basis van dat pdf-bestand waarvan hierboven de URL staat). Leerlingen die verkort citeren straffen, omdat ze niet de moeite hebben genomen alle woorden over te schrijven, vind ik onjuist.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 19-05-2018 17:39

Herma, volgens mij zit de onduidelijkheid in 'tenzij de vraag anders aangeeft'. Ik had in eerste instantie de woorden 'vat samen' ook opgevat als 'dus niet citeren', maar ik kan uit de Septembermededeling echt alleen maar afleiden dat je dus wél mag citeren. Zie ook vraag 26, waar wél expliciet staat 'Geef geen citaten'. Dat staat niet bij 9, dus mag het.

Beetje verwarrend is het wel dus.

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2018 17:49

Christine Brackmann schreef:Herma, volgens mij zit de onduidelijkheid in 'tenzij de vraag anders aangeeft'. Ik had in eerste instantie de woorden 'vat samen' ook opgevat als 'dus niet citeren', maar ik kan uit de Septembermededeling echt alleen maar afleiden dat je dus wél mag citeren. Zie ook vraag 26, waar wél expliciet staat 'Geef geen citaten'. Dat staat niet bij 9, dus mag het.

Maar samenvatten is toch iets anders dan (weer)geven zoals in vraag 26?
Verwarrend blijft in ieder geval of je de citeervorm ook mag gebruiken als het geen citeervraag betreft, omdat bij die open vragen vaak zowel grammatica als spelling beoordeeld moeten worden. Het CvTE zou hierover duidelijkheid moeten verschaffen.

Miracolo

Bericht door Miracolo » 19-05-2018 17:53

Herma schreef:
Christine Brackmann schreef:Herma, volgens mij zit de onduidelijkheid in 'tenzij de vraag anders aangeeft'. Ik had in eerste instantie de woorden 'vat samen' ook opgevat als 'dus niet citeren', maar ik kan uit de Septembermededeling echt alleen maar afleiden dat je dus wél mag citeren. Zie ook vraag 26, waar wél expliciet staat 'Geef geen citaten'. Dat staat niet bij 9, dus mag het.

Maar samenvatten is toch iets anders dan (weer)geven zoals in vraag 26?
Verwarrend blijft in ieder geval ook of je de citeervorm ook mag gebruiken als het geen citeervraag betreft, omdat bij die open vragen vaak zowel grammatica als spelling beoordeeld moeten worden. Het CvTE zou hierover duidelijkheid moeten verschaffen.
En als citeren dan mag, wat doe ik dan met de taalfouten van leerlingen die wel in volledige zinnen antwoorden (bij mij iedereen).

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 19-05-2018 18:30

Ik reken bij 2 het goed als een leerling in plaats van 'economieën' 'economie' schrijft. Is bespreking hiervan in LT-bijeenkomst wenselijk?

D.G.

Bericht door D.G. » 19-05-2018 19:36

Mag citeren (door middel van slechts de eerste twee woorden en laatste twee woorden) in een
argumentatieschema?

Citeren mag, tenzij de vraag anders aangeeft.[/quote]

Super, ik ga er punten voor geven. Heel erg veel dank!

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 20-05-2018 10:44

metteke schreef:
AnnetteNED schreef:punt 5:
- met andere mensen i.p.v. met onze buren?
- alleen: we gaan meer voor elkaar openstaan?
'met andere mensen' lijkt me goed!
'we gaan meer voor elkaar openstaan' lijkt mij niet goed. Dat wordt tenslotte niet beweerd in de tekst; de hoop wordt uitgesproken dat dat vervolgens voortvloeit uit die verbinding met anderen.
Wat doen jullie als leerlingen het allebei noemen bij punt 5? Dus als ze opschrijven: "Door de deeleconomie krijgen we weer verbinding met onze buren. En wie weet: misschien gaan we wel meer voor elkaar openstaan."

Flexa

Bericht door Flexa » 20-05-2018 10:56

metteke schreef: Wat doen jullie als leerlingen het allebei noemen bij punt 5? Dus als ze opschrijven "Door de deeleconomie krijgen we weer verbinding met onze buren. En wie weet misschien gaan we wel meer voor elkaar openstaan."
Ik zou dit goed rekenen. buren = andere mensen.

Dat men eventueel (wie weet) meer voor elkaar gaat openstaan, is een mogelijk gevolg van meer contact met buren/andere mensen.

Plaats reactie