2018-II vraag 41 / tekst 4

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
HansD

2018-II vraag 41 / tekst 4

Bericht door HansD » 18-06-2018 17:50

In vind dit helaas warrig en twijfelachtig. Hoe zit het nu precies met de uitkomsten van het onderzoek? Ik lees in r. 43-47 dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen niet echt verklaard kan worden. Die indruk wordt versterkt door het giswerk van professor Ellemers.
Ik had dan ook voor antwoord A gekozen.

Is hier soms in de tekst geschoven en geschrapt? Of moet ik de tekst morgen maar eens opnieuw lezen?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 18-06-2018 22:20

De laatste alinea hoort niet bij de originele tekst. Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/16/ne ... 99-a411492
De laatste alinea staat op de website in een apart kader, waarvan ik de status wat onduidelijk vind.

Arian2

Re: 2018-II vraag 41 / tekst 4

Bericht door Arian2 » 19-06-2018 11:43

HansD schreef:In vind dit helaas warrig en twijfelachtig. Hoe zit het nu precies met de uitkomsten van het onderzoek? Ik lees in r. 43-47 dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen niet echt verklaard kan worden. Die indruk wordt versterkt door het giswerk van professor Ellemers.
Ik had dan ook voor antwoord A gekozen.

Is hier soms in de tekst geschoven en geschrapt? Of moet ik de tekst morgen maar eens opnieuw lezen?
Ja, inderdaad vaag. Gezien vraag 39 zou ik voor B kiezen, gezien al.4 voor A.

PeterNeyssen

Bericht door PeterNeyssen » 24-06-2018 17:50

Ik vind antwoord B niet per se goed.
A ook niet, maar is volgens mij wel het beste antwoord.
:shock:

PeterNeyssen

Bericht door PeterNeyssen » 26-06-2018 11:12

Dit is de reactie van het CvTE op mijn vraag om antwoord A ook goed te rekenen:

"Wij denken wel degelijk dat dat antwoord B het juiste antwoord is. Daarvoor verwijzen we naar alinea 4 en 5.

Alinea 4 begint met de constatering waarop u uw betoog baseert: de wetenschappers kunnen geen verband aantonen (regels 57-59). Direct daarop volgt een expliciete markeerder: Maar … (regel 59) Dit signaalwoord op deze plek markeert een tegenstellingsrelatie. Feitelijk kondigt het een verklaring aan waaraan meer belang wordt toegekend dan aan de eerste constatering, zoals dat bij een concessieve relatie ook het geval is (vergelijk ‘Weliswaar x maar y’ waarin y ook meer gewicht moet worden toegekend dan aan y dan aan x).

Het aardige – en ook complexe –­ aan deze tekst is nu dat het tweede standpunt “Ondervertegenwoordiging komt door het stereotiepe idee dat vrouwen niet het benodigde talent hebben” (regels 59-66) ook weer wordt verworpen voor een derde standpunt. Dat wordt verwoord door Ellemers die onder andere opmerkt dat het tweede standpunt “een sterotiep beeld (is) want er is geen bewijs dat er zulke verschillen tussen de disciplines zijn” (regels 66-68).

In de rest van alinea 4 wordt het derde standpunt expliciet gemeld (zie regels 71-77 en regels 78-81) en verder uitgewerkt. Dankzij dit standpunt heeft alinea 5 ook zin: met name de regels 89-96 haken qua betekenis volledig aan bij de derde verklaring.

Het is dus de expliciete verwerping van het door u aangedragen, eerste standpunt dat ervoor zorgt dat antwoord A evident onjuist is. En het is de volgordelijkheid van de standpunten die onderstreept dat aan de derde verklaring de meeste waarde moet worden toegekend (“de belangrijkste oorzaak”); de hoeveelheid aandacht die het derde standpunt in de tekst krijgt, onderstreept deze interpretatie."

Ik kan daar voorlopig geen chocola van maken, maar blijf even mijn best doen...

Plaats reactie