Vraag 25

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann
Berichten: 280
Lid geworden op: 12-05-2016 22:42

Vraag 25

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:14

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Nancy
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-05-2017 10:27

Bericht door Nancy » 22-05-2018 14:24

Bij punt 3 (belangrijkste oplossing tekst 2) 'subsidies verminderen voor opleidingen die het makkelijk redden op de markt' lijkt mij een goed antwoord.

Liesbeth d'Haens
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-05-2016 12:45

Bericht door Liesbeth d'Haens » 22-05-2018 14:53

Nancy schreef:Bij punt 3 (belangrijkste oplossing tekst 2): 'subsidies verminderen voor opleidingen die het makkelijk redden op de markt' lijkt mij een goed antwoord.
Dit lijkt me correcte parafrase van CV-alternatief "Stop de financiering van studies die zichzelf kunnen bedruipen."

D.G.
Berichten: 137
Lid geworden op: 14-05-2016 11:52

Bericht door D.G. » 22-05-2018 15:43

Met name hokje 1 levert allerlei verschillende antwoorden op. Wat te doen met:

- Er is te weinig aandacht voor de geesteswetenschappen.
- Als de studie niet interessant is voor het bedrijfsleven dan wordt deze opgeheven doordat de overheid die studies minder subsidieert dan grote opleidingen vrijwel zonder positieve externe effecten.
- Geesteswetenschappen krijgen te weinig subsidie.
- Steeds meer universiteiten sluiten opleidingen geesteswetenschappen.
- Het sluiten van studies die evidente maatschappelijke meerwaarde hebben.

Ben Salemans
Berichten: 218
Lid geworden op: 24-04-2016 23:46

Bericht door Ben Salemans » 23-05-2018 00:25

D.G. schreef:Met name hokje 1 levert allerlei verschillende antwoorden op. Wat te doen met:

- Er is te weinig aandacht voor de geesteswetenschappen.
- Als de studie niet interessant is voor het bedrijfsleven dan wordt deze opgeheven doordat de overheid die studies minder subsidieert dan grote opleidingen vrijwel zonder positieve externe effecten.
- Geesteswetenschappen krijgen te weinig subsidie.
- Steeds meer universiteiten sluiten opleidingen geesteswetenschappen.
- Het sluiten van studies die evidente maatschappelijke meerwaarde hebben.
Ik had o.a. als alternatief voor jouw vierde streepje: 'Het verdwijnen van geesteswetenschappen'.

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 08:48

Volgens mij zitten de problemen inderdaad bij hokje 1. Ik sluit mij bij de vorige schrijvers aan.

Erica Regtering
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-05-2017 16:11

Bericht door Erica Regtering » 23-05-2018 09:44

Veel leerlingen voegen nog het een en ander toe bij punt 2 (veroorzaker van het probleem), bijv: 'het bedrijfseconomisch fatalisme van universiteiten en beleidsmakers' of ' de politiek en universiteitsbestuurders letten alleen op de economische waarde van studies'.
Maakt dat deze antwoorden fout?

Erica Regtering
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-05-2017 16:11

Bericht door Erica Regtering » 23-05-2018 10:10

Bij punt 5 (oplossing) zeggen veel leerlingen: 'geesteswetenschappen opheffen' o.i.d., soms nog aangevuld met 'daardoor zullen grenzen tussen studie vervagen'. Ik vind hier wel iets voor te zeggen, zeker wanneer je kijkt naar het slot van tekst 3.

Eléa
Berichten: 11
Lid geworden op: 13-05-2017 17:58

Bericht door Eléa » 23-05-2018 14:23

Erica Regtering schreef:Bij punt 5 (oplossing) zeggen veel leerlingen: 'geesteswetenschappen opheffen' o.i.d., soms nog aangevuld met 'daardoor zullen grenzen tussen studie vervagen'. Ik vind hier wel iets voor te zeggen, zeker wanneer je kijkt naar het slot van tekst 3.
Ik vind de combinatie van beide goed (het element van het vervagen van grenzen zit er immers in) maar enkel het schrappen van de geesteswetenschappen niet. Daarmee missen leerlingen de kern van de oplossing.

AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

Bericht door AnnetteNED » 23-05-2018 19:47

Bolletje 3:

- Hoger collegegeld bij opleidingen zonder evidente externe effecten?

- Subsidieer de opleidingen geesteswetenschappen?


Bolletje 5:
- Een brede bachelor laten ontstaan
Goed toch?

Plaats reactie