Pagina 3 van 5

Re: @Metteke

Geplaatst: 19-05-2018 13:55
door Christine Brackmann
Geertje Otten schreef:Ik reken een antwoord zonder 'onwenselijk' ook goed, omdat de vraag al impliceert dat het negatieve gevolgen zijn.
Vind je het voldoende als een leerling antwoordt: 'het systeem van reviews'?

Re: @Metteke

Geplaatst: 19-05-2018 14:13
door Miracolo
Christine Brackmann schreef:
Geertje Otten schreef:Ik reken een antwoord zonder 'onwenselijk' ook goed, omdat de vraag al impliceert dat het negatieve gevolgen zijn.
Vind je het voldoende als een leerling antwoordt: 'het systeem van reviews'?
Bij mij antwoorden ze veel 'de reviews zijn vals....', ze noemen niet het systeem van reviews. Ik wil het goed rekenen.

Geplaatst: 19-05-2018 15:33
door Ben Salemans
metteke schreef:Ik was te lui om op te staan en hanteerde het gratis online woordenboek van Van Dale. Zo zie je maar weer: tijd van de Dikke gewoon naast me neer te zetten! :wink: (Nee, hoor, het was geen luiheid, maar ik ging voor de snelheid; laptop stond toch naast me. Ik had me niet gerealiseerd dat ik in dat online woordenboek een minder volledige definitie zou krijgen. Dat is naïef misschien...)
Begrijpelijk. Maar welk woordenboek zou als betekenis-scheidsrechter kunnen dienen? De driedelige (Dikke) Van Dale heeft uiteraard veel autoriteit. Probleem hierbij is dat leerlingen die drie delen niet mogen meenemen naar het examen (want niet één deel/band)! Dan de Dikke Van Dale in dundruk (met de drie delen in één band)? Nou, om nu speciaal voor het eindexamen zo'n toch onhandig bladerende dundruk te kopen, lijkt me ook wat overdreven. Tja, als de online versie van Van Dale (of een ander woordenboek) iets anders meldt dan de Dikke Van Dale hebben we toch een probleem...

Geplaatst: 19-05-2018 16:09
door mpijpers
Christine Brackmann schreef:Ben, we noteren deze punten zeker voor de examenbespreking.
Mooi. Als dit onderscheid gemaakt had moeten worden, had je de vraag anders moeten stellen.
Bijvoorbeeld:
In de tekst komen pleitbezorgers en critici van de deeleconomie aan het woord. Noem vier belangrijke bezwaren van de critici.

Nu is het een strikvraag, daar houd ik niet van in examensituaties.

Re: vraag 8

Geplaatst: 19-05-2018 16:57
door C.schelke
AnnetteNED schreef:Volgens mij worden er nog meer bezwaren genoemd in tekst 1.
- We krijgen een lager bruto nationaal product.
- Er kan concurrentie komen voor bestaande bedrijven.
- Het beïnvloedt de welvaart negatief.
- De verkoop van spullen zakt in.
- Veel beroepen die we nu kennen verdwijnen.
En sommige leerlingen noemen nog dit:
- De deeleconomie is een voorbeeld van de extreme vorm die het kapitalisme heeft aangenomen.
Als je naar de 5 opeenvolgende delen van vraag 2 kijkt, is het duidelijk waarom bovengenoemde antwoorden geen kritiek op de deeleconomie vormen. Veel van mijn leerlingen hebben vraag 2 als leidraad genomen en zijn de kritiek vanaf alinea 9 gaan noteren. Ik constateer wel dat leerlingen die vraag 3 fout hadden, vraag 8 ook fout beantwoorden.

Geplaatst: 19-05-2018 17:13
door Geertje Otten
Bij mij antwoorden ze veel 'de reviews zijn vals....', ze noemen niet het systeem van reviews. Ik wil het goed rekenen.

Ik heb dit nog niet goed gerekend, maar ik zou het wel willen goedrekenen.

'Het systeem van reviews' alleen reken ik (nog) niet goed: te weinig informatie. Wat is daarmee?

Geplaatst: 19-05-2018 17:26
door Christine Brackmann
'Het systeem van reviews' alleen reken ik (nog) niet goed: te weinig informatie. Wat is daarmee?[/quote]

Ik zet 'm op de agenda van Levende Talen ter bespreking. Er zullen meer collega's vragen over hebben.

en als 'deugden zoals' weg wordt gelaten....

Geplaatst: 19-05-2018 20:58
door Astrid
Christine Brackmann schreef:'Het systeem van reviews' alleen reken ik (nog) niet goed: te weinig informatie. Wat is daarmee?
Ik zet 'm op de agenda van Levende Talen ter bespreking. Er zullen meer collega's vragen over hebben.[/quote]


Meerdere leerlingen schrijven dat 'de vriendelijkheid en gastvrijheid volledig geëconomiseerd zijn'. Ik vind het wel jammer, maar geen punt toekennen, toch? :roll:

Re: en als 'deugden zoals' weg wordt gelaten....

Geplaatst: 19-05-2018 21:09
door Aniek
Astrid schreef: Meerdere leerlingen schrijven dat 'de vriendelijkheid en gastvrijheid volledig geëconomiseerd zijn'. Ik vind het wel jammer, maar geen punt toekennen, toch? :roll:
Ik heb hier vooralsnog wel een punt voor gegeven.

Re: en als 'deugden zoals' weg wordt gelaten....

Geplaatst: 20-05-2018 10:15
door Jaryde
Aniek schreef:
Astrid schreef: Meerdere leerlingen schrijven dat 'de vriendelijkheid en gastvrijheid volledig geëconomiseerd zijn'. Ik vind het wel jammer, maar geen punt toekennen, toch? :roll:
Ik heb hier vooralsnog wel een punt voor gegeven.
Ik heb hier ook geen moeite mee en heb dit ook goed gerekend.