spellingskwesties

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Erica Regtering

spellingskwesties

Bericht door Erica Regtering » 23-05-2018 13:42

Is 'Afrodite' een correcte spellingswijze? Ik kan het nergens terugvinden. Op internet worden Aphrodite en Afrodite beide gebruikt.

AnnetteNED

Re: spellingskwesties

Bericht door AnnetteNED » 23-05-2018 17:52

Erica Regtering schreef:Is 'Afrodite' een correcte spellingswijze? Ik kan het nergens terugvinden. Op internet worden Aphrodite en Afrodite beide gebruikt.
Uit het verslag van LT van vorig jaar:

Fouten in de spelling van namen: Bauevoir, Van Creveveld etc: negeren, want ze staan
niet in het Groene Boekje.

Jacobi de Wildt

Bericht door Jacobi de Wildt » 24-05-2018 10:33

Hoe rekenen jullie het hoofdlettergebruik bij bijvoorbeeld vraag 11. Ik heb nogal wat leerlingen die dat als volgt doen:

vraag 11
argument 1: De ....
argument 2: Tijdens ...

Zo ook bij vr. 17, 21, 32, 35. Heel consequent dus. Je kunt redeneren: de leerling neemt iets vanuit de vraag over en begint zijn antwoord met een hoofdletter -> geen aftrekpunten. Je kunt ook strikt redeneren en zeggen: ‘argument’ moet met hoofdletter, ‘de’ met een kleine letter. Dan zitten ze direct op -4.

Wat doen jullie?

wendy van d.

5 fouten?

Bericht door wendy van d. » 24-05-2018 11:07

Ik heb een leerling die dit schrijft: "Er zijn nog altijd meer filosofie en geschiedenis studenten dan natuurkunde, wiskunde en scheikunde studenten."

Dien ik dit daadwerkelijk als VIJF spelfouten te tellen?
:(

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 24-05-2018 11:10

Jacobi de Wildt schreef:Hoe rekenen jullie het hoofdlettergebruik bij bijvoorbeeld vraag 11. Ik heb nogal wat leerlingen die dat als volgt doen:

vraag 11
argument 1: De ....
argument 2: Tijdens ...

Zo ook bij vr. 17, 21, 32, 35. Heel consequent dus. Je kunt redeneren: de leerling neemt iets vanuit de vraag over en begint zijn antwoord met een hoofdletter -> geen aftrekpunten. Je kunt ook strikt redeneren en zeggen: ‘argument’ moet met hoofdletter, ‘de’ met een kleine letter. Dan zitten ze direct op -4.

Wat doen jullie?
Ik zie dit als een interpunctiefout (en die tellen dus niet mee)

Erica Regtering

Re: 5 fouten?

Bericht door Erica Regtering » 24-05-2018 11:36

wendy van d. schreef:Ik heb een leerling die dit schrijft: "Er zijn nog altijd meer filosofie en geschiedenis studenten dan natuurkunde, wiskunde en scheikunde studenten."

Ja, het correctievoorschrift is daar ondubbelzinnig over. Zo heb ik een leerling die het bij vraag 17 tot vier keer toe heeft over wiskundige en natuurkundige, waar hij wiskundigen en natuurkundigen bedoelt... maximale aftrek dus :-(

Marente

Re: 5 fouten?

Bericht door Marente » 24-05-2018 11:53

Erica Regtering schreef:
wendy van d. schreef:Ik heb een leerling die dit schrijft: "Er zijn nog altijd meer filosofie en geschiedenis studenten dan natuurkunde, wiskunde en scheikunde studenten."

Ja, het correctievoorschrift is daar ondubbelzinnig over. Zo heb ik een leerling die het bij vraag 17 tot vier keer toe heeft over wiskundige en natuurkundige, waar hij wiskundigen en natuurkundigen bedoelt... maximale aftrek dus :-(
Ja, dat moet helaas. Een van mijn leerlingen is jaren geleden definitief gezakt omdat ze bij het 2e tijdvak 7x 'electrisch' schreef i.p.v. 'elektrisch'. Heb er nu nog nachtmerries van en gebruik het als schrikbeeld voor mijn leerlingen bij de voorbereiding op het examen.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 25-05-2018 11:36

Waar hoort dit thuis? "vakberoep"en " wijsbegeerde" , zelfbedachte woorden.

Elisevdm

Bericht door Elisevdm » 25-05-2018 11:43

In tekst 3 staat 'bètawetenschappers' aaneengeschreven, maar in het verslag van LT staat 'bèta-wetenschapers' (vraag 20). De juiste spelling is aaneengeschreven (volgens het Groene Boekje).

Moet ik bij mijn lln 'bèta-wetenschappers' nog als taalfout rekenen?

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 25-05-2018 12:05

Elisevdm schreef:In tekst 3 staat 'bètawetenschappers' aaneengeschreven, maar in het verslag van LT staat 'bèta-wetenschapers' (vraag 20). De juiste spelling is aaneengeschreven (volgens het Groene Boekje).

Moet ik bij mijn lln 'bèta-wetenschappers' nog als taalfout rekenen?
Dat heb ik wel gedaan.

Plaats reactie