Vraag 28

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 28

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:14

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Suzanh2

Bericht door Suzanh2 » 22-05-2018 13:50

Wat vinden jullie van onderstaande antwoorden?

Docenten zouden leerlingen moeten overtuigen dat IQ ontwikkelbaar is.
Docenten moeten leerlingen gaan motiveren tot inspanning.
Docenten moeten beter gaan letten op hun houding tegenover de leerling.

Aleid

Bericht door Aleid » 22-05-2018 15:29

1. Docenten moeten ervan overtuigd zijn dat IQ ontwikkelbaar is en dat hersenen sterker worden door gerichte inspanning.
2. Docenten moeten deze overtuiging tegenover leerlingen uiten omdat dat leerlingen sterker motiveert dan docenten die denken dat talent bepalend is.

Bovenstaande antwoorden zijn toch ook twee consequenties voor docenten?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 22-05-2018 16:18

Suzanh2 schreef:Wat vinden jullie van onderstaande antwoorden?

Docenten zouden leerlingen moeten overtuigen dat IQ ontwikkelbaar is.
Docenten moeten leerlingen gaan motiveren tot inspanning.
Docenten moeten beter gaan letten op hun houding tegenover de leerling.
De eerste lijkt mij goed. Als je uitspreekt dat IQ te ontwikkelen is, dan is dat een positieve verwachting in de trant van 'wat je nu niet kunt, kun je morgen wel'.
De tweede is misschien wel beter dan het cv: een leerling die een oefening MOET doen, haalt er minder uit dan een leerling die gemotiveerd is om een inspanning te leveren. Zie r. 65-66 in tekst 4.
De derde vind ik vaag geformuleerd. Er staat niet bij welke houding en wat er beter kan.

Yke Schotanus

vraag 28

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 23:13

Ik ben het helemaal eens met Aleid. Het eerste antwoord uit het antwoordmodel is in de tekst niet terug te vinden en gaat voorbij aan de essentie van het betoog. Het tweede is een m.i. iets te concrete variant van dat waar het om gaat.
Het antwoord dat Aleid geeft is het juiste.

In alinea 3 en 4 gaat het om de mindset (excuses voor het woordgebruik) van de docent, en om de boodschap die hij al dan niet expliciet (!) uitdraagt naar het kind. Die zijn doorslaggevend. Niet de hoeveelheid oefenstof die hij opgeeft. Dus wat moet hij doen:
- Hij moet geloven/ervan overtuigd zijn dat het IQ door gerichte inspanning beter kan worden.
- Hij moet deze overtuiging tegenover de leerling uitdragen.

Veel laten oefenen is niet per se fout, maar is bezijden het punt. Je kunt heel veel laten oefenen en het toch verkeerd doen, omdat je het met de verkeerde instelling doet. Het gaat om motivatie.

In mijn ogen is er een correctie nodig op het antwoordmodel.

Overigens: een antwoord dat begint met hij moet NIET is geen antwoord op de vraag; er wordt gevraagd wat hij wel moet doen. Ik reken het als parafrase natuurlijk goed, maar het mag niet de KERN van een goed antwoord zijn.

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 09:32

Volgens mij is het probleem dat de examenmakers met de 'consequenties' uit de vraag 'praktische stappen die de docent gaat ondernemen' bedoelen, natuurlijk kunnen leerlingen die noemen. Maar consequenties hoeven niet praktisch te zijn. 'Positieve verwachtingen over je leerlingen uitspreken' is een praktische uitwerking van 'uitdragen dat je gelooft dat IQ trainbaar is'. Toch? De kwestie is nu: is de vraag slecht gesteld en mogen we alle consequenties goed rekenen, dus ook wat docenten moeten gaan 'geloven' en 'uitdragen' of moeten we ons aan het CV houden en alleen goed rekenen wat docenten praktisch gaan 'doen'.

P.S. Sorry voor het nieuwe lemma, maar quoten werkt niet en ik zit al in browser nummer 3...

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 23-05-2018 09:39

Goed punt. Ik vind dat 'geloven' ook goed zou moeten worden gerekend. Wellicht kan hier in de vergadering vanmiddag iets over worden besloten?

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 27-05-2018 09:55

Matthijs603 schreef:Goed punt. Ik vind dat 'geloven' ook goed zou moeten worden gerekend. Wellicht kan hier in de vergadering vanmiddag iets over worden besloten?
Helaas niets over opgenomen :(
Ik zou hem ook goed willen rekenen, maar blijf er nog over twijfelen (dus nog even niet goed gerekend) :?

Andere vraag: in het LT-verslag staat bij het eerste bolletje op blz. 6 als voorbeeld "Docenten moeten leerlingen gaan motiveren tot inspanning".

Ik zie dit als variant op het veel laten oefenen (1e bolletje CV). Mee eens?

Lieke

Bericht door Lieke » 27-05-2018 10:05

wendy van d. schreef:
Matthijs603 schreef:Goed punt. Ik vind dat 'geloven' ook goed zou moeten worden gerekend. Wellicht kan hier in de vergadering vanmiddag iets over worden besloten?
Ik zou hem ook goed willen rekenen.
Die vraag is voorgelegd aan het CvTE; zie vraag-en-antwoord-van-cvte-vraag-21-28-en-33-t476.html . Hun reactie: “In het beoordelingsmodel is bewust gekozen voor antwoordmogelijkheden die een gedrag beschrijven als beschrijving van de consequenties.”

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 27-05-2018 10:07

Lieke schreef:
wendy van d. schreef:
Ik zou hem ook goed willen rekenen.
Die vraag is voorgelegd aan het CvTE; zie vraag-en-antwoord-van-cvte-vraag-21-28-en-33-t476.html . Hun reactie: “In het beoordelingsmodel is bewust gekozen voor antwoordmogelijkheden die een gedrag beschrijven als beschrijving van de consequenties.”
thx

Plaats reactie