Vraag 32

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 32

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:15

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Yke Schotanus

vraag 32

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 23:30

Ik had:

Als ze docenten hadden gehad die het IQ zien als een te ontwikkelen spier.
Of moet het over de hele omgeving gaan. Ook moeten ze van hun omgeving niet de boodschap hebben meegekregen dat hun vermogens beperkt zijn of anderszins vastliggen.

Het antwoordmodel geeft maar 1 punt, denk ik. Maar die leraar hoort niet per se bij de omgeving, terwijl hij wel belangrijk is.

Ik zie de leraar dus als derde alternatief.

Ad bolletje 2:
De tekst schrijft: leerlingen moet inzien dat gerichte oefening leidt tot prestatie en dat teleurstelling op dat pad erbij horen.
Het lijkt mij dat deze zin of alleen het eerste deel ervan ook goed zijn. (Het tweede deel is een parafrase van 'als zij durven falen'

ioo

Bericht door ioo » 23-05-2018 10:16

Yke, volgens mij moeten de antwoorden uit alinea 5 komen en daar wordt de docent niet genoemd.

Een leerling geeft het volgende antwoord.

Onder voorwaarde dat ze van hun omgeving niet de boodschap krijgen dat hun vermogens beperkt zijn en onder voorwaarde dat kinderen met een hoog IQ niet belemmerd worden door er een label op te plakken dat ze slim zijn.

In vind beide punten waard, al staat het niet zo in het model.
Als niet aan de tweede voorwaarde wordt voldaan, is het gevolg dat leerlingen faalangstig worden. Daarom vind ik bovenstaand antwoord goed.

Het eerste bolletje uit het antwoordmodel kan juist leiden tot faalangst.

ioo

Bericht door ioo » 23-05-2018 10:16

Yke, volgens mij moeten de antwoorden uit alinea 5 komen en daar wordt de docent niet genoemd.

Een leerling geeft het volgende antwoord.

Onder voorwaarde dat ze van hun omgeving niet de boodschap krijgen dat hun vermogens beperkt zijn en onder voorwaarde dat kinderen met een hoog IQ niet belemmerd worden door er een label op te plakken dat ze slim zijn.

In vind beide punten waard, al staat het niet zo in het model.
Als niet aan de tweede voorwaarde wordt voldaan, is het gevolg dat leerlingen faalangstig worden. Daarom vind ik bovenstaand antwoord goed.

Het eerste bolletje uit het antwoordmodel kan juist leiden tot faalangst.

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 11:13

Is 'complimenten krijgen' dicht genoeg bij 'laten merken dat hun capaciteiten toereikend zijn'?

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 11:19

Veel leerlingen blijven dichter bij de tekst dan het eerste bolletje. Zij schrijven: 'als zij van hun omgeving niet de impliciete boodschap hadden gekregen dat hun vermogens beperkt zijn.' M.i. is dat niet sterk genoeg, want als je die boodschap niet krijgt, wil dat niet zeggen dat men laat merken dat je capaciteiten wel toereikend zijn. Toch?

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 11:39

Excuus. Het antwoord moet inderdaad uit alinea 5 komen.
Die docent kan dus alleen worden genoemd als onderdeel van de omgeving.

Ik vind het niet bezwaarlijk als leerlingen antwoorden met formuleringen als:
Dat zou kunnen als ze niet de boodschap meekrijgen dat hun vermogens beperkt of gefixeerd zijn.
Integendeel: een 'positief' antwoord: als hun omgeving hen stimuleert of i.d. is niet terug te vinden in alinea 5. Er staat alleen maar wat de omgeving NIET moet doen: nl etiketten plakken en complimenten geven.

Nancy

Bericht door Nancy » 23-05-2018 13:28

Jolieke schreef:Veel leerlingen blijven dichter bij de tekst dan het eerste bolletje. Zij schrijven 'als zij van hun omgeving niet de impliciete boodschap hadden gekregen dat hun vermogens beperkt zijn.' M.i. is dat niet sterk genoeg, want als je die boodschap niet krijgt, wil dat niet zeggen dat men laat merken dat je capaciteiten wel toereikend zijn. Toch?

Ik vind dat wel een goed antwoord. Het is het omgekeerde ontkennen.

Nancy

Bericht door Nancy » 23-05-2018 13:54

Bij 2e bolletje ook goed
...dat ze hard hadden gewerkt.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 24-05-2018 09:27

Nancy schreef:
Jolieke schreef:Veel leerlingen blijven dichter bij de tekst dan het eerste bolletje. Zij schrijven: 'als zij van hun omgeving niet de impliciete boodschap hadden gekregen dat hun vermogens beperkt zijn.' M.i. is dat niet sterk genoeg, want als je die boodschap niet krijgt, wil dat niet zeggen dat men laat merken dat je capaciteiten wel toereikend zijn. Toch?

Ik vind dat wel een goed antwoord. Het is het omgekeerde ontkennen.
En daarbij: dit is hetgeen er nu eenmaal in alinea 5 staat. Er staat niet dat ze juist wel hadden moeten horen dat hun capaciteiten toereikend zouden zijn. De woorden 'complimenten krijgen' staan in alinea 5 juist als waarschuwing voor kinderen met een hoog IQ: die complimenten moeten die kinderen dus juist niet krijgen.

Plaats reactie