2018-II vraag 10

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Plaats reactie
HansD

2018-II vraag 10

Bericht door HansD » 18-06-2018 17:15

Bij Y:

"Daardoor dwalen leerlingen vaak rond in de historische mist."

Dit lijkt mij ook goed, toch?

AnnetteNED

Re: 2018-II vraag 10

Bericht door AnnetteNED » 18-06-2018 19:02

HansD schreef:Bij Y:

Dit lijkt mij ook goed, toch?
Ik denk ook dat het goed is.

Arian2

Bericht door Arian2 » 18-06-2018 20:51

Bij Y:

Dat lijkt mij niet goed, omdat de leerling de beeldspraak overneemt.

Marco Leeuwrik

denkcreativiteit

Bericht door Marco Leeuwrik » 19-06-2018 16:01

Bolletje 3 geeft drie varianten. Bij variant 1 lijkt mij 'en inventiviteit' optioneel, gezien én de twee andere varianten én het gegeven dat beide begrippen voor het eerst los worden genoemd in alinea 9, waar in alinea 8 enkel het woord 'denkcreativiteit' wordt genoemd. Dat lijkt een containerbegrip voor zowel creativiteit als inventiviteit. Hoe zien jullie dat?

Christine Brackmann

Re: denkcreativiteit

Bericht door Christine Brackmann » 19-06-2018 18:19

Marco Leeuwrik schreef:Bolletje 3 geeft drie varianten. Bij variant 1 lijkt mij 'en inventiviteit' optioneel, gezien én de twee andere varianten én het gegeven dat beide begrippen voor het eerst los worden genoemd in alinea 9, waar in alinea 8 enkel het woord 'denkcreativiteit' wordt genoemd. Dat lijkt een containerbegrip voor zowel creativiteit als inventiviteit. Hoe zien jullie dat?
Eens. Ik zou ze beschouwen als bijna-synoniemen.

PeterNeyssen

Bericht door PeterNeyssen » 23-06-2018 13:38

Quote:

Arian2 schreef:
Bij Y:

Dat lijkt mij niet goed, omdat de leerling de beeldspraak overneemt.

Dat lijkt me toch wel goed. Als je het CV bekijkt is in eigen woorden beantwoorden blijkbaar geen voorwaarde voor parafraseren. Het CV geeft als antwoord bij Z:
"Daardoor komt de creativiteit en inventiviteit (bij leerlingen) nooit op gang."
Dat is in principe letterlijk overgenomen uit de tekst:
"Creativiteit en inventiviteit komen nooit op gang".
Enkel is de persoonsvorm veranderd (wat dus een grammaticale fout in het CV tot gevolg heeft ), maar dat zou ik niet willen omschrijven als een parafrase "in eigen woorden".

Mutatis mutandis zou je kunnen zeggen dat "Daardoor dwalen leerlingen vaak rond in de historische mist." goed gerekend kan worden omdat het (ook) door omdraaiing van woorden minimaal, maar blijkbaar voldoende afwijkt van de tekst ("de historische mist waarin leerlingen vaak ronddwalen").

Plaats reactie