Vraag 31

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 31

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:15

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Margje Roos

Re: Vraag 31

Bericht door Margje Roos » 21-05-2018 20:14

Christine Brackmann schreef:Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.
Moet voor de volle twee punten het woord 'talent' genoemd worden?
Is leerlingen 'tot leven' roepen te weinig?

Is potentie oproepen hetzelfde als talent tot leven wekken?

ioo

Bericht door ioo » 23-05-2018 09:25

Ik weet niet of talent per se genoemd moet worden.

Potentie oproepen lijkt mij ook goed.

Een leerling geeft bij mij aan de hersenen en intelligentie ontwikkelen. Dat lijkt mij ook goed.

Zou het volgende antwoord goed zijn?

Aphrodite was bepalend in het tot leven brengen van het standbeeld, net als leraren die bepalend kunnen zijn voor de carriere van kinderen.

Het eerste deel is een punt waard. Over het tweede deel twijfel ik, maar ik neig naar goed.

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 10:26

ioo schreef:Ik weet niet of talent per se genoemd moet worden.

Potentie oproepen lijkt mij ook goed.

Een leerling geeft bij mij aan de hersenen en intelligentie ontwikkelen. Dat lijkt mij ook goed.

Aphrodite was bepalend in het tot leven brengen van het standbeeld, net als leraren die bepalend kunnen zijn voor de carriere van kinderen.

Het eerste deel is een punt waard. Over het tweede deel twijfel ik, maar ik neig naar goed.
Ik neig ook naar goed. Dat gedoe met vier bolletjes voor twee antwoorden vind ik altijd verwarrend, maar volgens mij moet de leerlingen aangeven dat hij ziet dat de docent wordt vergeleken met Aphrodite (in beide versies bolletje 1) EN voor bolletje twee dat die docent iets tot leven roept in die leerling. In het antwoordmodel staat 'talent', maar dat woord staat niet in de tekst en zullen leerlingen dus niet snel kiezen. Die 'carrière' staat wel in de tekst. De vraag is dus mogen leerlingen dichtbij de tekst blijven of moeten ze synoniemen gebruiken. Ik zou eigenlijk niet weten waarom.

ioo

Bericht door ioo » 23-05-2018 10:58

Dank voor je antwoord.

Zelfs als je niet mag citeren, mag je zeer dicht bij de tekst blijven. Dus er is denk ik geen reden waarom het niet zou mogen.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 11:08

Ik vind noch 'tot leven wekken', noch 'talenten' noodzakelijk.

Vervanging voor 'tot leven wekken' kan zijn:
tot ontwikkeling laten komen
naar voren halen
waar maken/waar laten worden
uit laten komen

Vervanging voor 'talenten'
IQ
Intelligentie
mogelijkheden
potentie
Niet goed: eigenschappen

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 23-05-2018 21:31

Bolletje 2:

De docent zorgt dat de leerling zich inspant?

Lieke

Bericht door Lieke » 24-05-2018 10:10

Jolieke schreef:
ioo schreef:

Ik neig ook naar goed. Dat gedoe met vier bolletjes voor twee antwoorden vind ik altijd verwarrend, maar volgens mij moet de leerlingen aangeven dat hij ziet dat de docent wordt vergeleken met Aphrodite (in beide versies bolletje 1) EN voor bolletje twee dat die docent iets tot leven roept in die leerling. In het antwoordmodel staat 'talent', maar dat woord staat niet in de tekst en zullen leerlingen dus niet snel kiezen. Die 'carrière' staat wel in de tekst. De vraag is dus mogen leerlingen dichtbij de tekst blijven of moeten ze synoniemen gebruiken. Ik zou eigenlijk niet weten waarom.
Ik kom antwoorden met “bepalend voor de carrière van leerlingen” ook veel tegen maar twijfel. In de tekst staat “Zoals de godin Aphrodite het standbeeld dat Pygmalion had gemaakt, tot leven bracht, zo kunnen docenten bepalend zijn voor de carrière van hun leerlingen.” De vraag is de vergelijking uit te leggen - als een leerling antwoordt dat leraren bepalend kunnen zijn voor de carrière van leerlingen, is dat dan niet meer een herhaling van de vergelijking dan een uitleg ervan?

HansD

Bericht door HansD » 25-05-2018 13:41

Lieke schreef:
Jolieke schreef:
ioo schreef:

Ik kom antwoorden met “bepalend voor de carrière van leerlingen” ook veel tegen maar twijfel. In de tekst staat “Zoals de godin Aphrodite het standbeeld dat Pygmalion had gemaakt, tot leven bracht, zo kunnen docenten bepalend zijn voor de carrière van hun leerlingen.” De vraag is de vergelijking uit te leggen - als een leerling antwoordt dat leraren bepalend kunnen zijn voor de carrière van leerlingen, is dat dan niet meer een herhaling van de vergelijking dan een uitleg ervan?
Ik had eigenlijk gehoopt dat LT hierover een concrete uitspraak zou doen. Ik kom ook vaak iets tegen als: "Zoals Aphrodite het beeld tot leven bracht, zo brengen docenten de carrière van leerlingen in beweging/tot leven."
Naar mijn smaak is dit niet goed voor twee punten, omdat dit antwoord het voorbeeld niet echt uitlegt. Het gaat over talent/capaciteiten/intelligentie, niet over de carrière.

Yke Schotanus

carrière

Bericht door Yke Schotanus » 26-05-2018 14:41

Ik heb de carrière ook vol overtuiging fout gerekend, hoewel de tekst met zijn steigerbouwerpassage de leerling wel een beetje die kant op stuurt. Toch, als je denkt dat intelligentie en carrière één zijn, of op zijn minst één op één uit elkaar volgen dan verdien je eigenlijk geen vwo-diploma. Je hebt in ieder geval deze tekst niet begrepen.

Plaats reactie