Vraag 35

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Nancy
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-05-2017 10:27

Bericht door Nancy » 23-05-2018 15:15

Wat doen jullie met

Tekstfragment 1 zegt dat alleen een klein deel van de leerlingen veel potentieel heeft en toptalent kan worden. In tekst 4 wordt er aangegeven dat met de juiste aanpak iedereen talentvoller kan worden, dus dat niet alleen maar een klein deel kan excelleren.

Dus in plaats van 'het onderwijs zou zich moeten richten op' hebben de leerlingen 'leerlingen kunnen'.

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 23-05-2018 15:28

Dit is de reactie van het CvtE. Kort gezegd: het alternatief wordt niet goed gevonden. Hmm.

Dank voor uw bericht Het gaat in deze vraag om een verschil in visie waar het gaat om het bevorderen van talent. In tekst 4 wordt weliswaar gezegd dat slimme leerlingen er last van hebben als ze steeds te horen krijgen dat ze slim zijn (r 85-94), maar in alinea 6 wordt nadrukkelijk gesteld dat het niet voldoende is om slim te zijn: de boodschap van tekst 4 is nu juist dat talent – ongeacht het beginniveau – ontwikkelbaar is (namelijk door positieve verwachtingen uit te spreken en veel te laten oefenen). In alinea 5 en 6 gaat er om dat het onvoldoende is om alleen maar te zeggen dat een leerling slim is, je zou positieve verwachtingen moeten uitspreken terwijl steeds moeilijker taken worden voorgelegd.

Kortom, het gaat in tekst 4 niet om het expliciet benoemen van excellentie (vanwege de gevaren genoemd in r.85 - 94), maar om het trainen van talent in combinatie met het uitspreken van positieve verwachtingen. Dat is iets anders dan expliciet excellentie beoordelen.

Het tekstfragment beperkt zich tot het advies om excellentie vooral te bevorderen bij leerlingen met veel potentieel; over de manier waarop dat zou kunnen of moeten, wordt in het tekstfragment niets gezegd.

Het gaat dus bij het verschil in visie over het wat er moet gebeuren (talent ontwikkelen bij alle leerlingen OF talent ontwikkelen bij leerlingen met veel potentieel), niet over het hoe. Om die reden vinden we de gesuggereerde alternatieve antwoorden niet correct.

Arian2
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2016 10:22

Bericht door Arian2 » 24-05-2018 15:37

Nancy schreef:Wat doen jullie met:

Tekstfragment 1 zegt dat alleen een klein deel van de leerlingen veel potentieel heeft en toptalent kan worden. In tekst 4 wordt er aangegeven dat met de juiste aanpak iedereen talentvoller kan worden, dus dat niet alleen maar een klein deel kan excelleren.

Dus in plaats van: 'het onderwijs zou zich moeten richten op' hebben de leerlingen 'leerlingen kunnen'.

2 punten, want de leerling ziet dat het in het fragment om de talentbevordering van een beperkte groep leerlingen en in tekst 4 om de talenbevordering van alle leerlingen gaat.

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Bericht door Marjo » 24-05-2018 18:33

Wat nou als leerlingen de nummers van de tekst/het tekstfragment verhaspelen? Klopt de kern van het antwoord dan nog?

wendy van d.
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-05-2016 14:29

Bericht door wendy van d. » 27-05-2018 19:26

Marjo schreef:Wat nou als leerlingen de nummers van de tekst/het tekstfragment verhaspelen? Klopt de kern van het antwoord dan nog?
Ik vind het goed als ze maar onderscheid maken tussen tekst (tekst 4 dus) en het (tekst)fragment (tekstfragment 1 dus). Ik tref bij redelijk wat leerlingen "tekst 1" aan.

wendy van d.
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-05-2016 14:29

check

Bericht door wendy van d. » 27-05-2018 19:48

Ik tref geregeld aan "In het fragment wordt gezegd dat maar een deel van de leerlingen tot een waar toptalent kan excelleren. In de tekst zeggen ze dat iedereen met de juiste inspanning en instellen kan uitgroeien tot een toptalent."
- ik geef hier 1 punt voor omdat "toptalent" echt iets anders is dan "talent".
Zouden jullie dit ook zo doen?

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

Bericht door Yke Schotanus » 28-05-2018 09:38

Antwoorden als: 'Dat maar een klein deel tot een toptalent kan excelleren' krijgen van mij 0 punten omdat ze niet over het bevorderen van talent gaan. Goede antwoorden kunnen wel uitsluitend over toptalenten gaan, omdat tekstfragment 1 het over uitgroeien tot toptalent heeft.

Plaats reactie