Vraag 35

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann
Berichten: 280
Lid geworden op: 12-05-2016 22:42

Vraag 35

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:16

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 21-05-2018 18:27

"Het verschil is dat tekstfragment 1 leerlingen nadrukkelijk wil indelen als excellent omdat het leerlingen nog beter kan laten worden, terwijl tekst 4 daarvoor waarschuwt, want kinderen kunnen last hebben van dat label."

In elk geval een punt voor bolletje 1 lijkt me (op basis van antwoordmogelijkheid 2, dat daar overigens meer als constatering dan als visie staat weergegeven), maar bolletje 2 staat in elk geval anders in het correctiemodel weergeven. Maar is zo'n antwoord dan fout?

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 22-05-2018 19:14

Ik heb dus vrij veel leerlingen die bij tekst 4 aanhalen dat je juist moet oppassen met het expliciet benoemen van excellentie (vanwege de gevaren die genoemd zijn in r. 85 - r. 94). Mij lijkt dat eigenlijk een goed antwoord, maar het komt niet overeen met een van de bolletjes in het cv.

Wat vinden jullie hiervan? Zie ik iets over het hoofd?

alainbalistreri
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-05-2018 17:50

Bericht door alainbalistreri » 22-05-2018 21:43

Matthijs603 schreef:Ik heb dus vrij veel leerlingen die bij tekst 4 aanhalen dat je juist moet oppassen met het expliciet benoemen van excellentie (vanwege de gevaren die genoemd zijn in r. 85 - r. 94). Mij lijkt dat eigenlijk een goed antwoord, maar het komt niet overeen met een van de bolletjes in het cv.

Wat vinden jullie hiervan? Zie ik iets over het hoofd?
Ben het met je eens. Zou ik zelf ook hebben geantwoord. In tekst 4 wordt gezegd dat een excellentieprogramma ervoor kan zorgen dat een leerling vastloopt. Dat staat haaks op het tekstfragment, waarin excellentieprogramma's juist positief belicht worden.
Maar wat nu gezongen? Punt toekennen?

Mirjam
Berichten: 37
Lid geworden op: 12-05-2016 21:32

Bericht door Mirjam » 22-05-2018 22:02

Matthijs603 schreef:Ik heb dus vrij veel leerlingen die bij tekst 4 aanhalen dat je juist moet oppassen met het expliciet benoemen van excellentie (vanwege de gevaren die genoemd zijn in r. 85 - r. 94). Mij lijkt dat eigenlijk een goed antwoord, maar het komt niet overeen met een van de bolletjes in het cv.

Wat vinden jullie hiervan? Zie ik iets over het hoofd?
Dit was ook mijn antwoord, het is op grond van de teksten zeker te verdedigen. Opmerkelijk dat deze optie niet bij de antwoorden staat.

M.A.
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-05-2016 21:07

Bericht door M.A. » 22-05-2018 22:26

Mirjam schreef:
Matthijs603 schreef:Ik heb dus vrij veel leerlingen die bij tekst 4 aanhalen dat je juist moet oppassen met het expliciet benoemen van excellentie (vanwege de gevaren die genoemd zijn in r. 85 - r. 94). Mij lijkt dat eigenlijk een goed antwoord, maar het komt niet overeen met een van de bolletjes in het cv.

Wat vinden jullie hiervan? Zie ik iets over het hoofd?
Dit was ook mijn antwoord, het is op grond van de teksten zeker te verdedigen. Opmerkelijk dat deze optie niet bij de antwoorden staat.
Ook eens. Dus nu de volgende opties volgens mij:
punten toekennen op basis van artikel 3.3 (uit 2 Algemene regels) en/of melden bij CvtE.

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

teskt 35

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 23:37

in mijn ogen is het grote verschil dit:

Volgens de hoofdtekst is talent niet aangeboren, volgens de satelliettekst zijn er toch kinderen met 'zo veel potentieel' dat ze extra aandacht verdienen.

Een wezenlijker verschil in visie is toch niet te vinden.

Ik kan me niet voorstellen dat ik een antwoord als dit fout zou moeten rekenen.

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 23-05-2018 08:37

Ik heb zojuist het CvtE gemaild. Ik laat het hier weten als er reactie komt. Als die reactie niet voor het einde van de middag binnen is; kan er dan vanavond over worden gesproken?

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

brief matthijs

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 10:24

Beste Matthijs, heb je in je brief alleen het punt besproken dat 'excellentie benoemen' gevaarlijk is volgens de hoofdtekst, of heb je ook het al dan niet aangeboren zijn van talent meegenomen?

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 23-05-2018 10:29

Beste Yke,

Alleen het gevaar van excellentie. Wat jouw antwoord betreft: hier zou ik geloof ik 1 punt voor geven (voor de opmerking over de satelliettekst). Volgens mij zegt de hoofdtekst niet dat talent helemaal niet aangeboren is, maar dat het (aangeboren) talent geen vaststaand gegeven is.

Plaats reactie