spellingskwesties

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 25-05-2018 13:54

Klopt! https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=91

metteke

Bericht door metteke » 26-05-2018 10:33

Arjan Domhof schreef:
E. Gerrits schreef:
Elisevdm schreef:In tekst 3 staat 'bètawetenschappers' aaneengeschreven, maar in het verslag van LT staat 'bèta-wetenschapers' (vraag 20). De juiste spelling is aaneengeschreven (volgens het Groene Boekje).

Moet ik bij mijn lln 'bèta-wetenschappers' nog als taalfout rekenen?
Dat heb ik wel gedaan.
Is het niet altijd toegestaan een koppelteken te gebruiken om de leesbaarheid te vergroten?
In de Leidraad van het Groene Boekje (leidend volgens de vakspecifieke regels):
"Als een samenstelling moeilijk te lezen of te begrijpen is, kunnen we de structuur verduidelijken met een koppelteken. … Dat kunnen we ook doen als een woord op twee manieren gelezen kan worden en als uit de context niet duidelijk is welke betekenis we bedoelen" (massagebed: massa-gebed of massage-bed)

Lijkt me hier niet echt het geval...… :wink:

metteke

Bericht door metteke » 26-05-2018 11:27

Een leerling die consequent 'geestenwetenschappen' schrijft... Ben het nu al zes keer tegengekomen... In één examen dus... :cry: :x

Liesbeth d'Haens

afkortingen

Bericht door Liesbeth d'Haens » 27-05-2018 15:09

Ik heb altijd geleerd dat afkortingen niet mogen, maar ik vind het niet terug in het cv. Wat doen jullie ermee? Voorbeeld:

Ingenieurs, wetenschappers etc. hebben geen filosofen nodig om te bepalen...

metteke

Re: afkortingen

Bericht door metteke » 27-05-2018 20:39

Liesbeth d'Haens schreef:Ik heb altijd geleerd dat afkortingen niet mogen, maar ik vind het niet terug in het cv. Wat doen jullie ermee? Voorbeeld:

Ingenieurs, wetenschappers etc. hebben geen filosofen nodig om te bepalen...

Er staat in de Leidraad van het Groene Boekje niet dat afkortingen niet mogen, dus ik heb ze niet fout gerekend...

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 28-05-2018 01:49

metteke schreef:
Arjan Domhof schreef:
E. Gerrits schreef: Dat heb ik wel gedaan.
Is het niet altijd toegestaan een koppelteken te gebruiken om de leesbaarheid te vergroten?
In de Leidraad van het Groene Boekje (leidend volgens de vakspecifieke regels):
"Als een samenstelling moeilijk te lezen of te begrijpen is, kunnen we de structuur verduidelijken met een koppelteken. … Dat kunnen we ook doen als een woord op twee manieren gelezen kan worden en als uit de context niet duidelijk is welke betekenis we bedoelen" (massagebed: massa-gebed of massage-bed)

Lijkt me hier niet echt het geval...… :wink:
Of een samenstelling moeilijk te lezen of te begrijpen is, is een puur subjectieve kwestie. Als jij als schrijver denkt dat je het je lezer gemakkelijker maakt door in een woord een koppelteken te plaatsen, dan mag dat gewoon! Dus je mag het woord 'bètawetenschapper' wel degelijk schrijven als 'bèta-wetenschapper'. Ik heb het daar vaker met Ludo Permentier (die namens de Taalunie de leidraad van het Groene Boekje schreef en geldt als een spelling(s)autoriteit) over gehad. Ook daarom weet ik zeker dat 'bèta-wetenschapper' mag! Of misschien iets beter gezegd: 'bèta-wetenschapper' is niet fout, ook al staat het woord niet in het Groene Boekje.

Uitweiding. Ha, na 'anti' hoef je geen koppelteken te plaatsen. Vroeger, voor 2005, wel. Maar je mag bijvoorbeeld - het is niet verplicht natuurlijk - het woord 'antiaanbaklaag' ook anno 2018 schrijven als 'anti-aanbaklaag' als jij dat gemakkelijker leesbaar vindt voor je lezer. Niet omdat het moet, maar omdat het kan... Ja, in het Groene Boekje staat natuurlijk alleen 'antiaanbaklaag'. Er is/was geen beginnen aan om allerlei woorden met optioneel/subjectief koppelteken op te nemen. Maar zeg dus nooit: 'anti-aanbaklaag' mag niet, omdat het niet in het Groene Boekje staat. Dan heb je waarschijnlijk de Leidraad niet gelezen...

metteke

Bericht door metteke » 28-05-2018 11:46

Dank voor de toelichting, Ben. Ik heb heel veel koppeltekens gezien na 'beta' (niet alleen gevolgd door wetenschap)...

Plaats reactie