Pagina 1 van 1

100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 15:07
door Arian2
"Wie het bij de genoemde argumenten voor vraag 17 heeft over andere opleidingen Filosofie "in een straal van 100 meter rond Rotterdam" maakt (per ongeluk) een foutje waardoor het antwoord strikt genomen niet klopt.
Zou je het als een taalfout kunnen opvatten, nl. door het als een soort citeerfout te zien (meter ipv kilometer)?"

Ik zou dat de leerling noch als taal - noch als spelfout aanrekenen. De leerling ziet wat het juiste antwoord moet zijn: er zijn nog heel veel mogelijkheden om filosofie te studeren vlak bij Rotterdam. Hij heeft zich verschreven, maar begrijpt waar het om draait en daar gaat het toch om?

Geplaatst: 03-06-2018 15:59
door Gerda
Helemaal mee eens. Ik had er een die miljard (bij de Aziaten) vervangen had door miljoen. Ook goed gerekend.

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 17:28
door PeterNeyssen
Arian2 schreef:"Wie het bij de genoemde argumenten voor vraag 17 heeft over andere opleidingen Filosofie "in een straal van 100 meter rond Rotterdam" maakt (per ongeluk) een foutje waardoor het antwoord strikt genomen niet klopt.
Zou je het als een taalfout kunnen opvatten, nl. door het als een soort citeerfout te zien (meter ipv kilometer)?"

Ik zou dat de leerling noch als taal - noch als spelfout aanrekenen. De leerling ziet wat het juiste antwoord moet zijn: er zijn nog heel veel mogelijkheden om filosofie te studeren vlak bij Rotterdam. Hij heeft zich verschreven, maar begrijpt waar het om draait en daar gaat het toch om?
Je verschrijven is toch per definitie op zijn minst een taalfout...!?

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 18:27
door Gerda
PeterNeyssen schreef:
Arian2 schreef:"Wie het bij de genoemde argumenten voor vraag 17 heeft over andere opleidingen Filosofie "in een straal van 100 meter rond Rotterdam" maakt (per ongeluk) een foutje waardoor het antwoord strikt genomen niet klopt.
Zou je het als een taalfout kunnen opvatten, nl. door het als een soort citeerfout te zien (meter ipv kilometer)?"

Ik zou dat de leerling noch als taal - noch als spelfout aanrekenen. De leerling ziet wat het juiste antwoord moet zijn: er zijn nog heel veel mogelijkheden om filosofie te studeren vlak bij Rotterdam. Hij heeft zich verschreven, maar begrijpt waar het om draait en daar gaat het toch om?
Je verschrijven is toch per definitie op zijn minst een taalfout...!?
Hoe doe je dit bij citeervragen? Hokjes ipv vakjes bijvoorbeeld. Je mag alleen op spelling letten.....

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 20:34
door PeterNeyssen
Gerda schreef:
PeterNeyssen schreef:
Arian2 schreef:"Wie het bij de genoemde argumenten voor vraag 17 heeft over andere opleidingen Filosofie "in een straal van 100 meter rond Rotterdam" maakt (per ongeluk) een foutje waardoor het antwoord strikt genomen niet klopt.
Zou je het als een taalfout kunnen opvatten, nl. door het als een soort citeerfout te zien (meter ipv kilometer)?"

Ik zou dat de leerling noch als taal - noch als spelfout aanrekenen. De leerling ziet wat het juiste antwoord moet zijn: er zijn nog heel veel mogelijkheden om filosofie te studeren vlak bij Rotterdam. Hij heeft zich verschreven, maar begrijpt waar het om draait en daar gaat het toch om?
Je verschrijven is toch per definitie op zijn minst een taalfout...!?

Hoe doe je dit bij citeervragen? Hokjes ipv vakjes bijvoorbeeld. Je mag alleen op spelling letten.....
Hoezo alleen op spelling letten?

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 21:44
door Gerda
PeterNeyssen schreef:
Gerda schreef:
PeterNeyssen schreef: Je verschrijven is toch per definitie op zijn minst een taalfout...!?

Hoe doe je dit bij citeervragen? Hokjes ipv vakjes bijvoorbeeld. Je mag alleen op spelling letten.....
Hoezo alleen op spelling letten?
Vraag 19: Beoordeel de spelling.

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 21:50
door PeterNeyssen
Gerda schreef:
PeterNeyssen schreef:
Gerda schreef:
Hoe doe je dit bij citeervragen? Hokjes ipv vakjes bijvoorbeeld. Je mag alleen op spelling letten.....
Hoezo alleen op spelling letten?
Vraag 19: Beoordeel de spelling.
deze discussie gaat over vraag 17...

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 21:58
door Gerda
PeterNeyssen schreef:
Gerda schreef:
PeterNeyssen schreef: Hoezo alleen op spelling letten?
Vraag 19: Beoordeel de spelling.
deze discussie gaat over vraag 17...
De vraag ging over verschrijvingen: taalfout of niet. Mijn vervolgvraag was: Hoe zit het met citeervragen. Een voorbeeld gaf ik ook nl hokjes ipv vakjes. Bij citeervragen mag er alleen naar spelling gekeken worden. Hoe lost men dit op. Vraag 19 is slechts een voorbeeld van een verschrijving (bij een citeervraag).

Re: 100 meter i.p.v. kilometer

Geplaatst: 03-06-2018 22:51
door PeterNeyssen
Gerda schreef:
PeterNeyssen schreef:
Gerda schreef: Vraag 19: Beoordeel de spelling.
deze discussie gaat over vraag 17...
De vraag ging over verschrijvingen: taalfout of niet. Mijn vervolgvraag was: Hoe zit het met citeervragen. Een voorbeeld gaf ik ook nl hokjes ipv vakjes. Bij citeervragen mag er alleen naar spelling gekeken worden. Hoe lost men dit op. Vraag 19 is slechts een voorbeeld van een verschrijving (bij een citeervraag).
Wat betreft je vervolgvraag, Gerda: overschrijffouten zijn spelfouten; zie verslag LT.
Blijft mijn vraag over vraag 17 nog steeds staan: wat te doen met een antwoord waarin "meter" staat waar "kilometer" bedoeld wordt?
Er moet wat fout gerekend worden:
- of het is een citeer-/overschrijf-/spelling-/taal-/formuleerfout dan wel "incorrecte formulering" (volgens vakspecifieke beoordelingsregel 1);
- of het is een inhoudelijk fout antwoord want er staat onzin; er zijn immers geen 7 opleidingen Filosofie in een straal van 100 meter rond Rotterdam :oops: ).
Het eerste heeft mijn voorkeur, omdat dat het minste invloed heeft op het cijfer.

Geplaatst: 03-06-2018 22:59
door Gerda
Dank je wel voor je antwoord PeterNeyssen.

Als overschrijffouten in citeervragen spelfouten zijn, dan lijkt het mij inderdaad logisch om ze in 'gewone' vragen ook als spelfouten te zijn.