Vraag 27

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
HansD

Bericht door HansD » 24-05-2018 10:30

"Het gedrag van docenten kan bepalend zijn voor de inspanning van leerlingen."

Ik neem aan dat dit niet goed is, want het gaat niet zozeer om de inspanning, maar om de ontwikkeling...

Matthijs603

Re: vr. 27

Bericht door Matthijs603 » 24-05-2018 10:34

Arian2 schreef:Heel veel leerlingen noteren bij vraag 27 de houding die de docent zou moeten aannemen. Dat vind ik niet goed, want dat is eerder een consequentie dan de hoofdgedachte. Ben ik te streng?
Voorbeeld: docenten zouden leerlingen ervan moeten overtuigen dat gerichte oefening leidt tot betere prestaties.
Vooralsnog reken ik dit ook fout. Het gaat er in eerste instantie om dat docenten zelf die overtuiging hebben. Maar ik twijfel ook, want een docent die zelf die overtuiging niet heeft, uit zo'n overtuiging waarschijnlijk ook niet naar leerlingen toe. (Hoewel: ik bluf soms ook dat het belangrijk is om een voorzetselvoorwerp uit een zin te kunnen halen).

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 24-05-2018 10:41

HansD schreef:"Het gedrag van docenten kan bepalend zijn voor de inspanning van leerlingen."

Ik neem aan dat dit niet goed is, want het gaat niet zozeer om de inspanning, maar om de ontwikkeling...
Dit reken ik tot nu toe wel goed, omdat de docenten daarmee bijdragen aan de ontwikkeling (want inspanning leidt tot ontwikkeling).

En hoewel dit eigenlijk geen argument is (verborgen argumentje: het is een relatief goed antwoord): als ik bovenstaande zin niet goed reken, hou ik al helemaal geen leerlingen meer over die nog iets van deze vraag maken. Erg slecht gemaakt bij mij. Herkenbaar?

HansD

Bericht door HansD » 24-05-2018 10:45

Matthijs603 schreef:
HansD schreef:"Het gedrag van docenten kan bepalend zijn voor de inspanning van leerlingen."

Dit reken ik tot nu toe wel goed, omdat de docenten daarmee bijdragen aan de ontwikkeling (want inspanning leidt tot ontwikkeling).

En hoewel dit eigenlijk geen argument is (verborgen argumentje: het is een relatief goed antwoord): als ik bovenstaande zin niet goed reken, hou ik al helemaal geen leerlingen meer over die nog iets van deze vraag maken. Erg slecht gemaakt bij mij. Herkenbaar?
Dankjewel! Ik ben benieuwd of het LT-verslag hierover wat te melden heeft. Er zijn bij mij ook maar weinig leerlingen die hier punten hebben gescoord.

Liselotteschuuring

Bericht door Liselotteschuuring » 24-05-2018 22:48

Als je het verslag van Levende Talen erbij pakt, zie je dat de voorbeelden die tot nu toe gegeven zijn, bijna allemaal geen punten opleveren.
Bij mij (twee klassen) heeft niemand punten gehaald.

Eléa

Bericht door Eléa » 25-05-2018 09:47

Liselotteschuuring schreef:Als je het verslag van Levende Talen erbij pakt, zie je dat de voorbeelden die tot nu toe gegeven zijn, bijna allemaal geen punten opleveren.
Ik vind het vreemd dat die ontwikkeling zo cruciaal wordt bevonden. Waar in de tekst staat dat? Op basis van r. 68-71 vind ik een antwoord in de trant van "de houding van docenten is cruciaal voor de prestaties van leerlingen" een prima antwoord.
Het gaat nergens in die alinea's over de ontwikkeling van leerlingen, maar wel over hun 'carrière', 'werkhouding' (r. 48-49), 'inspanning' (r. 54, 57, 61, 66) en 'prestaties' (r. 69). Waar Cito en LT die ontwikkeling vandaan halen...?
Vast uit r. 59, maar ja, dat gaat niet over leerlingen...

Ga dit geloof ik gewoon goed rekenen...

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 25-05-2018 20:28

Eléa schreef:
Liselotteschuuring schreef:Als je het verslag van Levende Talen erbij pakt, zie je dat de voorbeelden die tot nu toe gegeven zijn, bijna allemaal geen punten opleveren.
Ik vind het vreemd dat die ontwikkeling zo cruciaal wordt bevonden. Waar in de tekst staat dat? Op basis van r. 68-71 vind ik een antwoord in de trant van "de houding van docenten is cruciaal voor de prestaties van leerlingen" een prima antwoord.
Het gaat nergens in die alinea's over de ontwikkeling van leerlingen, maar wel over hun 'carrière', 'werkhouding' (r. 48-49), 'inspanning' (r. 54, 57, 61, 66) en 'prestaties' (r. 69). Waar Cito en LT die ontwikkeling vandaan halen...?
Vast uit r. 59, maar ja, dat gaat niet over leerlingen...

Ga dit geloof ik gewoon goed rekenen...
Ik ook, ik heb de tekst nog twee keer gelezen, maar ik lees niets over de ontwikkeling van leerlingen. Het staat niet één keer in de tekst. Het IQ is ontwikkelbaar is toch niet hetzelfde als de ontwikkeling van leerlingen?

metteke

Bericht door metteke » 26-05-2018 13:16

"De overtuiging van docenten heeft een grote invloed op de prestaties van leerlingen."

Als ik het verslag van LT lees, denk ik eerst dat dit 0p zou moeten opleveren, maar op basis van het laatste voorbeeld ga ik toch weer twijfelen. Op basis van de tekst ook trouwens...

Wat doen jullie met een dergelijk antwoord?

Corien

Bericht door Corien » 26-05-2018 14:54

metteke schreef:"De overtuiging van docenten heeft een grote invloed op de prestaties van leerlingen."

Als ik het verslag van LT lees, denk ik eerst dat dit 0p zou moeten opleveren, maar op basis van het laatste voorbeeld ga ik toch weer twijfelen. Op basis van de tekst ook trouwens...

Wat doen jullie met een dergelijk antwoord?
Ik ben steeds meer geneigd dit antwoord goed te rekenen. Alinea 3 en 4 beschrijven steeds dat de (juiste) houding (overtuiging) van de docent leidt tot inspanning die leidt tot prestaties.

Marjo

Bericht door Marjo » 26-05-2018 16:00

De houding etc van de docent heeft grote invloed op de werkhouding/motivatie/inzet/ontwikkeling/carrière van leerlingen. Daar gaan de twee alinea's over. Niet over de prestaties.

Plaats reactie