Pagina 2 van 2

Geplaatst: 25-05-2018 08:45
door Matthijs603
Positief puntje aan de examens havo en vwo dit jaar: geen al te ingewikkelde eerste tekst & vragen (op vraag 2 van vwo na misschien). Zo kunnen leerlingen er lekker inkomen.

Geplaatst: 28-05-2018 15:14
door D.G.
Inmiddels ben ik niet zo blij meer, de scores zijn heel laag. Bij veel antwoorden ging het om volledigheid en daar verliezen leerlingen punten, vooral omdat de vraag vaak als gegeven verondersteld wordt. In ieder geval zijn de scores veel lager dan andere jaren helaas.

Geplaatst: 29-05-2018 03:12
door Ben Salemans
D.G. schreef:Inmiddels ben ik niet zo blij meer, de scores zijn heel laag. Bij veel antwoorden ging het om volledigheid en daar verliezen leerlingen punten, vooral omdat de vraag vaak als gegeven verondersteld wordt. In ieder geval zijn de scores veel lager dan andere jaren helaas.

Ik ben ook iets minder enthousiast. Ook bij mij vallen de scores tegen...

Geplaatst: 29-05-2018 23:13
door Beatrice
De teksten zijn goed gekozen en de vragen bij de eerste drie teksten waren goed. Bij de laatste tekst werden wel erg veel vragen gesteld waardoor de antwoorden een beetje op elkaar gingen lijken. Ik denk dat de vragen bij de laatste tekst daardoor minder goed gemaakt zijn. Daarnaast vond ik het correctiemodel bij de laatste tekst minder duidelijkheid bieden. Het nakijken daarvan kostte erg veel tijd.

De leerlingen misten de vragen over drogredenen, functies van tekstgedeelten en de kopjesvragen. Zij hadden zich daar natuurlijk wel op voorbereid. De lengte van het examen was gelukkig goed.

Helaas valt de uiteindelijke score mij niet mee.

Geplaatst: 05-06-2018 13:31
door Yke Schotanus
Bij mij ook tegenvallende scores. Zeer tegenvallende. Extra opvallend: vrijwel niemand boven de 40. Ook in de klassen waar ik de tweede correctie van doe. In de eerste klas een persoon met 46 punten, maar dat bleek niet correct.

Wat heel erg opvalt is een vraag als 27. Drie elementen en 2 punten of niets. Dat wordt dus meestal niets.
Iets anders is het grote aantal discutabele antwoorden in het model. Vraag 28, vraag 35, de ingenieurskwestie, etc.
Ten slotte zou er ook nog wel iets mis kunnen zijn met de multiple choice vragen. Wij hebben ons daar dit jaar buiten gehouden, maar het valt wel op dat daar veel fouten in gemaakt worden.

Geplaatst: 05-06-2018 15:57
door Matthijs603
Ik had juist de indruk dat de meerkeuzevragen, zeker die aan het begin (behalve vraag 2) behoorlijk goed zijn gemaakt. Een paar percentages van mijn klas:

vraag 1: 96% goed
vraag 5: 73% goed
vraag 6: 92% goed
vraag 7: 81% goed

Vraag 27 inderdaad belabberd: 15%.

Wel ook slechts 3 leerlingen met scores boven de 40 (43, 44 en 44).

Het grootste bezwaar van dit examen vind ik het cv bij een aantal vragen (inderdaad o.a. de vragen die Yke noemt). Als we dat uiteindelijk in de n-term terugzien, kan ik ermee leven.

Geplaatst: 05-06-2018 16:48
door Ben Salemans
Gezien alle kritiek en onduidelijkheden (inderdaad, Yke en Matthijs: vraag 27, 28, 35, de ingenieurskwestie) vind ik dat een N-term van dik boven de 1 op zijn plaats is: 1,4 of 1,5?

Geplaatst: 05-06-2018 17:22
door AnnetteNED
Ben Salemans schreef:Gezien alle kritiek en onduidelijkheden (inderdaad, Yke en Matthijs: vraag 27, 28, 35, de ingenieurskwestie) vind ik dat een N-term van dik boven de 1 op zijn plaats is: 1,4 of 1,5?
Helemaal mee eens. Ik hoop eigenlijk op een nog hogere N-term. De scores vallen erg tegen.

Geplaatst: 05-06-2018 17:52
door Ben Salemans
AnnetteNED schreef:
Ben Salemans schreef:Gezien alle kritiek en onduidelijkheden (inderdaad, Yke en Matthijs: vraag 27, 28, 35, de ingenieurskwestie) vind ik dat een N-term van dik boven de 1 op zijn plaats is: 1,4 of 1,5?
Helemaal mee eens. Ik hoop eigenlijk op een nog hogere N-term. De scores vallen erg tegen.
Ik durfde een nog hogere N-term niet te noemen, maar dacht er ook aan! Hoppa, minimaal 1,5 of 1,6 dan? Ik ben echt heel benieuwd met welke N-term de specialisten en ingenieurs van de CvTE op de proppen komen.