Algemene indruk van het examen

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker.
Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
sbnlevendetalen
Site Admin

Algemene indruk van het examen

Bericht door sbnlevendetalen » 17-05-2018 20:19

Plaats hieronder je opmerkingen over je algemene indruk van het examen. Los van de inhoud: fijn dat we veel minder woorden hoeven te tellen.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 17-05-2018 21:10

Ik heb nog niet gezien wat leerlingen ervan hebben gemaakt, maar op het eerste oog: goed te doen! En daarmee ook wel een fijn examen. Bij veel vragen, zeker ook de vragen die veel punten waard zijn, kunnen leerlingen in hun antwoorden (heel) dicht bij de tekst blijven. Wie goed is in het onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, zou volgens mij goed moeten scoren.

Fijn inderdaad dat wij (en zij!) niet veel hoeven te tellen. Wel ben ik benieuwd hoe lang de antwoorden nu gaan zijn. Onder het mom 'beter iets extra's dan iets missen', kan ik me voorstellen dat verstandige leerlingen bij de 'samenvatvragen' halve alinea's overschrijven/citeren. En als dat dit jaar niet zo is, dan mogelijk volgend jaar na onze goedbedoelde adviezen aan jaartje 2019 wel..

C.schelke

Bericht door C.schelke » 17-05-2018 21:56

Heb ook nog geen leerlingenwerk gezien, maar het examen leek me goed te doen.
Opvallend: tekst 1 is redelijk recent, de overige drie teksten haast bejaard. Alsof die nog - inclusief vragen - op de plank lagen.

EstherH

Re: Algemene indruk van het examen

Bericht door EstherH » 24-05-2018 09:26

sbnlevendetalen schreef:Plaats hieronder je opmerkingen over je algemene indruk van het examen. Los van de inhoud: fijn dat we veel minder woorden hoeven te tellen.
Ik vind tekst 2 te moeilijk voor de gemiddelde havist. Veel van mijn leerlingen zijn daar volledig in vastgelopen. Rest van het examen vind ik op een paar kleine zaken na prima.
Opvallend: de wijzigingen in het correctievoorschrift, de fouten in tekst 3 'LVsB' versus 'LSvB', 'Staat' versus 'staat' en het verschil in tekstlengte ten opzichte van het vwo-examen.

Aleid

Bericht door Aleid » 24-05-2018 13:24

Ik vind het een mooi examen. Niveau en lengte prima.

Herma

Bericht door Herma » 24-05-2018 16:19

Eindelijk een examen dat niet te lang en goed te doen was. Leerlingen vonden dat ook. Voor hen waren de open vragen bij de tweede tekst het lastigst. Aardige onderwerpen; veel leerlingen vonden de laatste tekst leuk met een herkenbare(!) boodschap.
Er werden geen idioot uitgebreide antwoorden gegeven als er geen maximum aan het aantal woorden werd gesteld. Veel fijner nakijken, nu we niet steeds woorden hoeven te tellen.
Graag volgend jaar duidelijkheid van het CvTE wanneer citeren in citeerVORM (eerste twee... laatste twee woorden) is toegestaan.
Het examen mag beter gepretest worden of ook hier een testcorrectie toepassen, want het cv mag duidelijker.

D.G.

Bericht door D.G. » 24-05-2018 23:28

Herma schreef:Eindelijk een examen dat niet te lang en goed te doen was. Leerlingen vonden dat ook. Voor hen waren de open vragen bij de tweede tekst het lastigst. Aardige onderwerpen; veel leerlingen vonden de laatste tekst leuk met een herkenbare(!) boodschap.
Er werden geen idioot uitgebreide antwoorden gegeven als er geen maximum aan het aantal woorden werd gesteld. Veel fijner nakijken, nu we niet steeds woorden hoeven te tellen.
Graag volgend jaar duidelijkheid van het CvTE wanneer citeren in citeerVORM (eerste twee... laatste twee woorden) is toegestaan.
Het examen mag beter gepretest worden of ook hier een testcorrectie toepassen, want het cv mag duidelijker.
prima als er een proefcorrectie komt, maar zit havo volgend jaar niet pas in week 2?

Herma

Bericht door Herma » 24-05-2018 23:34

D.G. schreef:
Herma schreef:Eindelijk een examen dat niet te lang en goed te doen was. Leerlingen vonden dat ook. Voor hen waren de open vragen bij de tweede tekst het lastigst. Aardige onderwerpen; veel leerlingen vonden de laatste tekst leuk met een herkenbare(!) boodschap.
prima als er een proefcorrectie komt, maar zit havo volgend jaar niet pas in week 2?
Dan lijkt me voor havo een proefcorrectieronde een paar maanden voor het examen zoals bij een aantal andere vakken gebeurt een goed alternatief.

Plaats reactie