2018-II vraag 33

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
D.G.

2018-II vraag 33

Bericht door D.G. » 18-06-2018 21:16

Het tweede antwoord is geen zin en geen zinsgedeelte... Wat te doen als de leerling alleen 'En uit... ontwikkeld zijn.' heeft geantwoord?

Mirjam

Re: 2018-II vraag 33

Bericht door Mirjam » 18-06-2018 21:36

D.G. schreef:Het tweede antwoord is geen zin en geen zinsgedeelte... Wat te doen als de leerling alleen 'En uit... ontwikkeld zijn.' heeft geantwoord?
Gezien de eerste optie zou ik dat goedkeuren. Heel raar dat er zo slordig wordt omgegaan met het begrip 'zin'. En wij maar hameren op het goed lezen van de vraag.

Overigens zijn de alternatieven niet helemaal vergelijkbaar: in het eerste citaat worden de ouderen weggelaten en in het tweede citaat staan ze er gewoon bij. Ik heb een leerling die het eerste citaat uitbreidt "De grootste voordelen tref je aan in de fase dat de hersens zich ontwikkelen en ook weer wanneer ze achteruitgaan - bij jonge kinderen en ouderen dus." (r. 115-119). Kan ik daar dan een punt voor geven?

HansD

Re: 2018-II vraag 33

Bericht door HansD » 18-06-2018 21:55

Mirjam schreef:
D.G. schreef:Het tweede antwoord is geen zin en geen zinsgedeelte... Wat te doen als de leerling alleen 'En uit... ontwikkeld zijn.' heeft geantwoord?
Gezien de eerste optie zou ik dat goedkeuren. Heel raar dat er zo slordig wordt omgegaan met het begrip 'zin'. En wij maar hameren op het goed lezen van de vraag.

Overigens zijn de alternatieven niet helemaal vergelijkbaar: in het eerste citaat worden de ouderen weggelaten en in het tweede citaat staan ze er gewoon bij. Ik heb een leerling die het eerste citaat uitbreidt "De grootste voordelen tref je aan in de fase dat de hersens zich ontwikkelen en ook weer wanneer ze achteruitgaan - bij jonge kinderen en ouderen dus." (r. 115-119). Kan ik daar dan een punt voor geven?
Ik vind het voorbeeld van D.G. niet goed, aangezien het er in dat citaat niet over gaat dat mensen er op gebouwd zijn. Dat staat mijns inziens alleen in "De grootste ... zich ontwikkelen (...)"
Aanvulling: Oh wacht, ik moet beter lezen: de rest van de alinea is kennelijk ook goed, haha. (Leesvaardigheid, Hans!) Niks meer aan doen, dus.

Het antwoord dat Mirjam noemt vind ik wel goed. In de vraag staat immers dat een volledige zin ook goed is.

Plaats reactie