Vraag 33

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Tinka

Bericht door Tinka » 24-05-2018 14:10

Ik vind 'wanneer ben je slim?' een goede parafrasering van deze titel en in lijn met de tekst, dus heb net rebels besloten dat ik dat goed ga rekenen...

Tinka

Bericht door Tinka » 24-05-2018 14:14

Overigens reken ik alles wat een antwoord is op de vraag fout (slim zijn mensen met een hoog IQ; je bent slim als je hard werkt, etc).

Ik weet niet of dat slim is, maar toch.. :?

jessicastijger

Bericht door jessicastijger » 24-05-2018 15:36

Tinka schreef:Overigens reken ik alles wat een antwoord is op de vraag fout (slim zijn mensen met een hoog IQ; je bent slim als je hard werkt, etc).

Dit is m.i. ook de bedoeling van het CV. Antwoord op de vraag geven is tenslotte ook geen parafrase.

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 27-05-2018 15:56

Tinka schreef:Overigens reken ik alles wat een antwoord is op de vraag fout (slim zijn mensen met een hoog IQ; je bent slim als je hard werkt, etc).

Dat doe ik ook (en dat staat ook in het LT-verslag). Overigens vond ik dit zelf echt een eenvoudige vraag en het valt me tegen hoe slecht mijn leerlingen deze vraag hebben gemaakt. Ik ben bang dat ze door het begrip 'parafraseren' wat van slag waren. (Tja, dat woord gebruik ik ook maar zo'n 1000 keer per jaar...;) )

Gijs Ornée

Bericht door Gijs Ornée » 28-05-2018 17:26

Er staat bij deze flutvraag ook nog: geef antwoord in een of meer volledige zinnen. dat geeft de mogelijkheid leerlingen die uitleggen èn een parafrase geven, toch punten toe te kennen. Voorbeeldje: De vraag 'Wat is slim' kan terugslaan op de verschillende manieren van lesgeven (=uitleg). Wat is beter? de leerling te leren dat capaciteiten niet toereikend zijn of de leerling te leren dat een sterke inspanning leidt tot prestatie (=parafrase).
De vraag 'Wat is slim' kan ook terugslaan op het gegeven dat intelligentie trainbaar is (=uitleg). Wie in de wereld is er nog slim als je weet dat je iedereens IQ kan trainen tot een hoger niveau? (=parafrase).

Deze leerling krijgt van mij gewoon twee punten. De parafrases zijn natuurlijk belachelijk lang, maar dat mag dus kennelijk (zie eerste zin van deze bijdrage).

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 28-05-2018 23:13

Een nog niet hier genoemde mogelijkheid, maar m.i. zeer verdedigbaar, is 'Hans van Dijck vraagt wat slim is' en 'de vraag is wat slim is'. Duidelijk verschillend, van toepassing op de gehele tekst, parafrase die laat zien dat de titel op meer manieren uitlegbaar is, en niet per se in vraagvorm. Wat mij betreft 2 pt.

Plaats reactie