Vraag 33

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 33

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:16

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Liesbeth d'Haens

Bericht door Liesbeth d'Haens » 22-05-2018 14:27

Dit is de enige vraag waarbij ik weinig kan met het CV. De antwoorden in het CV komen allemaal neer op het vervangen van de vraag uit de titel door handelingen / ontwikkelingen. De meeste leerlingen (en ik zelf ook) geven twee interpretaties van het woord slim, te weten 1) een hoog IQ / aangeboren talent en 2) een toestand die je bereikt door veel te oefenen. Deze antwoorden zijn niet zozeer parafrases van de vraag ‘wat is slim?’ als wel mogelijke antwoorden op deze vraag, en zijn bovendien eerder een statische toestand dan iets wat je kunt doen of ontwikkelen. Het CV stelt dat het antwoord niet in vraagvorm hoeft, maar het is niet duidelijk hoeveel ruimte er is voor antwoorden die invulling geven aan het begrip slim / de vraag uit de titel. Voorbeelden:
- Slim zijn is een hoog IQ hebben.
- Slim zijn is door ervaring en teleurstelling jezelf ontwikkelen. (hierin zit wel een handeling, zoals in de modelantwoorden, al is het dan niet in vraagvorm)
- Door te trainen word je intelligent. (idem)
- Intelligentie kan ontstaan door motivatie in je omgeving.
- Eén van de mogelijke parafrases is dat je een hoog IQ hebt meegekregen bij je geboorte. De andere parafrase is dat je je intelligentie kan laten vergroten/opleven door eraan te werken.
- Je kunt de titel lezen als wanneer ben je nu slim of hoe definieer je slim. Je kunt de titel ook lezen als wat is slim om te doen met betrekking tot hard werken of op safe spelen.

Wat te doen met parafrases die geen handeling / ontwikkeling zijn maar wel verdedigbaar zijn?
- wanneer ben je slim?

Yke Schotanus

vraag 33

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 15:13

Wat is slim.
Kun je parafraseren met:

1 Wat houdt slim zijn in./ergo: wat is intelligentie of i.d.; of zelfs: wie is er nu eigenlijk intelligent.

2 Wat is slim om te doen? [in het algemeen]

3 En in het licht van deze tekst:
Hoe bevorder je slimheid (slim). /hoe ga je (slim) om met excellentie

Het is heel raar en fundamenteel onjuist dat de eerste optie niet in het antwoordmodel voorkomt. Drie eigenlijk ook niet.
Het antwoordmodel zou van mij 1 punt krijgen. Want drie keer hetzelfde antwoord.
Daarbij komt: ze gaan allemaal uit van de leerling zelf, terwijl de tekst er vooral om gaat wat ouders en docenten moeten doen.

Een aanvulling op het antwoordmodel lijkt me noodzakelijk.

Yke Schotanus

vraag 33

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 15:23

Liesbeth stuurde een lange lijst met antwoorden op de vraag 'wat is slim', ik vind dat iets fundamenteel anders dan een parafrase van de vraag. De verwarring ontstaat door de toevoeging dat een juist antwoord niet in de vraagvorm hoeft. Een juist-antwoord-niet-in-vraagvorm zou wel kunnen zijn:

Het is onduidelijk wat slimheid inhoudt.
of:
Er zijn verschillende visies op wat slim zijn inhoudt.

Liesbeth d'Haens

Re: vraag 33

Bericht door Liesbeth d'Haens » 22-05-2018 15:56

Yke Schotanus schreef:Liesbeth stuurde een lange lijst met antwoorden op de vraag 'wat is slim', ik vind dat iets fundamenteel anders dan een parafrase van de vraag. De verwarring ontstaat door de toevoeging dat een juist antwoord niet in de vraagvorm hoeft. Een juist-antwoord-niet-in-vraagvorm zou wel kunnen zijn:

Het is onduidelijk wat slimheid inhoudt.
of:
Er zijn verschillende visies op wat slim zijn inhoudt.
Ik ben het met je eens dat antwoorden op de vraag niet de bedoeling zijn. Dat probeerde ik zelf ook al aan te geven, zij het niet erg helder verwoord... Het CV vind ik erg onduidelijk (en inderdaad eigenlijk drie keer hetzelfde antwoord). Bedankt voor je voorbeelden hierboven, die maken het een stuk duidelijker. Ik vrees wel dat dit een vraag wordt met weinig score...
In de lijst die ik toevoegde zou alleen het antwoord bij het laatste streepje in aanmerking komen voor punten.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 22-05-2018 16:50

