Vraag 22

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Matthijs603

Vraag 22

Bericht door Matthijs603 » 17-05-2018 20:35

Prima vraag, maar wat een vreemde puntentelling!

Ten eerste: vier antwoorden op de juiste plaats is normaal gesproken niet mogelijk. Dat kan alleen als er een cijfer dubbel is ingevuld of niet is ingevuld. Bij 1 cijfer fout is gelijk ook een ander cijfer fout, dus na 3 punten komt gelijk al 1 punt.

Ten tweede: mij lijkt het meer om de volgorde te gaan. Het juiste antwoord was ook mijn antwoord, maar als ik al iets anders had gedaan, dan was 5 mijn tweede (losstaande) toelichting geweest, 4 het standpunt met daarachter 1, 2 en 3. Ik vind dit wel gewoon fout, hoor, maar wel beter dan bijvoorbeeld 1-4-5-3/2, terwijl dit antwoord wel een punt zou opleveren.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 17-05-2018 22:56

Inderdaad vreemd.

2 en 3 kunnen ook omgewisseld worden?

Miracolo

Bericht door Miracolo » 18-05-2018 08:40

AnnetteNED schreef:Inderdaad vreemd.

Dat vraag ik me ook af.

M. Straatman

Bericht door M. Straatman » 18-05-2018 12:12

Ik mag toch hopen van wel...

Lotte

Bericht door Lotte » 18-05-2018 15:33

Veel leerlingen hebben 4,1,2,3, 5 geantwoord. Geen enkele punt dus, terwijl ik goed hun gedachtegang volg.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2018 15:35

Er is een aanvulling op het correctievoorschrift.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 19-05-2018 08:07

Dat is fijn! Al blijf ik hiermee met hetzelfde puntje als Lotte zitten. Jammer dat dat antwoord gelijk 0 punten is, terwijl dat ook in mijn optiek het op een na beste antwoord is.

Geert Nauta

Bericht door Geert Nauta » 19-05-2018 15:43

Het lijkt mij dat 3 volgt op 2, ook gezien de cijfers die genoemd worden. Ze kunnen dan dus niet omgewisseld worden.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 20-05-2018 03:25

Geert Nauta schreef:

Het lijkt mij dat 3 volgt op 2, ook gezien de cijfers die genoemd worden. Ze kunnen dan dus niet omgewisseld worden.
Als je naar het schema in het opdrachtenboekje en/of het correctievoorschrift kijkt, zie je dat door de (eh, slik, wat mij betreft: eigenaardige, ongebruikelijke en dus waarschijnlijk verwarring zaaiende) inspringingen ondersteuning/afhankelijkheid lijkt - ik interpreteer - te worden uitgedrukt:
- Standpunt 5 wordt ondersteund door argument 4 en dus springt argument 4 in ten opzichte van standpunt 5.
- Argument 4 wordt op zijn beurt ondersteund door subargument 1 en dus springt subargument 1 in ten opzichte van argument 4.
- Subargument 1 wordt nader uitgelegd door toelichting 2. Dus springt toelichting 2 in ten opzichte van subargument 1.
- Toelichting 3 springt niet in; dat vind ik raar, omdat toelichting 3 voortbouwt op toelichting 2.

Het schema wekt bij mij de indruk dat toelichting 2 en toelichting 3 van plek kunnen wisselen (terwijl wat mij betreft in de tekst de volgorde van toelichting 2 en toelichting 3 vastligt: 2 moet echt voor 3 komen, want 3 bouwt voort op 2). Maar als de volgorde van toelichting 2 en toelichting 3 vastligt, waarom springt toelichting 3 in het schema dan niet in ten opzichte van toelichting 2?

Brrrr, ik presenteer mijn bedenkingen hier met enige aarzeling, omdat ik bang ben dat ik iets over het hoofd heb gezien. Maar ik ga voor (academische/wetenschappelijke) vooruitgang: als door misschien wel een of andere miskleun van mij de zaken helderder worden, zijn we door die miskleun toch iets wijzer geworden! En, ach, als er (haha, domme) mensen zijn die mij door die miskleun beschouwen als een sukkel, dan is dat maar zo. Het gaat erom dat we samen wijzer worden, dankzij scherpe observaties en dankzij evidente miskleunen.

Afijn, wie kan mij vertellen waar ergens wordt uitgelegd wat inspringingen (en: niet inspringen) in een redeneringsschema als bij vraag 22 betekenen? En waarom toelichting 3 niet verder inspringt dan toelichting 2?

Het is inderdaad zuur en erg streng dat een leerling direct 0 punten krijgt als hij/zij een fout standpunt geeft. Die leerling loopt dan flink wat punten mis. De correcte reeks is '5-4-1-2-3'. Als een leerling als antwoord '4-1-2-3-5' geeft, zou je kunnen zeggen dat vier items (namelijk: '4-1-2-3') in de juiste volgorde staan. Die leerling heeft dan toch redelijk in de smiezen hoe de redenering in elkaar steekt. Bij vorige examens, meen ik mij te herinneren, werd er vooral gekeken naar de correctheid van de reeks en zou een antwoord als '4-1-2-3-5' wel degelijk punten opleveren...

Astrid

Re: Vraag 22

Bericht door Astrid » 20-05-2018 13:43

Matthijs603 schreef:Prima vraag, maar wat een vreemde puntentelling!

Ten eerste: vier antwoorden op de juiste plaats is normaal gesproken niet mogelijk. Dat kan alleen als er een cijfer dubbel is ingevuld of niet is ingevuld. Bij 1 cijfer fout is gelijk ook een ander cijfer fout, dus na 3 punten komt gelijk al 1 punt.

Ten tweede: mij lijkt het meer om de volgorde te gaan. Het juiste antwoord was ook mijn antwoord, maar als ik al iets anders had gedaan, dan was 5 mijn tweede (losstaande) toelichting geweest, 4 het standpunt met daarachter 1, 2 en 3. Ik vind dit wel gewoon fout, hoor, maar wel beter dan bijvoorbeeld 1-4-5-3/2, terwijl dit antwoord wel een punt zou opleveren.
Mijn reactie is al verwerkt. Zie de aanvulling op het correctiemodel.

Plaats reactie