vraag 3

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

vraag 3

Bericht door AnnetteNED » 17-05-2018 20:43

Bij alinea 8 zien we toch ook al de keerzijde?

Christine Brackmann
Berichten: 280
Lid geworden op: 12-05-2016 22:42

Bericht door Christine Brackmann » 18-05-2018 09:36

Volgens mij niet. Glind is voorstander en gebruikt de verwijzing naar de stoommachine om de positieve gevolgen te belichten.

Rutger
Berichten: 24
Lid geworden op: 22-06-2016 19:28

Bericht door Rutger » 20-05-2018 14:16

Ik vind zeker dat deze lezing te verdedigen is. De alinea steekt kritisch in: 'Moeten we dat wel willen?' Er komt een duidelijke keerzijde aan bod: afnemende werkgelegenheid. Van de Glind weerlegt deze zorg en is zeker niet pessimistisch gestemd, integendeel, maar het vertrekpunt blijft een keerzijde.

Natuurlijk, alinea 9/Han is inhoudelijk duidelijk kritischer dan alinea 8. Maar de tekst is met de kritische vraagstelling in alinea 8 zo gestructureerd dat de zoektocht naar nadelen/keerzijdes hier begint.

Enkele van mijn betere leerlingen hebben dit antwoord. Dat zegt iets. Voor de betrouwbaarheid van het examen is het belangrijk dat het examen rekening houdt met scherpzinnige, alternatieve lezingen. Jammer dat dit fout is.

Rutger
Berichten: 24
Lid geworden op: 22-06-2016 19:28

Bericht door Rutger » 21-05-2018 14:52

Beetje flauwe vergelijking, maar als je uitlegt: 'spoken bestaan niet', gaat de alinea toch over spoken.

Plaats reactie