Deze vraag is lastig te begrijpen. 'parafraseren' is meestal aan de orde bij een lastig geformuleerde tekst, die je dan dus in je eigen woorden weergeeft. We hebben hier drie eenvoudige woorden. De leerlingen die proberen die drie woorden te parafraseren komen op antwoorden zoals Liesbeth ze hierboven ook al gaf: wat is intelligentie? wat is IQ? De leerlingen die parafraseren opvatten als interpretatie kwamen tot een brede waaier aan antwoorden:
- wat is slim voor het ministerie van Onderwijs om te doen met de uitkomsten van dit onderzoek? (lijkt me gezien de laatste alinea een goed antwoord)
- (1) Slim is als je het IQ en het talent hebt. (2) Of slim is meer dan alleen IQ en talent. Het is hard werken voor die intelligentie. - Beide visies op intelligentie goed weergegeven, goed lijkt me.
- Hoe kan er het beste met leerlingen worden omgegaan in het onderwijs?

Ik ben het eens met Yke dat ik de antwoorden in het cv onder één noemer vindt vallen/onduidelijk zijn.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 23-05-2018 00:43

Een leerling schrijft: "Zijn we verstandelijk ontwikkeld?".
Een andere leerling schrijft: "Zijn we intellectueel?".

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 08:45

zijn we verstandelijk ontwikkeld - volgens mij een acceptabele variant van: wat houdt slim zijn in.

Christine's probleem met de begrijpelijkheid van de vraag, begreep ik niet goed, tot ik dit stukje ging schrijven. NU zie ik toch ook iets raars.
Men vraagt twee verschillende parafrases, maar men wil twee parafrases met verschillende betekenissen. De vraag is of je mag verwachten dat men 'twee manieren' leest als 'twee fundamenteel verschillende manieren'. Voor mij was dat evident. Aan de andere kant: het cv geeft verschillende parafrases met dezelfde betekenis, dus misschien hoeft het wel niet.
Ik vind het wel duidelijk parafrases. Weergaves in andere woorden van de essentie van de zin. Zeker het antwoord dat NIET in het cv staat, maar dat m.i. wel goed is 'Wat houdt slim zijn in' is een parafrase van deze drie woorden. Een reden te meer om deze antwoordoptie zonder meer goed te rekenen. Kan dat zonder aanvulling op het cv?

Jolieke

Re: vraag 33

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 11:47

Yke Schotanus schreef:Wat is slim.
Kun je parafraseren met:

1 Wat houdt slim zijn in./ergo: wat is intelligentie of i.d.; of zelfs: wie is er nu eigenlijk intelligent.

2 Wat is slim om te doen? [in het algemeen]

3 En in het licht van deze tekst:
Hoe bevorder je slimheid (slim). /hoe ga je (slim) om met excellentie

Het is heel raar en fundamenteel onjuist dat de eerste optie niet in het antwoordmodel voorkomt. Drie eigenlijk ook niet.
Het antwoordmodel zou van mij 1 punt krijgen. Want drie keer hetzelfde antwoord.
Daarbij komt: ze gaan allemaal uit van de leerling zelf, terwijl de tekst er vooral om gaat wat ouders en docenten moeten doen.

Een aanvulling op het antwoordmodel lijkt me noodzakelijk.
Ik zie bij leerlingen antwoorden in categorie 1 en categorie 3.

Uit het antwoordmodel leid ik af dat de antwoorden niet uit verschillende categorieën moeten komen. Er staat wel bij dat 'duidelijk moet worden dat de titel op meer manieren uitlegbaar is', maar hun eerste twee opties geven dat niet echt aan.

Wat houdt categorie 2 in? Alleen dat antwoord 'wat is slim om te doen?' waarbij de leerling dan open laat met welk doel er iets gedaan moet gaan worden? Dat lijkt me niet goed. Maar ja, in het antwoordmodel staat als voorbeeld wel 'wat is verstandig om te doen?'. Toch goed dus, en ik kan alleen deze twee varianten bedenken. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben bijna bij 'alles goed rekenen dan maar'. Toen ik het examen maakte vond ik dit ook al een heel vage vraag. Graag licht in deze duisternis!

Yke Schotanus

niet alles goed rekenen

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 12:05

'ik ben bijna bij alles goed rekenen'
Ik niet: wat geen parafrase is, maar een invulling, zou ik niet goed rekenen.

Bij de parafrases is met dit antwoordmodel en de vraagstelling in de hand niet veel anders mogelijk, alhoewel ik antwoorden die putten uit categorie 1 en 3 de beste. Antwoorden uit categorie 2 zijn gezien de strekking van de tekst niet echt relevant, tenzij je ze ziet als de oervorm van 3. maar het antwoordmodel biedt ze ook aan.

Ik vind het overigens nog steeds een mooie vraag. Het is alleen jammer dat er niet expliciet om twee interpretaties is gevraagd.

Plaats reactie